دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 اسفند 1399 - 14:00
هزینه‌های دخالت نظامی آمریکا در افغانستان؛ (نوروزی)

مخارج هنگفت نظامی آمریکا در افغانستان شک‌برانگیز است / اموال مالیات‌دهندگان آمریکایی در خدمت سودرسانی به تولیدکنندگان تسلیحات

بر اساس گزارش هیئت نظارت داخلی دولت آمریکا این کشور دست‌کم 2.4 میلیارد دلار برای ساختن مراکز و تاسیسات نظامی متفاوت در سراسر افغانستان هزینه کرده است که بیشتر آن‌ها در حال حاضر متروکه و مخروبه شده‌اند.
کد خبر : 569412

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، استفان لینچ سناتور جمهوری‌خواه از مرکز بازرسی ویژه کل برای حل اختلاف افغانستان موسوم به (SIGAR) در اواخر سال 2019 خواست که اقدام به بازبینی مخارجی کند که آمریکا در افغانستان هزینه کرده است. هیئت نظارتی دولت تحقیقات خود در خصوص مخارج دولت در افغانستان از سال 2008 به بعد را بازبینی کرد که ارزش آن به 7.8 میلیارد دلار می‌رسید و بالاخره نتیجه تحقیقات را در ژانویه سال 2021 منتشر کرد.


وزارت دفاع آمریکا هدر رفتن هزینه‌ها را به گردن دولت افغانستان می‌اندازد


گزارش هیئت نظارت نشان می‌داد که حدود 1.2 میلیارد دلار فقط برای دارائی‌هایی مانند ساختمان‌ها، خودروها و تجهیزات برای استفاده خود نیروهای آمریکایی که در افغانستان بوده‌اند هزینه شده است و از آن‌همه هزینه فقط 343 هزار دلار از املاک و دارائی‌ها در وضعیت خوبی به سر می‌برند و بقیه یا متروکه مانده‌اند یا تخریب شده‌اند.


نظامیان آمریکایی


این گزارش می‌افزاید که ارزیابی بسیاری از پروژه‌ها غیرممکن است زیرا آخرین باری که سیگار از آن‌ها بازدید کرد پروژه‌ها کامل نشده بودند اما هیئت نظارت دولت اذعان کرد که 2.4 میلیارد دلار که دولت آمریکا در افغانستان هزینه کرده بود به‌سادگی از بین رفته است و این حجم از سرمایه‌بر دوش مالیات‌دهندگان آمریکایی تحمیل‌شده است.


لینچ در مصاحبه به رسانه‌ها اعلام کرد: بااینکه من معتقدم که کمک به ساخت‌وساز و کمک‌های انساندوستانه به افغانستان لازم بوده و هست این گزارش سیگار نشان داد که فاصله جدی بین طراحی، اجرای قرارداد و راهنمایی پس از اجرا در پروژه‌ها وجود دارد و ما نیاز به سازوکاری داریم که مشخص کند منابع مالیات‌دهندگان آمریکایی  به‌صورت دقیق و عاقلانه اختصاص یافته است یا نه تا مطمئن شویم که بار دیگر این‌همه سرمایه به باد فنا نخواهد رفت.


از مجموع 2.4 میلیارد دلاری که به هدر رفت 617 میلیون دلار از مراکز و تاسیسات ساخته شده یا متروکه شدند یا اصلاً استفاده نشدند و 580 میلیارد دلار اماکن دیگر هم خیلی بد استفاده شدند. بیش از نیمی از دارائی‌های هدررفته یعنی حدود 1.78 میلیارد دلار هم یا کاملاً تخریب شده‌اند یا در حال تخریب هستند.




بیشتر بخوانید:


بایدن درباره خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تجدیدنظر می‌کند


رایزنی پاکستان با ایران، روسیه، چین و آمریکا برای حل بحران افغانستان




سیگار همچنین از 60 ملک مختلف به ارزش 792 میلیون دلار بازبینی به عمل آورد و دریافت که از 37 مورد از آن‌ها استفاده مناسب انجام‌شده و نیز 50 مورد تابه‌حال صدمه‌دیده یا کاملاً تخریب شده‌اند.


گزارش همچنین نشان داد که سیگار به این نتیجه رسیده است که بسیاری از دارائی‌های کلانی که دولت آمریکا در اختیار دولت افغانستان قرار داده است یا استفاده‌نشده، یا بد استفاده‌شده یا تخریب‌شده یا در حال تخریب است اما بااین‌حال یعنی با علم اینکه بیشتر هزینه‌هایی که آمریکا برای ساخت و تجهیز مراکز نظامی و پشتیبانی خود در افغانستان انجام داده و نیز بیشتر هزینه‌هایی که دولت آمریکا در اختیار دولت افغانستان قرار داده به هدررفته‌اند بازهم دولت آمریکا به رویکرد معمول خود و تلاش برای بازسازی افغانستان ادامه داده است که بسیار شک‌برانگیز است.


نفوذ مشهود تولیدکنندگان آمریکایی تسلیحات در پنتاگون


شایان‌ذکر است که اکثریت پروژه‌هایی که مورد بازبینی و بازرسی سیگار قرارگرفته‌اند به‌وسیله وزارت دفاع آمریکا تأمین اعتبارشده است.


در پاسخی که در گزارش سیگار ذکرشده وزارت دفاع آمریکا گفته است که بسیاری از این پروژه‌ها خدمتی را که برایشان تعریف‌شده بود را انجام داده‌اند و اگر هم تخریب شده‌اند به دلیل این است که ارتش آمریکا آن‌ها را به دولت افغانستان تحویل داده است.


سیگار همچنین یافته است که دارائی‌ها در بیشتر موارد یا متروکه شده‌اند یا تخریب شده‌اند یا هر دو و این روند به خاطر این بوده است که کسانی که از آن استفاده می‌کرده‌اند نتوانسته‌اند عملیات تعمیر نگهداری را انجام دهند.


دریک نمونه، یک مدرسه که به‌وسیله آژانس آمریکایی توسعه بین‌المللی بازسازی‌شده بود آن‌قدر در بخش ساختمان و برق تخریب‌شده بود که آموزگاران افغانستانی ترجیح می‌دادند کلاس‌ها را در فضای باز برگزار کنند.


در نمونه دیگر، یک آکادمی آموزش افسران مؤنث پلیس که با هزینه 6.7 میلیون دلاری ساخته‌شده بود بی‌استفاده ‌ماند زیرا دولت افغانستان زمینه را برای آموزش زنان پلیس آماده نکرد.


یک نمونه خیلی بزرگ دیگر را می‌توان خرید 16 هواپیمای حمل‌ونقل برای ارتش افغانستان به‌وسیله آمریکا به ارزش 486 میلیون دلار ذکر کرد که بعد از مدتی همگی تخریب شدند و سپس به‌عنوان مواد قراضه به ارزش 40 میلیون دلار فروخته شدند.


در برخی موارد دولت آمریکا تجهیزات وتاسیساتی برای دولت افغانستان فراهم کرد بدون اینکه بپرسد که آن تجهیزات وتاسیسات نیاز به نگهداری دارند یا نه. سیگار می‌گوید که از آژانس‌های آمریکایی خواسته بود که یک طرح واضح به همراه همتایان افغان خود برای چگونگی بادوام کردن دارائی‌های موجود در افغانستان ارائه دهد اما این کار صورت نگرفت.


پذیرش آتش بس از سوی طالبان؛ جرقه‌ای برای صلح یا تکرار امید واهی؟


این گزارش زمانی منتشر شد که جو بایدن رئیس‌جمهور با ‌ضرب‌الا جل خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان روبرو است. بر اساس یک توافقنامه صلح بین آمریکا و طالبان که سال گذشته امضا شد نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا تا اول ماه مه 2021 زمان دارند تا سربازان خود را از افغانستان خارج کنند. بعضی از همپیمانان بایدن از وی خواسته‌اند که نیروهای این کشور بدون توجه به ضرب‌الاجل در افغانستان بمانند اما برخی دیگر نسبت به عواقب پیمان‌شکنی هشدار داده‌اند. اگر جنگ آمریکا در افغانستان ادامه یابد هدر رفتن منابع مالی هم ادامه خواهد داشت و این مالیات‌دهندگان آمریکایی هستند که باید فشارهای ناشی از آن را تحمل کنند.


بن فریدمن مدیر راهبرد اولویت‌های دفاعی در این زمینه گفته است: به نظر من غیرممکن است که  جنگی در افغانستان  حتی یک موفقیت‌آمیز بیش از این بودجه‌ای که تا به‌حال هدررفته بودجه طلب کند.


انتهای پیام/4155/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته