دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 فروردين 1400 - 01:00
توسعه دانش‌های نو با انجمن‌های‌ علمی/40 جعفری در گفت‌وگوی تفصیلی با آنا:

بوروکراسی و قوانین دست‌وپاگیر به انجمن‌های علمی صدمه زده است/ توانایی انجمن‌ها در به‌روزرسانی سیستم آموزشی

دبیر انجمن علمی دانشجویی زبان فرانسه دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد گفت: قوانین دست‌وپاگیر و آنچه که به آن بوروکراسی می‌گوییم، بسیار به انجمن‌ها صدمه زده است و باید قطعاً حذف شوند. باید اصل بر اعتماد باشد و انجمن‌ها از نظر مالی بیشتر حمایت شوند.
کد خبر : 570382
سعدی جعفری دبیر انجمن علمی دانشجویی زبان فرانسه دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد

گروه استان‌های خبرگزاری آنا - مجتبی آزادیان؛ انجمن‌های علمی دانشجویی متشکل از دانشجویان فعال، باانگیزه و با ظرفیت‌های بالا هستند که موجب تجمیع و متمرکزشدن دانشجویان مشتاق به فعالیت‌های پژوهشی و علمی می‌شوند.


بخش عمده این ظرفیت‌ها، ابتدای کار به‌صورت بالقوه هستند و اگر دانشگاه‌ها بستر مناسبی را برای فعالیت انجمن‌ها فراهم آورند؛ بالفعل‌شدن این ظرفیت‌ها دور از دسترس نخواهد بود؛ بنابراین در راستای ترویج روحیه علمی، توانمندسازی و ایجاد انگیزه در دانشجویان، دانشگاه باید انجمن‌های علمی دانشجویی را فعال و حمایت کند.





بیشتر بخوانید:


بودجه کافی و بدون دردسر در اختیار انجمن‌های علمی قرار گیرد


پرداخت بودجه ثابت به انجمن‌های علمی فعال


تسهیل روند کار انجمن‌های علمی در زیرمجموعه باشگاه پژوهشگران جوان


بودجه ناکافی چالش مشترک انجمن‌های علمی


انجمن‌های علمی برای دانشجویان هدفمند سکوی پرتاب هستند





خبرنگار خبرگزاری آنا در چهلمین شماره از پرونده «توسعه دانش‌های نو با انجمن‌های‌ علمی» درباره مأموریت‌ها، اهداف، برنامه‌ها، دستورکارها و دستاوردهای انجمن علمی دانشجویی زبان فرانسه دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد با سعدی جعفری دبیر این انجمن از سال 89 تاکنون و مدیرگروه زبان فرانسه گفت‌وگو کرده است که مشروح آن را می‌خوانید.


آنا: لطفاً انجمن علمی دانشجویی زبان فرانسه دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد را با ذکر جزئیات، چگونگی تشکیل و نوع و حیطه کارکرد آن معرفی کنید.


جعفری: پس از تقریباً یک دهه فعالیت انجمن، یعنی تبدیل کمیته علمی به انجمن علمی، انجمن علمی دانشجویی زبان فرانسه دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد هنوز از جایگاهی که شایسته آن است، برخوردار نیست. تصورم این است که در سطح کلان مدیریتی اراده لازم برای توجه به انجمن‌های علمی وجود ندارد. بوروکراسی اداری بسیار پیچیده و خسته‌کننده و منابع مالی هم که نقش تعیین‌کننده‌ای در ادامه کار انجمن‌ها دارد، محدود است. انجمن به‌نوعی می‌تواند تا اندازه زیادی مشکلاتی که در سیستم آموزشی وجود دارد، خلأهای موجود و آموزش استادمحور را تا اندازه‌ای جبران کند و شخصاً با حضور یک استاد به‌عنوان دبیر انجمن علمی دانشجویی موافق نیستم. معتقدم انجمن محل خوبی برای تجربه کارِ گروهی و همین‌طور تجربه ورود به عرصه‌های اجتماعی است.


آنا: انجمن‌های علمی به‌عنوان هسته‌های تخصصی چه نقشی در پیشبرد علمی و توسعه علم و دانش به‌ویژه دانش‌های نوین دارند؟


جعفری: انجمن‌ها می‌توانند در به‌روزرسانی تفکر و سیستم آموزشی بسیار مؤثر باشند. با توجه به اینکه نسل جوان قطعاً با ابزار و برنامه‌های آموزشی نوین آشنایی بیشتری دارد و سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای این دنیای مدرن که تکنولوژی همه جای آن را فراگرفته است، به‌خوبی می‌شناسد و در حالی که استادان سهم کمتری از این آشنایی دارند، این موضوع می‌تواند سبب شود که با حضور فعال دانشجویان یعنی نسل جوان در عرصه‌های آموزشی، این آموزش که کمی نیاز به بازسازی و نوسازی دارد، دچار تغییر شده و فضای آموزشی هم تلطیف و روح تازه‌ای در آن دمیده شود.


بنابراین دانشجویان با حضور فعال خود در آموزش در کنار مدرس و استاد می‌توانند کاستی‌های احتمالی آموزش را شناسایی کرده و کمک کنند که مشکلات کمتر شود تا یادگیری مؤثرتر شود.


آنا: حمایت از انجمن‌های علمی دانشجویی را چگونه ارزیابی می‌کنید و مشکلات و چالش‌های مسیر فعالیت خود را چه چیزهایی می‌دانید؟


جعفری: در سطح کلان مدیریتی اراده‌ای جدی بر دادن هویتی کارآمد و مناسب به انجمن وجود ندارد و شاید بتوان انجمن را به ویترینی تشبیه کرد که برای یک نمایش و ارائه گزارش تدارک دیده شده است. استادان فعال در انجمن (که همان‌طور که گفتم یک استاد باید دبیر انجمن هم باشد) هیچ امتیازی ندارند. اگر انجمن و فعالیت‌های آن جدی است، چه‌طور حضور استاد در آن هیچ جایگاهی ندارد؟ نه‌تنها هیچ امتیازی برای این استاد یا حتی برای دانشگاه وجود ندارد؛ بلکه حتی گهگاه انجمن‌ها و اعضای‌شان مورد توبیخ یا تعلیق هم قرار می‌گیرند.


قوانین دست‌وپاگیر و آنچه که به آن بوروکراسی می‌گوییم، بسیار به انجمن صدمه زده است و باید قطعاً حذف شوند. باید اصل بر اعتماد باشد، نه بر بی‌اعتمادی و باید انجمن‌ها از نظر مالی بیشتر حمایت شوند.


آنا: انجمن‌های علمی چگونه تقویت شوند تا در پیشبرد علم موفق باشند؟


جعفری: بد نیست برای اعضای انجمن به‌ویژه برای دانشجویان، کلاس‌های تخصصی گذاشته شود. کلاس‌هایی که کمک می‌کند تا دانشجویان بتوانند یک برنامه‌ای را تعریف کنند یا کلاس در زمینه بازاریابی، کارآفرینی یا مراحل مختلف برگزاری یک پروژه، یک کارگاه یا حتی یک سخنرانی برگزار کنند. ایجاد شبکه‌ای از انجمن‌هایی که در سطح کشور فعال هستند، ایجاد ارتباط میان آنها، برگزاری همایش‌هایی در سطح منطقه یا ملی و به‌نوعی تجمیع گروه‌هایی که یک رشته را ارائه می‌کنند، می‌تواند انجمن را قوی‌تر و مؤثرتر کند.


به‌طور مثال در زمینه رشته زبان، معمولاً هیچ پیش‌بینی ارتباطی دیده نشده که تمام انجمن‌های زبان انگلیسی یا فرانسه با یکدیگر در ارتباط باشند، از فعالیت‌های هم باخبر شوند و حتی یک فعالیتی را به‌صورت مشترک در سطح ملی برگزار کنند. این اقدام می‌تواند انجمن‌ها را مؤثرتر کند تا در پیشبرد علم موفق باشند.


آنا: نحوه همکاری مسئولان امر در دانشگاه با انجمن شما چگونه بوده است.


جعفری: طبیعی است دوستانی که فعال هستند، همه حسن نیت داشته و تلاش می‌کنند؛ اما همان‌طور که گفتم، شاید فقدان اراده‌ای که باید در سطح کلان مدیریتی وجود داشته باشد و به سطوح پایین تسری پیدا کند، کمی به انجمن‌ها صدمه زد و باز هم تأکید می‌کنم، وجود قوانین بسیار دست‌وپاگیر اداری به‌ویژه تأخیر در تخصیص منابع مالی و تأخیر در پاسخگویی به درخواست‌ها و همین‌طور هماهنگ‌نبودن سایر مدیران دانشگاه یا به رسمیت‌نشناختن انجمن توسط آنان گاه ایجاد مشکل می‌کرد.


سال 99 با آمدن فرحناز مولوی مسئول جدید انجمن‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد(رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد مشهد)، اتفاقات بسیار خوبی رخ داد و مشکلاتی که از قبل وجود داشت به‌سرعت برطرف شد.


وی با قدرت پیگیر احیای انجمن‌ها و ملاقات با دبیران سابق انجمن‌ها بود. شخصاً با وی جلسه‌ای داشتم و با وجود همه تجربه‌های سختی که داشتیم، «دکتر مولوی» بنده را متقاعد کرد که دوباره انجمن گروه فرانسه خودمان را تشکیل دهیم و بسیار با نگاه مثبتی به احیای انجمن پرداخت و هنوز هم بسیار پیگیر است.


با حضور وی به سرعت اتفاقاتی که برای تشکیل انجمن لازم بود، رخ داد، با اینکه با حجم وسیعی از کار مواجه بود، تلاش بسیار زیادی کرد که کارها به سرعت و با دقت انجام شود. تا پیش از حضور «دکتر مولوی» اصل بر بی‌اعتمادی بود؛ اما با حضور وی، اصل بر اعتماد شد و بسیاری از آن پیچ و خم‌هایی که ترمزی بر سر راه فعالیت انجمن بودند به ابتکار وی حذف شدند و انجمن‌ها با انگیزه‌ای دوچندان مجدداً فعالیت خود را کردند.


آنا: لطفاً چنانچه فعالیت‌های اجتماعی، علمی، فرهنگی و موفقیت‌ها و دستاوردهایی داشته‌اید، تشریح کنید.


جعفری: در سال‌های فعالیت، یک نشریه تخصصی محصول فعالیت ده‌ها نفر از دانشجویان در بخش‌های مختلف خبری مجله انجمن علمی گروه فرانسه منتشر شد و در زمینه فرهنگی چند نمایش در مراسم با حضور مهمان‌های رسمی در آمفی‌تئاتر دانشکده به زبان فرانسه که برای نخستین بار در سطح شهر رخ می‌داد، برگزار کردیم.


گروه هم‌سرایانی داشتیم که به زبان فرانسه سرود می‌خواندند و این رخداد هم بی‌سابقه بود و برای نخستین بار اجرا شد و همین‌طور تقریباً به‌صورت منظم این انجمن به زبان فرانسه شب شعر برگزار می‌کرد که همیشه با استقبال خوبی مواجه می‌شد و یکی از برنامه‌های آتی ما هم احیای این شب‌های شعر است.


در زمینه آموزشی، انجمن از صاحب‌نظران برای ایراد سخنرانی‌های تخصصی دعوت می‌کرد و سعی بر این بود که با دیگر مراکز آموزشی و فرهنگی در ارتباط باشیم. با انجمن علمی گروه فرانسه دانشگاه فردوسی مشهد و با بنیاد فرودسی ارتباط داشتیم و از آنها برای مشارکت در مراسم دعوت می‌کردیم.


به ابتکار انجمن علمی علمی گروه فرانسه واحد مشهد حدود 15 نفر از دانشجویان گروه زیر نظر مدرس معتمد، دوره زبان فرانسه به کودکان را آموزش دیدند و این دوستان باز به ابتکار انجمن به ارتباط گرفتن با مهدهای کودک سطح شهر پرداختند و پس از چند مذاکره و حضور دبیر انجمن (خودم) در مهدهای کودک و برگزاری چند سخنرانی توجیهی، بیش از 400 نفر کودک در شهر با دانشجویان گروه فرانسه که اعضای انجمن بودند و آن دوره تخصص را گذرانده بودند، فرانسه می‌آموختند.


مواردی که اشاره کردم، از اقداماتی بود که انجمن علمی زیان فرانسه واحد مشهد در طول سال‌های قبل هم انجام داده است.


آنا: و سخن پایانی ...


جعفری: امیدوارم با حضور مدیران مصمم و خدوم، انجمن‌ها دچار تحول و دارای استقلال بیشتری شوند و بتوانند به اهدافی که برای آنها در نظر گرفته شده است، نائل شوند.


انتهای پیام/4103/4062/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب