دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 فروردين 1400 - 13:54
توسعه دانش‌های نو با انجمن‌های علمی/43 جمشیدزاده در گفت‌وگو با آنا:

انجمن‌های علمی با دید بیانیه گام دوم به مسائل نگاه کنند/ توانایی و ظرفیت‌ انجمن‌ها برای تبدیل به مراکز نوآوری

دبیر انجمن علمی مهندسی عمران دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل با تأکید بر اینکه انجمن‌های علمی باید با زاویه دید بیانیه گام دوم انقلاب به موضوعات و مسائل نگاه کنند، گفت: رویکردی که در انجمن علمی مهندسی عمران برگزیده‌ایم، رویکرد معرفت‌بنیان، کارآفرین و فناوری‌محور، مسئله‌گرایی و نوآوری است.
کد خبر : 570228
انجمن علمی عمران اردبیل

گروه استان‌های خبرگزاری آنا - مجتبی آزادیان؛ انجمن‌های علمی دانشجویی متشکل از دانشجویان فعال، باانگیزه و با ظرفیت‌های بالا هستند که موجب تجمیع و متمرکزشدن دانشجویان مشتاق به فعالیت‌های پژوهشی و علمی می‌شوند.


بخش عمده این ظرفیت‌ها، ابتدای کار به‌صورت بالقوه هستند و اگر دانشگاه‌ها بستر مناسبی را برای فعالیت انجمن‌ها فراهم آورند؛ بالفعل‌شدن این ظرفیت‌ها دور از دسترس نخواهد بود؛ بنابراین در راستای ترویج روحیه علمی، توانمندسازی و ایجاد انگیزه در دانشجویان، دانشگاه باید انجمن‌های علمی دانشجویی را فعال و حمایت کند.




بیشتر بخوانید:


اکوتوریسم مجازی انگلیسی برای حفظ محیط زیست


بوروکراسی و قوانین دست‌وپاگیر به انجمن‌های علمی صدمه زده است


انجمن علمی شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی شهرقدس چه اهدافی را دنبال می‌کند؟




خبرنگار خبرگزاری آنا در چهل و سومین شماره از پرونده «توسعه دانش‌های نو با انجمن‌های‌ علمی» درباره مأموریت‌ها، اهداف، برنامه‌ها، دستورکارها و دستاوردهای دبیر انجمن علمی مهندسی عمران دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل با میثم جمشیدزاده دبیر این انجمن گفت‌وگو کرده است که مشروح آن را می‌خوانید.



آنا: انجمن علمی مهندسی عمران واحد اردبیل را با ذکر جزئیات، چگونگی تشکیل و نوع وحیطه کارکرد آن (زمینه‌های کاری) معرفی کنید.


جمشیدزاده: انجمن علمی مهندسی عمران دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل همزمان با ساخت دانشکده فنی و تشکیل گروه مهندسی عمران در دانشگاه به همت رئیس انجمن علی منصوری و دبیر سابق انجمن مهندس ورودی از سال 1396 فعالیت رسمی خود را آغاز کرد و افتخار برگزاری کارگاه‌های نرم‌افزار تخصصی عمران و بازدیدهای حضوری از پروژه‌های درون‌شهری و استانی را داشته است.


از اواخر بهمن 1399 توفیق دبیری انجمن علمی مهندسی عمران در دانشگاه را داشته‌ام و همراه با تیم جوان و پرانگیزه و اعضای هیئت علمی گروه مهندسی عمران در دانشکده فنی مشغول اجرای برنامه‌ها و امور آتی انجمن علمی مهندسی عمران هستیم.



انجمن‌های علمی باید به پایگاهی برای پاسخ به نیازهای جامعه با رویکرد مسئله‌محوری و فناورمحور تبدیل شوند.



دلیل تشکیل انجمن علمی مهندسی عمران در دانشگاه، نیاز به فراگیری مهارت و استفاده از تجربه عملی در کنار علوم آکادمیک و درسی برای دانشجویان این رشته است؛ به دلیل اینکه بازار کار مهندسی عمران علاوه‌بر پایه علمی قوی که همان تخصص در مهندسی بوده، نیازمند مهارت اجرایی عملی، توانایی مدیریت افراد در کارگاه و تعهد اجرایی و اخلاق مهندسی است، تیم انجمن علمی مهندسی عمران رویکرد ویژه‌ای به تربیت نیروی مهندسی کارآمد و متعهد برای اجرای پروژه همراه با تعلیم و تربیت اخلاقی و حرفه‌ای دارد.


پایه و اساس شهرنشینی و تمدن بشری مهندسی است. نقش مهندسی عمران در تمدن‌سازی و پیشرفت علمی و اقتصادی جامعه غیرقابل انکار است. تیم ما در انجمن علمی مهندسی عمران مشغول انجام فعالیت‌های علمی و نوآوری‌محور است تا با همت دوستان و هم‌نسلی‌های خود با روحیه جهادی، حزب‌اللهی و انقلابی در ساخت تمدن نوین اسلامی و پیشرفت ایران اسلامی نقش داشته باشیم.


آنا: جایگاه و وظایف انجمن‌های علمی در دانشگاه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


جمشیدزاده: نقش انجمن‌های علمی در دانشگاه‌ها، توسعه دانش‌آموختگی میان دانشجویان و نوآوری علمی است؛ زیرا با ظهور دانش‌های میان‌رشته‌ای مانند نانوتکنولوژی به تناسب نیازهای جدید و نوظهوری در جامعه به‌وجود می‌آید که شاید قبل از این وجود نداشته است. برای مثال در حوزه عمران و ساخت و ساز، رعایت‌نکردن استانداردهای ساخت برای جلوگیری از هدررفت انرژی را داریم. انرژی به‌صورت گاز یا برق با گذر از میلیون‌ها کیلومتر خط لوله و با وجود هزینه‌های بسیار سنگین در استخراج و اکتشاف و انتقال به خانه‌های شهری می‌رسد.


به دلیل توجه‌نکردن به ساخت سازه با توجه به مباحث و قوانین تدوین‌شده، سالانه میلیون‌ها متر مکعب اتلاف انرژی از طریق دیوارها، سقف‌ها و پنجره‌های ساختمان اتفاق می‌افتد. وظیفه انجمن‌های علمی شناسایی این طیف از مسائل و ارائه راه‌حل اجرایی است. اگر در هر شهری هر انجمن علمی در حیطه کاری خودش مسائل و مشکلات آن شهر یا منطقه را شناسایی کند و گام‌هایی برای حل مسئله بردارد، قطعاً وظیفه خود در قبال توسعه اقتصادی و اجتماعی جامعه را انجام داده است. انجمن‌های علمی باید به پایگاهی برای پاسخ به نیازهای جامعه با رویکرد مسئله‌محوری و فناورمحور تبدیل شوند.


آنا: انجمن‌های علمی به‌عنوان هسته‌های تخصصی چه نقشی در پیشبرد علمی کشور و توسعه علم و دانش به‌ویژه دانش‌های نوین دارند؟


جمشیدزاده: انجمن‌های علمی، پایگاه علم و فناوری و از اصلی‌ترین مراکز تحقیق و توسعه در دانشگاه‌ها هستند. تأکید مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب بر ضرورت توجه ویژه بر نوآوری در علم به‌منظور پیشرفت علمی و اقتصادی ایران با توجه به اصول اقتصاد مقاومتی و نگاه به درون، مسئولیت انجمن‌های علمی را در زمینه انجام فعالیت‌های دانش‌بنیان با رویکرد حل مسئله دوچندان می‌کند.


نخستین گام برای توسعه فناوری‌های نوین در کشور، رسیدن به فهم مشترک میان نخبگان و جامعه دانشگاهی و نگاه نوآورانه و علمی برای حل مسائل جامعه است. اگر مطالعات بین‌رشته‌ای و دانش‌های نوین به‌ویژه در حوزه فناوری نانو بیشتر مورد توجه انجمن‌های علمی کشور قرار بگیرد، به‌زودی شاهد رسیدن به اهداف تعیین‌شده علمی و اقتصادی در سال‌های آتی خواهیم بود. توسعه علم و پیشبرد اهداف علمی و اقتصادی با کمک به پیوند بین صنعت و دانشگاه اتفاق می‌افتد. گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآوری‌محور با کمک پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد و نوآوری در دانشگاه‌ها و استان از رویکرد اصلی انجمن علمی مهندسی عمران در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل است.


مسئله قوی‌شدن ایران بارها توسط مقام معظم رهبری گوشزد شده است. سهم دانشجویان مهندسی عمران برای کمک به پیشرفت علمی و اقتصادی کشور در صنعت ساخت و ساز، نخست قوی‌شدن از نظر علمی و تخصصی و دوم جستجوی فناوری و نوآوری در حوزه مهندسی عمران است. انجمن‌های علمی این ظرفیت را دارند که تبدیل به مراکز نوآوری در دانشگاه‌ها شوند؛ زیرا دانشجویان نخبه و سرآمد، مشتاق انجام فعالیت‌های داوطلبانه در حوزه علمی و تخصصی هستند.


جایگاه نوآوری در پیشرفت اقتصادی مانند فاعل و مفعول است؛ زیرا اقتصاد برای رشد در هر زمینه‌ای حتی در صنعت ساخت و ساز نیازمند نوآوری است. موتور محرک اقتصادهای پیشرفته در جهان، تشنگی برای نوآوری و کشف یافته‌های جدید علمی است، برای جلوگیری از ترکیدن حباب اقتصادی و بحران‌های اجتماعی ناشی از آن به ادامه روند کشف جدید علمی و تجاری‌سازی آن نیاز است. انجمن‌های علمی با تسهیل فضای تحقیق و توسعه در زمینه دانش‌های نوین می‌توانند بسیار موفق عمل کنند.


آنا: حمایت از انجمن‌های علمی را چگونه ارزیابی می‌کنید و مشکلات و چالش‌های مسیر فعالیت خود را چه چیزهایی می‌دانید؟


جمشیدزاده: خوشبختانه مسئولان دانشگاه به‌ویژه اسحاق رسولی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل رویکرد بسیار مناسبی برای حمایت از فعالیت‌های علمی و ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان اتخاذ کرده‌اند که امیدواریم این مسیر ادامه داشته باشد؛ اما شناخت نقاط ضعف برای پیشرفت امری حیاتی است. سخت‌ترین بخش برگزاری یک گارگاه علمی تخصصی یا یک مسابقه یا همایش علمی، متأسفانه بخش اداری و بوروکراسی‌های متعدد آن است. این بوروکراسی‌ها مانند ترمزگیر عمل می‌کنند و انگیزه دانشجو را برای انجام فعالیت علمی گرفته و موجب می‌شوند که گاه دانشجو به‌طور کلی کنار بکشد.


پیشنهادهایی در زمینه وصل انجمن‌های علمی به اتوماسیون اداری ارائه شده که امیدواریم با کمک دوستان در انجمن‌های علمی دانشگاه و مسئولان به سرانجام برسد. چالش بعدی ما در مسیر فعالیت در انجمن علمی، علاوه‌بر بحث زیرساخت‌های ارتباطی، بحث حمایت مالی است که امیدواریم زیرساخت‌های تسهیل‌کننده مالی بیشتری برای ادامه فعالیت انجمن‌های علمی فراهم شود.


آنا: انجمن‌های علمی چگونه تقویت شوند تا در پیشبرد علم موفق باشند؟


جمشیدزاده: انجمن‌های علمی در دانشگاه باید با زاویه دید بیانیه گام دوم به موضوعات و مسائل نگاه کنند. برای این کار باید خط فکری مقام معظم رهبری را بخوانند تا بدانند در بیانیه چه می‌گذرد و چگونه باید در پیشبرد علم عمل کنند. رویکردی که ما در انجمن علمی مهندسی عمران برگزیده‌ایم، رویکرد معرفت‌بنیان، کارآفرین و فناوری‌محور، مسئله‌گرایی و نوآوری است.


دغدغه ما این است که در حوزه مربوط به عمران، علاوه‌بر حل مسئله انرژی به نوآوری و افزایش کیفیت ساخت در صنعت ساخت و ساز دست پیدا کنیم. این کار را با انجام تحقیقات تخصصی استارت زدیم و امیدواریم در قالب یک استارت‌آپ دانش‌بنیان وارد بازار شویم. انجمن‌های علمی به یک‌سری امکانات و تعاملات با بخش‌های علمی فناوری در استان و کشور نیاز دارند که خوشبختانه در برخی موارد این ارتباط سازنده و مفید وجود دارد و امیدواریم که این نوع ارتباط سازنده بین دستگاه‌های علمی و انجمن‌های علمی دانشگاه‌ها افزایش پیدا کند.


آنا: نحوه همکاری مسئولان در دانشگاه با انجمن شما چگونه بوده است؟


جمشیدزاده: مسئولان دانشگاه در بسیاری از موارد در پیشبرد فعالیت‌های انجمن علمی مهندسی عمران بسیار عالی عمل می‌کنند. به‌ویژه اسحاق رسولی رئیس، حسن حسین‌زاده رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، علی منصوری مدیرگروه عمران در دانشکده فنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل و ... همکاری صمیمانه و نزدیکی با انجمن علمی مهندسی عمران دارند. روابط عمومی دانشگاه نیز بسیار به انجمن کمک می‌کند و از همگی تشکر می‌کنم. گاه به‌دلیل بوروکراسی اداری پیش می‌آید که مسئول یا استادی با دوستان‌مان در انجمن علمی به‌طور شایسته برخورد نمی‌کند که طبیعی است و انتظار خاصی نداریم. امیدواریم با گذر زمان تمام اعضای دانشگاه در پیشبرد اهداف انجمن‌های علمی یاری‌رسان‌تر باشند.


آنا: چنانچه فعالیت‌های اجتماعی، علمی؛ فرهنگی و موفقیت‌ها و دستاوردهایی داشته‌اید، تشریح کنید.


جمشیدزاده: آخرین برنامه‌ای که انجمن علمی مهندسی عمران با همکاری بسیج دانشجویی برگزار کرده است، همایش «نقش مهندسان عمران در اقتصاد مقاومتی و بیانیه گام دوم» بود که به‌تازگی با سخنرانی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل، رئیس بنیاد ملی نخبگان و یوسف ساجد عضو هیئت علمی گروه عمران اجرا شد.


خوشبختانه در این همایش ضرورت نوآوری و کارآفرینی در حوزه مهندسی عمران به‌ویژه صنعت ساخت و ساز و ساخت سازه‌های استاندارد و باکیفیت بسیار مورد تأکید قرار گرفت و برنامه انجمن علمی مهندسی عمران برای سال آینده در حوزه‌های علمی و پرورش نیروی متخصص و متعهد و اخلاق‌مدار تبیین شد.



بوروکراسی‌ها مانند ترمزگیر عمل می‌کنند و انگیزه دانشجو را برای انجام فعالیت علمی گرفته و موجب می‌شوند که گاه دانشجو به‌طور کلی کنار بکشد.



تأکید اسحاق رسولی بر نوآوری آموزشی برای رشته‌های مهندسی و ارائه واحدهای عملی، بحث‌های تخصصی در مورد اقتصاد مقاومتی و ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع وابسته به دانشگاه صورت گرفت و بر ضرورت پیگیری بحث کیفیت ساخت و تعیین استاندارد ساخت از طرف انجمن علمی در سازمان نظام مهندسی تأکید و درباره ضرورت تخصص، تعهد و اخلاق‌مداری یک مهندس عمران در پروژه‌های عمرانی صحبت شد و اعضای هیئت علمی از تجربه‌های مورد نیاز یک مهندس جوان برای موفقیت در بازار کار سخن گفتند که از طرف حاضران بسیار مورد استقبال قرار گرفت.


معمولاً در انجمن علمی مهندسی عمران بر ضرورت تربیت اسلامی و اخلاق مهندسی بسیار تأکید می‌کنیم و حتی به‌دلیل برخی سوءمدیریت‌ها و شرایط پیش‌آمده جلسات داخلی انجمن را در محل مسجد دانشگاه برگزار می‌کنیم تا از فرصت به‌وجود آمده برای رشد بُعد تربیتی و اخلاقی در دوران دانشجویی نیز استفاده کنیم. سعی داریم تا با ایجاد و حفظ فضای صمیمی و دوستانه با اعضای انجمن علمی از رقابت‌های ناسالم و مضر دوری کرده و با رویکرد علمی فعالیت‌های انجمن علمی مهندسی عمران را مدیریت کنیم.
 
آنا: آیا در انجمن خود موفق به تولید محصول و یا موفقیت‌های به‌ویژه فعالیت‌های کرونایی دیگری شده‌اید؟


جمشیدزاده: برای بخش تولید محصول و کارآفرینی، رویکرد استفاده از فناوری و نوآوری برای حل مسئله‌های عمرانی استان را داریم و تحقیقات خود در حوزه‌های تخصصی و میان‌رشته‌ای به‌ویژه استفاده از فناوری نانو آغاز کرده‌ایم. با همکاری مرکز رشد و نوآوری و پارک علم و فناوری دانشگاه، پس از به‌اتمام‌رسیدن تحقیقات، مرحله تجاری‌سازی پروژه را در قالب استارت‌آپ‌های دانش‌بنیان آغاز می‌کنیم تا علاوه‌بر اشتغالزایی برای دانشجویان دانشگاه، در پیشبرد علم و فناوری با رعایت ملاحظات اقتصادی نیز موفق شویم.


آنا: و سخن پایانی ...


جمشیدزاده: انجمن علمی مهندسی عمران برای تیم ما بیشتر به‌عنوان فرصتی است که دِین خود را به جامعه به‌عنوان یک دانشجوی جوان مهندسی ادا کنیم. در انجمن جمع شدیم که تعامل و همکاری با افراد را به‌صورت عملی فرابگیریم تا یک ارزش اجتماعی و اقتصادی را به‌وجود آوریم. تمام تلاش ما برای سوق‌دادن فعالیت‌های انجمن در حوزه تخصص و مهارت و کارآفرینی بیشتر به‌دلیل ارزش اخلاقی و اجتماعی مورد نظرمان است که می‌خواهیم ایجاد کنیم. می‌خواهیم دانشجوی ما که فردا از دانشگاه فارغ‌التحصیل شد، هم برای خودش و هم برای یک نفر دیگر یا یک گروه دیگر اشتغالزایی کند؛ چراکه ارزشی والاتر از کارآفرینی و رساندن برکت به زندگی دیگر اعضای جامعه سراغ نداریم.


انتهای پیام/4103/4062/

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب