دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 اسفند 1399 - 12:33
روایت آنا از پدیده پادویی در صحنه سیاسی کشور؛

«کیف‌کِش»‌ها به بهشت می‌روند؟

دوباره پادوها در کشور فرصت جولان یافته‌اند و مسیر «کیف‌کِشی» راهی برای رشد سیاسی معرفی شده است. اما این پدیده از کجا به وجود آمده است؟
کد خبر : 567606
زیباترین-کیف-های-چرم-اداری.jpg

گروه سیاسی خبرگزاری آنا، چند سال است واژه دیگری به دایره واژگان سیاست کشور وارد شده است. کلمه‌ای که در میدان سیاسی ایران فراتر از یک واژه عمل کرده و به یک نوع استراتژی تبدیل شده است. نوعی راهبرد که برخی از افراد برای رسیدن به منافع به آن متوسل می‌شوند.


 این استراتژی هر چند بُرد کوتاه‌مدت، آن هم به‌صورت فردی در پی دارد ولی در بلندمدت اثر بدی به جا خواهد گذاشت که آینده سیاسی-اجتماعی را دچار تزلزل خواهد کرد.


 آینده‌ای که باید به دست جوانان متعهد و متخصص ساخته شود تبدیل به جولانگاه «کیف‌کش»ها می‌شود که فقط بر اساس منافع در حال به‌اصطلاح بستن با بزرگان هستند.


 هرچند که این مسئله به تمام افرادی که گرد بزرگان جمع می‌شوند، اطلاق نمی‌شود؛ که برخی  همچنان خودشان از مسیر صحیح و درست رشد و نمو سیاسی داشته‌اند و در کنار این بزرگان به ارائه مشاوره‌ها و پیش‌برد صحیح امور می‌پردازند. با این حال، روی سخن این مطلب با گروهی است که بدون داشتن زمینه، تخصص و تعهد به «کیف‌کشی» پرداخته‌اند تا با رشد آسانسوری خود به منصب و مقام و ثروت دست یابند؛ غافل از اینکه چنین رشدی صدمات جبران‌ناپذیری بر جامعه خواهد داشت.


«کیف‌کِش»ها از کجا آمدند؟


شهید بهشتی در سال 59 در مسجد نارمک سخنرانی‌ای داشت و در این سخنرانی مسیر درستی را برای فعالیت سیاسی و ارزشی مشخص کرد که به نظر می‌رسد عمل به رویه برعکس این منش ارائه شده توسط شهید بهشتی، منجر به بروز پدیده «کیف‌کِشی» شده است. شهید بهشتی می‌گوید: «یکی از مصیبت‌های این زمان ما این است که اشخاصی دارند کم‌کم جانشین ارزش‌ها می‌شوند؛ این خطرناک است؛ انقلاب ما انقلاب ارزش‌هاست. من مکرر در رابطه با خودم و دوستانم عرض کرده‌ام، دوستان عزیز؛ ولو 10 نفر، 100 نفر، 1 میلیون نفر ما را به جای ارزش‌ها بنشانند، عکس مسئله است؛ تعلیم اسلام و تعلیم مولا این است که تو ارزش‌ها را بشناس و اشخاص را با ارزش‌ها بسنج؛ بحث‌ها باید بر محور ارزش‌ها باشد، حمایت‌ها باید از ارزش‌ها باشد، درود باید بر ارزش‌ها باشد، درود بر شهیدان، این می‌شود درود بر یک ارزش، درود بر انسان‌های مخلص حمایت از یک ارزش می‌شود».


همان‌طور که از سخنان شهید بهشتی پیداست آفت فعالیت سیاسی جایگزینی افراد به جای ارزش‌ها است؛ مسئله‌ای که در زمان کنونی بیش از پیش مشاهده می‌شود. فرد شاخصی به میدان آمده و اشخاص مختلفی را به دور خود جمع می‌کند سپس این اشخاص را به مناصب مختلف کشور تزریق می‌کند؛  نکته همینجاست که بسیاری از این اشخاص تعهد و تخصص ندارند و به اصطلاح عامیانه با «کیف‌کشی» در زمان و مکان خوب توانستند به جایگاه‌ها دست پیدا کنند.


آفتی که از «کیف‌کشی» زاده می‌شود


اولین و مهم‌ترین آفتی را که می‌توان برای پدیده کیف‌کشی مطرح کرد این است که دیگر هیچ جوان فعال و مستعدی به دنبال رشد تخصصی و علمی در حوزه‌های مختلف سیاسی-اجتماعی نخواهد بود و مسیر رشد صحیح و معقول که همان فعالیت در تشکل‌ها و تشکیلات رسمی، احزاب، دانشگاه و ... بوده از بین خواهد رفت.


 آرام‌آرام شیب این مسیر باعث از بین رفتن مسیر رشد عادلانه و معقول شده و نهایتاً اشخاص مختلف با گرد هم آوردن افراد ضعیف و به‌اصطلاح عامیانه «کوتوله سیاسی» در اطراف خود باعث رشد آسانسوری این افراد می‌شوند و این چرخه پادوپروری برای گرفتن مسئولیت و مناصب همچنان ادامه پیدا می‌کند و چون این افراد پیش‌ازاین فعالیتی نداشته و با تشکیلات و اصول مدیریت سیاسی غریبه‌اند باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی در فعالیت‌های کشور می‌شوند.


دومین آفتی که کیف‌کشی منجر به آن می‌شود این است که دیگر نه‌تنها هیچ‌کس به دنبال فعالیت تشکیلاتی نخواهد بود؛ بلکه پادو پروری تبدیل به یک روش و مسلک می‌شود و کسانی که می‌خواهند در سیستم رشد کنند،  برای رسیدن به نان و نوا به دنبال چهره‌های شاخص‌ می‌گردند.


نهایتاً می‌توان این نکته را بیان کرد که ادامه مسیر کیف‌کشی، آینده سیاسی کشور را دچار اشتباهات و تزلزل‌های فراوانی خواهد کرد تا جایی که پیدا کردن گزینه متعهد و متخصص در سال‌های آینده به‌مراتب سخت‌تر خواهد شد و عملاً این گزینه‌ها خود را در پستوها مخفی خواهند کرد تا از گزنده پدیده‌ها در امان بمانند.


 اما فارغ از نکات ذکرشده، سؤال اساسی اینجاست که کیف‌کش‌های فعلی به دور چهره‌ها و کسانی که تعیین‌کننده و دارای برون‌داد سیاسی بودند جمع شده‌اند با این حال در آینده همان کیف‌کش‌ها خود در رأس خواهند بود.  قطعاً فاجعه بعدی با ایجاد رده دوم کیف‌کش‌ها حول محور رده اولی‌ها در کشور به وجود خواهد آمد. باید منتظر ماند و دید که مسیر ادامه حیات این کیف‌کش‌ها تا چه زمانی ادامه خواهد یافت.


انتهای پیام/4107/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: انتخابات
ارسال نظر
هلدینگ شایسته