عشق و سواد صداپیشه است که «جنابخان» را اسطوره میکند/ کمکاری خودمان را به بازار و سلیقه مخاطب ربط ندهیم
به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، چندین برنامه تلویزیونی طی سالیان اخیر با هنرنمایی عروسکها توانستهاند در دل مخاطبان جا باز کنند؛ زمانی این امر در مورد «کلاه قرمزی» صحه داشت و زمانی هم در مورد سایر برنامههای خردسال در گردش بوده و چه بسا بارزترین آن را میتوان متوجه «خندوانه» دانست.
این برنامه فصل جدید خود را دوباره آغاز کرده و در دورههای قبل نیز شاهد چند عروسک دیگر در روایت خود بوده است. «جنابخان» همچنان روی آنتن سیما در جذب مخاطب حتی از بسیاری برنامههای زنده و مسابقهمحور موفقتر عمل میکند.
در عشق و سواد صداپیشه جنابخوان تردید نکنید
هما ساداتیان که طراحی عروسکهای سری قبل «خندوانه» را نیز برعهده داشته و این سالها در حوزه تئاتر عروسکی مشغول کار است درباره اقبال به برخی عروسکها در برنامههای تلویزیونی به خبرنگار آنا گفت: من با عروسکهایم در سری جدید «خندوانه» حضور ندارم یعنی دیگر طراحی جدیدی برای برنامه نداشتم. البته از کناررفتن عروسکها در سری قبل هم مطلع نشدم. همان زمان هم حقوق مادی و معنوی این چهار عروسک (اسمن، غنچه، فرخنده و مارال) را به برنامه منتقل کردم.
وی ادامه داد: اگر امروز «جنابخان» دیده شده و مخاطبان آن را دوست دارند، تردید ندارم بهخاطر عشق و سواد صداپیشه و عروسکگردان اوست که باعث میشود به قول معروف برنامه بگیرد.
او به اسطوره هنر عروسکی شبیه است
کارگردان نمایش عروسکی «حمام» اعتقاد داشت: من معتقدم که امروز یکی مثل محمد بحرانی به اسطوره شبیه است. حتی یادم هست وقتی عروسکها را طراحی کردم و ساختم؛ قرار بود خودش نیز صداپیشگی آنها را به دست بگیرد. یعنی پیشنهادش را دادیم اما فرصت کمی برای تمرین با آنها وجود داشت.
اگر امروز برخی برنامههای عروسکی جایشان را در تلویزیون پیدا کردهاند به خاطر هنرمندی است که اول توقع و سلیقه خودش را بالا میبرد، بعد با سواد کافی، به آن عروسک عشق میدهد. خروجیاش هم میشود «جنابخان»ی که یک برنامه تلویزیونی را پرمخاطب میکند.
ساداتیان ادامه داد: چنین شخصی میداند که باید با عروسک زندگی کند یعنی به گفته خودش با او تلویزیون ببیند، همنشین شود، گپ بزند، رفیق شود تا بعد صدای عروسک را پیدا کند. بنابراین چنین صداپیشهای روی هر عروسکی هم صدا بگذارد شک نکنید که بُرد پیدا میکند.
هر ضعفی را به بازار و سلیقه مخاطب ربط ندهیم
به گفته این طراح و فعال تئاتر عروسکی؛ مخاطب علاقهمند به برنامههای عروسکی، خیلی باشعور است چون میداند چه عروسکی با فلان صدا آیا با عشق و سواد ساخته شده یا نه؛ این بده و بستان انرژی است که مبدل به «جنابخان» میشود.
وی تأکید کرد: برخی به اشتباه میگویند سلیقه مخاطب است که باعث تولید فلان عروسک یا برنامه تلویزیونی ضعیف شده؛ درحالیکه معتقدم اگر در عرصه هنر آثار نازیبایی تولید میشود، آن را به بازار و سلیقه مخاطب نباید ربط داد. هنرمند متأسفانه با طراحی برخی عروسکها سطح خودش را پایین میآورد و حتی این ضعف را به بازار و مخاطب ربط میدهد.
نوش جانش هنرمندش!
ساداتیان اینگونه افزود: اگر امروز برخی برنامههای عروسکی جایشان را در تلویزیون پیدا کردهاند به خاطر هنرمندی است که اول توقع و سلیقه خودش را بالا میبرد، بعد با سواد کافی، به آن عروسک عشق میدهد. خروجیاش هم میشود «جنابخان»ی که یک برنامه تلویزیونی را پرمخاطب میکند. چنین اقبالی نوش جان آن هنرمند چون اتفاقا شعور مخاطبش را هم بالا میبرد.
یکی همچون محمد بحرانی میداند که باید با عروسک زندگی کند یعنی به گفته خودش با او تلویزیون ببیند، همنشین شود، گپ بزند، رفیق شود تا بعد صدای عروسک را پیدا کند. بنابراین چنین صداپیشهای روی هر عروسکی هم صدا بگذارد شک نکنید که بّرد پیدا میکند.
این طراح عروسک با تأکید بر اینکه هرچند این جنس عروسکها یا صداپیشهها همچنان وجود دارند، گفت: کمی فضای عروسکی محدود و مهجور مانده؛ شما طراحیهای تئاتر را در تلویزیون نمیبینید چون آن خوراک تصویری که به مردم رسیده یا محدود بوده یا خوب نبوده است. عروسکهای تئاتری انگار قویتر هستند.
ساداتیان با این حال تصریح کرد: مخاطب مشتاق دیدن این عروسکهاست، دوست دارد یکی مثل جنابخان را متعددتر ببیند. هنرمند اگر بخواهد کارش دیده شود، خودش باید با عروسک همراه شود و شخصیتش را بسازد تا به جان بیننده بنشیند.
انتهای پیام /4143/
انتهای پیام/