دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 فروردين 1400 - 12:05
عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با آنا:

توزیع قیر رایگان منجر به آبادانی می‌شود

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: توزیع قیر رایگان آبادانی را به همراه خواهد داشت.
کد خبر : 570613
رمضانعلی سنگدوینی

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، توزیع قیر رایگان از جمله مسائلی است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی از همان ماه‌های ابتدایی عمر مجلس یازدهم به دنبال اجرایی کردن آن بودند که در نهایت در روند بررسی لایحه بودجه سال آینده کمیسیون تلفیق در الحاقیه اول تبصره یکم بودجه ۱۴۰۰ میزان توزیع قیر به شیوه تهاتری را از ۲ میلیون تن به ۴ میلیون تن در سال آینده افزایش داد.


البته نمایندگان ۱۵۰ هزار میلیارد ریال را برای تأمین طرح قیر تهاتری اختصاص دادند.


مجلس در شرایطی طرح مذکور را تصویب کرد که پیش از این و همزمان با مطرح شدن توزیع قیر رایگان، محمد اسلامی مخالفت خود را با این اقدام مجلس را اعلام کرد. وزیر راه مسکن و شهرسازی در این رابطه گفت « مشکل قیر حل نشده و متأسفانه از وقتی که در مورد آن بحث شد قیمت قیر ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است.»


رمضانعلی سنگدوینی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، در واکنش به برخی انتقادات درباره مصوبه مجلس که به موجب آن قیر رایگان در اختیار شهرداری‎‌ها قرار می‌گیرد، گفت: این قیر برای آبادانی و مصارف زیرساختی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در اختیار سازمان‌ها و نهادهایی نظیر بنیاد مسکن، راه و شهرسازی و شهرداری‌ها قرار می‌گیرد. وقتی درست توزیع شود و به درستی به دست مصرف‌کنندگان برسد، خبری از رانت نیست لذا توزیع قیر رایگان آبادانی را به همراه خواهد داشت.


عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: افرادی که می‌گویند قیر رایگان منجر به افزایش رانت در این زمینه می‌شود، از قِبَل این مصوبه مجلس مشکلاتی برای آنها ایجاد شده و رانتی که از این قضیه دارند را از دست می‌دهند ما برای آبادانی کشور این طرح را تصویب کردیم. البته پیش از این هم قیر به صورت رایگان توزیع می‌شد.


سنگدوینی توزیع قیر رایگان را عامل تسریع اجرایی شدن پروژه‌های آبادانی دانست و تصریح کرد: برای نمونه در حال حاضر بنیاد مسکن مسئولیت به‌سازی، بازسازی و آبادانی روستاها را برعهده دارد. در حال حاضر بنیاد مسکن آسفالت روستاها را انجام می‌دهد که از این میان حدود 60 درصد هزینه‌های آسفالت مربوط به قیر است. وقتی این مسئولیت به بنیاد مسکن واگذار شده است به موازات آن باید تمهیداتی هم برای تسهیل فعالیت این نهاد در نظر گرفته شود.


این نماینده مجلس شورای ادامه داد: وقتی قیر رایگان در اختیار بنیاد مسکن قرار نگیرد مجبور است قیر را از همان افرادی که در حال حاضر منتقد این مصوبه هستند، خریداری می‌کند. در حال حاضر قیر در اختیار برخی از افراد است که با نوسانات بازار قیمت آن را تغییر می‌دهند.


سنگدوینی اظهار کرد: البته آنچه در مورد بنیاد مسکن گفته شد در مورد سایر سازمان‌ها نظیر راه و شهرسازی و آموزش و پرورش و سایر نهادها مطرح است. در حقیقت موراد مذکور نهادهایی هستند که قیر رایگان با هدف عمران و آبادانی بخش شهری و روستایی در اختیار آنها قرار می‌گیرد.


عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی رانت در زمان اجرا شکل می‌گیرد، مجلس چه تمهیداتی جهت جلوگیری از این رانت پیش‌بینی کرده است؟ خاطرنشان کرد: قانون بر این روند نظارت دارد. ما موظف هستیم بر  روی قانونی که مصوب کردیم نظارت کنیم. مطمئناً مجلس به این بخش وارد می‌شود و نظارت می‌کند. علاوه بر مجلس دیوان محاسبات نیز بر روند اجرایی شدن این قانون نظارت می‌کند.


سنگدوینی در پایان یادآور شد: همچنین دستگاه‌های نظارتی در هر استان بر روند اجرایی شدن آن نظارت می‌کنند چرا که دستگاه‌های استانی از نمایندگان خود مطالباتی دارند که یکی از این مطالبات مربوط به قیر رایگان است اگر قیر به خوبی به دست نهادهای مذکور نرسد و مجبور شوند با قیمت‌های سرسام‌آور آن را خریداری کنند، مراجعه می‌کنند و وقتی مراجعه کردند، مجلس وارد عمل می‌شود.


انتهای پیام/4158/

انتهای پیام/

برچسب ها: قیر رایگان
ارسال نظر
هلدینگ شایسته