دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 اسفند 1399 - 14:32
وزیر آموزش و پرورش:

ایده حیاط پویا مدرسه را به عرصه‌ای برای توسعه تحرکات جمعی دانش آموزان مبدل می‌کند

وزیر آموزش و پرورش گفت: ایده حیاط پویا ایده‌ای است که مدرسه را به عرصه‌ای برای توسعه تحرکات جمعی دانش آموزان مبدل می‌کند.
کد خبر : 568228
محسن+حاجی+میرزایی.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش‌وپرورش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، حاجی میرزایی در نهمین همایش و نمایشگاه مدرسه ایرانی- معماری ایرانی که صبح امروز در مدرسه دارالفنون برگزار شد اظهار کرد: این نمایشگاه فرصتی برای علاقه‌مندان فراهم می‌کند که بهتر بتوانند در هر یک از طرح‌ها بیندیشند و با دقت بررسی کنند و توجه کافی داشته باشند که به همه محتوای موجود در نمایشگاه دسترسی داشته باشند.


وی با تأکید بر اینکه امیدواریم این نمایشگاه به جامعه دانشجویی کشور و جامعه مهندسین کشور برای کمک مؤثرتر به‌نظام تعلیم و تربیت و احداث مدارس سازگار با طبیعت سازگار با نظام تعلیم و تربیت کمک کند.


وزیر آموزش‌وپرورش گفت: طراحی بخش مهم و جلوه برجسته‌ای از تمدن یک جامعه است و در تحقق مأموریت‌ها نقش اساسی و کلیدی دارد.


وی با اشاره به اینکه نقص طراحی را حتی با مدیریت نمی‌توان جبران کرد، افزود: وقتی طراحی سازگار با کارکردهای بنا نیست هیچ ترفندی نمی‌تواند این کاستی را جبران کند. نقش مهم معماری سازگار کردن بناها با این اهداف است.


حاجی میرزایی اظهار کرد:. نقش طراحی تسهیل‌کننده تحقق اهداف و مأموریت‌هایی است که آن بنا برای آن ساخته‌شده است و ترکیب و کنار هم قرار گرفتن اجزای بنا اهمیت دارد به‌طوری‌که اهداف تعلیم و تربیت بخش مهمی در تناسب فضا تقویت و تسهیل می‌شود.


وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه مدرسه بنای مهمی متمایز از بناهای دیگر است، ادامه داد: مدرسه به دلیل کارکردهای عمیق و پایداری که دارد برای همه ما همراه با ماندنی‌ترین خاطرات زندگی است. دوره‌ای که شخصیت افراد و هویت شکل می‌گیرد دوره‌ای است که بچه‌ها در مدرسه هستند و جزو پایدارترین دوره‌های تأثیرپذیری آن‌ها است.


وی تأکید کرد: مدرسه پرتکرارترین بنای عمومی است ازنظر تعداد و گستره جغرافیایی است و از شاخص‌ترین بناهای آشکارساز معماری ایرانی مدرسه است که درعین‌حال بخش مهمی از نظام تعلیم و تربیت است.


وی با اشاره به اینکه مدرسه باید در درون محله به‌عنوان یک کانون فرهنگی بدرخشد و کانون تعاملات جمعی در محل باشد، ادامه داد: مدرسه باید بانشاط و دوست‌داشتنی باشد و دانش آموزان با اشتیاق به مدرسه بیایند و همانند خانه در آن احساس آرامش کنند.


حاجی میرزایی با تأکید بر لزوم تجهیز مدارس به تجهیزات و فناوری‌های مناسب، گفت: مدرسه هم سلامت جسمی و اجتماعی دانش آموزان ارتباط دارد این معماری متمایز مدرسه است که می‌تواند تسهیل‌کننده سلامت جسمی و اجتماعی دانش آموزان باشد.


وی با اشاره به اینکه: ایده حیاط پویا ایده‌ای است که مدرسه را به یک عرصه‌ای برای توسعه تحرکات جمعی دانش آموزان مبدل می‌کند، افزود: مدرسه باید بر جنبه‌های روحی و روان‌شناختی دانش آموزان توجه کافی و وافی داشته باشد و برای یک یادگیری آسان و خوشایند هموار باشد.


وزیر آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: همگام با همه تحولاتی که در نظام تعلیم و تربیت اتفاق میفتد مدرسه نیز باید متحول شود و همچنان که توانمندی‌های معلمین به‌روز می‌شود روش‌ها و فرایندهای آموزشی تغییر پیدا می‌کند، نظام‌های سنجش متحول می‌شود و کیفیت یاددهی و یادگیری تغییر می‌کند مدرسه نیز باید تغییر کند.


انتهای پیام/4159/


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته