دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کارگردان نمایش عروسکی «حمّام» در گفت‌وگو با آنا:

برای اجرای عمومی «حمّام» لحظه‌شماری می‌کنم/ از جیب برای تئاتر خرج می‌کنیم چون کمک‌هزینه‌ها شوخی است

هما ساداتیان کارگردان نمایش «حمّام» گفت: نسخه کنونی «حمّام» برای دوربین تعریف شده، اما در اجرای عمومی و شکل صحنه‌ای و زنده آن حتما میزانس‌های آن را تغییر می‌دهیم تا تماشاگر با تئاتر روبرو شود. برای اجرای عمومی آن خیلی اشتیاق دارم و آن را نیز به صحنه خواهم برد.
کد خبر : 568341
133503426_173570821177027_3799586991462231157_n_002.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، تئاتر در میان همه‌همه کرونایی کشور بازهم شاهد اتفاقات نمایشی است، به نحوی که حتی در محدودترین شکل ممکن به حیات خود ادامه می‌دهد. این دست و پازدن‌های تئاتری البته صرفا برای باقی‌ماندن است و نه لزوما کسب درآمد. جشنواره‌های تئاتری نیز دست کمی از این حال و هوا ندارند اما به برپایی خود ادامه می‌دهند.


درحال حاضر شاهد برگزاری دوره هجدهم جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک هستیم که برخلاف رویه همیشگی این بار به شکل آنلاین، پذیرای گروه‌های تئاتری و نیز علاقه‌مندان است. این رویداد به مدت یک هفته و تا 17 اسفندماه در جریان خواهد بود.


تصویرسازی تئاتری از یک کنج خلوت!


هما ساداتیان، کاگردان تئاتر عروسکی «حمّام» که در این جشنواره به رقابت با دیگر آثار می‌پردازد به خبرنگار آنا گفت: من در این نمایش روایتی از آدم‌هایی دارم که در زیر بمباران اتفاقات جامعه مثل اخبار رسانه‌ها به خلوتی پناه می‌برند و شاید جالب باشد که من حمام را نماد این خلوت معرفی می‌کنم؛ جایی که آدمی خودش را لحظاتی در آینه می‌بیند و حتی با خودش آشتی می‌کند و به یک آرامشی می‌رسد.


نمایش حمّام


وی با بیان اینکه «حمّام» براساس ایده‌پردازی در کلاس‌های خود با دانشجویان تئاتر شکل گرفته است، افزود: کل داستان نمایشم نیز در یک حمام اتفاق می‌افتد و درواقع روایتی تلفیقی از اجرای صحنه تا میکروتئاتر است. ضمن اینکه در آن از نمایش دستکشی و حضور بازیگر استفاده کرده‌ام که به نظرم آن را به شکل جالبی از یک اثر نمایشی تبدیل کرده است.


مخالف آنلاین شدن جشنواره تهران-مبارک بودم


این کارگردان ادامه داد: میکروتئاتر در ایران خیلی جانیفتاده است چون تصور می‌کنند حتما باید آن را با طراحی خاص و تعداد کم تماشاچی به صحنه برد. من برای اجرای عمومی «حمّام» خیلی مشتاقم و تمام تلاشم این است که آن را با حضور تماشاگر به صحنه ببرم.



بازیگر صحنه تئاتر همه اکت‌هایش را از مخاطب حاضر در سالن می‌گیرد. این بده بستان انرژی از سمت تماشاچی به بازیگر منتقل می‌شود و به کار او ریتم می‌دهد. الان هم شما در نمایشم چیزی به اسم فیلم‌تئاتر می‌بینید نه لزوما خود هنر نمایش.



طراح عروسک‌های «خندوانه» با اشاره به برگزاری آنلاین جشنواره نمایش عروسکی گفت: من مخالف اجرای آنلاین جشنواره بودم چون معتقدم تئاتر به حضور مخاطب است که زنده می‌ماند. دوره فعلی جشنواره تهران-مبارک را شاید یک رویداد تئاتری هم ندانم چون مثل شاخه‌ای جدا از تئاتر می‌ماند.


نمایش حمّام


اینجا چیزی به اسم فیلم‌تئاتر می‌بینید


ساداتیان همچنین اعلام کرد؛ بازیگر صحنه تئاتر همه اکت‌هایش را از مخاطب حاضر در سالن می‌گیرد. این بده بستان انرژی از سمت تماشاچی به بازیگر منتقل می‌شود و حتی به کار او ریتم می‌دهد. الان هم شما در نمایشم چیزی به اسم فیلم‌تئاتر می‌بینید نه لزوما خود هنر نمایش.


وی درباره تدارک نمایش «حمّام» و طراحی آن گفت: ایده به خیلی قبل‌تر برمی‌گردد که در کلاس با هنرآموزانم شکل گرفت اما به خاطر ضبط کار و پخش آنلاین آن برای جشنواره نمایش عروسکی، سه ماه نیز برای میزانسن‌بندی با دوربین تمرین کردیم. شش ماه هم درگیر ایده‌پردازی و ساخت و ساز بودیم.


این کارگردان تئاتر تأکید داشت: در واقع نسخه کنونی «حمّام» برای دوربین تعریف شده اما در اجرای عمومی و شکل صحنه‌ای و زنده آن حتما میزانس‌های آن را تغییر می‌دهیم تا تماشاگر با تئاتر روبرو شود.


نمایش حمّام


کمک‌هزینه‌ها شوخی است


وی به هزینه‌های تدارک نمایش خود نیز اشاره کرد و توضیح داد: هزینه کار خیلی سنگین بود آن‌هم‌کاری که شبیه انجام پایان‌نامه شاگردهایم محسوب می‌شد. مدام ایده‌ها را می‌ساختیم و دور می‌ریختیم تا به ایده اصلی رسیدیم. فقط لباس چند بازیگر ما چندصدهزار تومان هزینه داشت چه رسد به هزینه‌های جانبی.



من مخالف اجرای آنلاین جشنواره بودم چون معتقدم تئاتر به حضور مخاطب است که زنده می‌ماند. دوره فعلی جشنواره تهران-مبارک را شاید یک رویداد تئاتری هم ندانم چون مثل شاخه‌ای جدا از تئاتر می‌ماند.



ساداتیان در نهایت گفت: درواقع ما از جیب خودمان خرج کردیم. ما حدود سه میلیون کمک هزینه از جشنواره دریافت کردیم که این کمک مالی یک جور شوخی با ماست.





نمایش «حمّام» با کارگردان هما ساداتیان و نویسندگی و مشاور کارگردانی مطهره امامی در جشنواره عروسکی تهران-مبارک حضور دارد.


در خلاصه داستان این نمایش آمده: «وانی» برای فرار از الحاقات و فشارهای بیهوده تلویزیون و رسانه‌ها به خلوتش؛ حمامش پناه می‌برد که در حمام در مواجه با ابعاد وجودی خود بازی‌هایی دارد و... .


عوامل نمایش «حمّام» عبارتند از: ویراستار نگار رحیم زاده اسکی، فیلمبردار زهرا نیکخواه آزاد، طرح اولیه حمام سمیرا سرافراز، مشاور سارا قدمی، ساخت عروسک‌های وانی هما ساداتیان و نوید مقدم، آهنگساز و نوازنده رامن، موسیقی صحنه تلویزیون‌ها زهرا نیکخواه آزاد با همراهی رامن، طراحی و اجرای نور نازنین شریف، دستیار نور و عکاس صحنه زهرا نیکخواه آزاد، ایده‌پردازی، طراحی و اجرای صحنه هما ساداتیان، مطهره امامی، همراز دانشور، مینا شهابی، نگار رحیم‌زاده اسکی، نازنین شریف، الهام بهار، پردیس پرمون، زهرا نیک‌خواه آزاد و نوید مقدم، راوی هما ساداتیان، عروسک‌گردان‌ها : دلقک و کاناپه الهام بهار، پادشاه  مطهره امامی، کلاغ‌ها  همراز دانشور، تو چیکار داری وایسا  نوید مقدم، همهمه چرخان، خمیردندان، تلویزیون نور و تلفن  نگار رحیم‌زاده اسکی ،ایستگاه ملت  پردیس پرمون، هیولای همه‌چیزخوار  نازنین شریف، جنین مینا شهابی، وانی مینا شهابی و نوید مقدم  وانویزیون  باطری.


نمایش آثار از ساعت 18 روز یکشنبه 10 اسفند ماه آغاز شود و این نمایش‌ها تا ساعت 18 روز یکشنبه 17 اسفند ماه قابلیت استفاده و دسترسی را دارند.


انتهای پیام /4143/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب