دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بازخوانی خطبه‌های نهج‌البلاغه امیرمومنان(ع) | 3

پیامبران از طایفه مستضعفان بودند

پیامبران، گونه بر خاک می‌گذاشتند و برابر مؤمنان فروتن و از طایفه مستضعفان بودند. خدا آنها را با گرسنگی آزمایش کرد و با سختی به امتحان گذاشت.
کد خبر : 569300
IMG_20210307_090244_936.jpg

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا - محمدیونس صالحی: بازخوانی نهج‌البلاغه دریای کلام و بیان حضرت علی‌بن‌ابی‌طالب، برای همه ما راه‌گشاست. روزهای یک‌شنبه که مزین به نام مولانا امیرالمومنین علیه‌السلام هم هست، بخشی از این متن شگفت را با هم می‌خوانیم.


 




 


بیشتر بخوانید:





سپاس خدایی را که لباس عزت و بزرگی پوشید و این دو را برای خود برگزید، نه برای آفریدگان. این لباس را برگزید، چون بزرگی برازنده اوست و آن کس را لعنت کرد که هوس کبیریا داشته باشد.


فرشتگان مقرب را آزمود و متواضعان را از مستکبران جدا کرد و خدای سبحان که پرده‌های پنهان قلب‌ها را می‌شناسد، چنین گفت:


«انسان را از خاک آفریدم و از روح خود در او دمیدم، پس به پای او سجده کنید. همه فرشتگان بر او حسادت کردند، غیر از ابلیس.»


که حسادت او را گرفت و از سر تعصب بر آدم فخر فروخت که دشمن خدا، اصلی‌ترین متعصبان است و بزرگِ متکبران که اساس تعصب را پایه گذاشت و از سر آرزوی کبریایی با خدا درافتاد.


نمی‌بینید خدا، شیطان را به دلیل تکبر، چطور کوچک کرد و برای بلندپروازی پایین انداخت؟ در دنیا او را از خود راند و برای آخرت او آتش افروخته آماده کرد.


آزمایش تکبر!


خدای سبحان، آفریده‌های خود را می‌آزماید تا بندگان آشکار شوند و تکبر را از آنها دور کند.


از آنچه خدا با شیطان کرد، عبرت بگیرید که عمل طولانی او را باطل کرد و کوشش او را از میان برد. شیطان، که 6 هزار سال عبادت کرد و با ساعتی تکبر از بهشت رانده شد. بعد از شیطان، چه کسی در امان است که به چنین نافرمانی نیفتد؟


فرمان خدا، برای مردم آسمان و زمین یکی است. پس بنده‌های خدا، بپرهیزید که شیطان شما را به بیماری خود مبتلا کند و شما را به آوای خود فریب دهد و سواره و پیاده‌اش را بر شما بشوراند.


شیطان، تیر تهدید بر شما آماده کرده و کمان را کشیده و شما را از فاصله‌ای نزدیک نشانه رفته که گفت: «زمین را برای آنها زینت می‌کنم و همه آنها را به گمراهی می‌برم».
شیطان از پنهانی و با گمان سخن گفت و فرزندان خودخواهی و جهل و برادران تعصب سخن او را قبول کردند.


نفس سرکش شما به فرمان او در آمد و طمع او بر شما مسلط شد. قدرت او شما را دربر گرفت و یارانش، آرام به سوی شما راهی شدند. انگار نیزه در چشم تان فرو کردند و گلوتان را بریدند و بینی‌تان را خرد کردند و خواستند افسار بر شما بیندازند و به آتش دوزخ بکشند. خسارت او در دین و دنیا برای شما، بیشتر از کسانی شد که به جنگ با آنها برخاسته‌اید. پس بر شیطان بتازید و برای دفع او تلاش کنید.


از کینه دور شوید


آتش تعصب را که در دل دارید، خاموش کنید و کینه‌های جاهلیت را کنار بگذارید که این تعصب در دل مسلمان، آفت شیطان است.
اگر خدا تکبر را بر کسی می‌پسندید، این سنت را بر پیامبران برگزیده می‌گذاشت. اما خدای سبحان، این صفت را بر آنان روا نداشت و فروتنی را بر آنان پسندید.


پیامبران، گونه بر خاک می‌گذاشتند و برابر مؤمنان فروتن و از طایفه مستضعفان بودند. خدا آنها را با گرسنگی آزمایش کرد و با سختی به امتحان گذاشت. بیم از خطرها را سوی آنها فرستاد و با پستی و بلندی‌های روزگار، ایمان آنها را پرورش داد.


نشانه رضایت


ثروت و خانواده را نشانه رضایت خدا ندانید و آزمایش او را علامت توانایی خود نپندارید که گفت: «آیا فکر می‌کنند مال و فرزند که به آنها داده‌ایم، در هر خیری به آنها سرعت می‌دهیم؟ نه، نمی دانند.» که خدا، مستکبران را با ارزشی که مستضعفان برای آنان قایلند، می‌آزماید.


اگر خدا می‌خواست، گنج‌هایی از طلا برای پیامبران می‌گشود و باغ‌ها و حیوان‌ها را به آنها می‌سپرد که اگر چنین بود، نه پاداشی در کار بود و نه امتحانی و نه خبری از غیب و مؤمنانی که دور آنها جمع شوند.


خداوند، فرستادگانش را در اراده، قوّت داد و آنچه برای دیگران بزرگ است، در چشم آنها خوار کرد و قناعتی به دل و بی‌نیازی فراوان به چشم‌های آنان داد.




بهره‌مند از خطبه 192 نهج‌البلاغه امیر مؤمنان - علیه‌السلام.


عکس: نجف حرم حضرت سلطان.


انتهای پیام/4139/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته