دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 اسفند 1399 - 01:15
کاپیتان برخور:

توان پرداخت اقساط را نداریم/ اولین قسط هواپیماهای ایران‌ایر به مبلغ ۳۳۰ میلیارد تومان

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: سررسید اولین قسط هواپیماهای برجامی ایران‌ایر به مبلغ ۳۳۰ میلیارد تومان است که توان پرداخت اقساط را نداریم و باید حاکمیت و دولت چاره‌ای بیندیشند.
کد خبر : 567780
1.jpg

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، کاپیتان علیرضا برخور، مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: سررسید اولین قسط هواپیماهای برجامی ایران‌ایر به مبلغ ۳۳۰ میلیارد تومان است که توان پرداخت اقساط را نداریم و باید حاکمیت و دولت چاره‌ای بیندیشند.


کاپیتان برخور درباره جزئیات بازپرداخت اقساط تسهیلات 330 میلیون دلاری صندوق توسعه ملی به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بابت خرید هواپیماهای برجامی، اظهار داشت: حدود ماه آینده سررسید اولین قسط به مبلغ ۳۳۰ میلیارد تومان است که توان پرداخت اقساط را نداریم و نمی‌توانیم اقساط را پرداخت کنیم.


مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران افزود: کل تسهیلات هواپیماهای برجامی ۵۴۰ میلیون دلار بود که ماه آینده سررسید می‌شود و پرداخت آن برای ایران ایر غیرممکن است.


وی در پاسخ به این سؤال که نامه‌ای به دولت برای مهلت دهی این تسهیلات داشته‌اید؟ اظهار کرد: همه بانک‌ها با ما همکاری می‌کنند ولی به هر حال آن‌ها هم در مقابل سازمان‌های نظارتی باید پاسخگو باشند.


مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سؤال که آیا این هواپیماها در رهن است؟ اظهار کرد: بله هواپیماها در رهن است.


* حدود 50 درصد هواپیماهای برجامی فعال است


برخور در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر چند فروند هواپیماهای برجامی در ناوگان هما فعال است؟ اظهار داشت: ۵۰ درصد به اضافه یک فروند هواپیمای برجامی فعال داریم که شامل حدود ۷ تا ۸ فروند است.


وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۴۰ فروند هواپیما در ناوگان هما داریم، اضافه کرد: با در نظر گرفتن چک‌های هواپیماها، در حال حاضر ۱۲ فروند هواپیما در ناوگان هما فعال است اما در ایام نوروز حدود ۷ تا ۸ فروند هواپیمای فعال خواهیم داشت.


* زمان چک ATRها رسیده است قطعه نداریم، زمین‌گیر شدند


مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سؤال که چرا تعدادی از هواپیماهای برجامی ATR ایران ایر زمین‌گیر است، توضیح داد: استفاده از هواپیما برنامه می‌خواهد، اگر ۱۰ فرزند باهم به دنیا بیایند، همه باهم به مدرسه می‌روند، همه باهم بالغ می‌شوند، باهم ازدواج می‌کنند، باهم نوه‌دار می‌شوند و باهم می‌میرند، استفاده از هواپیما هم باید پله‌ای باشد، الان زمان چک هواپیماها رسیده است، نمی‌توانیم به صورت آزاد قطعه تهیه کنیم چون پول نداریم ضمناً تحریم هم هستیم.


برخور ادامه داد: همین کارخانه‌های سازنده هم طبق وعده‌شان عمل نمی‌کنند و قطعه به ما نمی‌دهند، نمی‌آیند و برابر قراردادی که با ما دارند، به ما کمک نمی‌کنند و درواقع به قرارداد خود هم پایبند نیستند.


وی تأکید کرد: نجات شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به عنوان شرکت حامل پرچم، یک حرکت انقلابی و آنی دولت و حاکمیت را می‌طلبد.


* جزئیات وام‌های هما از 4 بانک بابت خرید ATR و ‌ایرباس‌های برجامی


‌بر اساس یادداشت‌های توضیحی صورت‌های مالی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در سال منتهی به 29 اسفند 97، در سال مالی 94 مبلغ 113 میلیارد و 992 میلیون تومان از بانک صنعت و معدن همچنین مبلغ 40 میلیارد تومان از بانک ملی و مبلغ 60 میلیارد تومان از بانک ملت استقراض شده است.


در ارتباط با خرید هواپیماهای نو معادل 330 میلیون دلار از محل منابع صندوق توسعه ملی به‌موجب 3 فقره قرارداد جعاله با بانک صنعت و معدن به مبلغ 92 میلیون و 592 هزار یورو و 141 میلیون و 127 هزار و 987 یورو بابت خرید 3 فروند هواپیمای ایرباس، هشت فروند هواپیمای ATR به مبلغ 78 میلیون و 168 هزار و 882 یورو تسهیلات دریافت و به طور مستقیم در وجه شرکت های هواپیمایی ایرباس و ATR حواله ارزی انجام شده است.


‌همچنین بابت خرید 4 فروند هواپیمای ATR مبلغ 50 میلیون یورو و 19 میلیون و 509 هزار و 269 یورو از منابع داخلی بانک صنعت و معدن تسهیلات دریافت و مبلغ عیناً به حساب شرکت ATR حواله شده است.


در سال مالی مورد گزارش همچنین مبلغ 497 میلیارد و 539 میلیون و 900 هزار تومان از محل منابع صندوق توسعه ملی به عاملیت بانک پارسیان بابت خرید پنج فروند هواپیمای ATR تسهیلات دریافت شده است.


منبع: فارس


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته