دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 آذر 1394 - 10:05

بحث داغ نمایندگان بر روی تجمیع چند لایحه ایجاد مناطق آزاد و ویژه/ باهنر: هیجانات درباره این لایحه بالاست

تجمیع لوایح مناطق آزاد، دومین دستور کار جلسه علنی امروز ـ یکشنبه 29 آذر ـ مجلس بود که از همان ابتدای طرح، موافقان و مخالفان جدی داشت.
کد خبر : 56741

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، احمد توکلی، نماینده مردم تهران در جلسه علنی امروز مجلس در تذکر شفاهی در جریان بررسی لایحه ایجاد مناطق جدید آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی و اصلاح محدوده برخی مناطق آزاد اظهار کرد: این لایحه روز سه‌شنبه صبح به کمیسیون اقتصادی برای تلفیق پنج لایحه، ارجاع شد اما روز سه‌شنبه هیئت رئیسه این کمیسیون جلسه‌ای نداشت.


وی با بیان اینکه «بسیاری از نمایندگان در جریان این تلفیق نبودند»، ادامه داد: روز یکشنبه هم بدون هیچ‌گونه تغییری در دستور هفتگی جلسه‌ای توسط کمیسیون اقتصادی برگزار شد و پنج لایحه یکی شد این در حالی است که نمایندگان باید فرصت داشته باشند در مورد این لایحه صحبت کنند، این روش قانونی نیست و حق نمایندگان ضایع می‌شود.


در این لحظات، برخی نمایندگان مجلس در واکنش به سخنان توکلی هیاهو و دو دو کردند.


باهنر در واکنش به این هیاهو، زنگ مجلس را به صدا درآورد و گفت: گویا هیجانات در مورد این لایحه و طرح بسیار بالاست، شما اجازه دهید سخنان شنیده شود تا بعد تصمیم‌گیری کنیم. سر و صدا در برابر شخصی که می‌خواهد صحبت کند، خوب نیست. تصمیم در نهایت از سوی همه نمایندگان گرفته می‌شود.


محمدرضا باهنر که در غیاب علی لاریجانی ریاست جلسه را برعهده داشت، همچنین در پاسخ به تذکر توکلی تصریح کرد: تجمیع این لوایح از صحن علنی ارجاع شد. نمایندگان اعلامیه دادند و اعلام کردند می‌خواهند آنها را بررسی کنند، تذکر را وارد نمی‌دانم.


علی‌اصغر زارعی، نماینده تهران، نیز در تذکری دیگر درباره این لوایح اظهار کرد: اولین اشکال به هیئت رئیسه است، ما در کمیسیون اقتصادی این لوایح را تلفیق کردیم؛ از این رو، فراتر از لایحه ارائه دادیم و دیگر لایحه نیست بلکه طرح است و تحت عنوان لایحه صحیح نیست که بخواهیم درباره آنها تصمیم بگیریم.


وی افزود: این طرح طبق اصل ۷۵، بار مالی دارد، اما اسمش را لایحه گفتیم و می‌گوییم اصل ۷۵ مطرح نیست در صورتی که این دیگر لایحه نیست. حدود ۹۰ منطقه آزاد و ویژه چیزی نیست که در عرض یک جلسه تصمیم‌گیری کنیم.


نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر تاکید کرد: چه زمانی گزارش‌هایی در مورد آنکه این مناطق منشاء تولید و اشتغال بوده‌اند، به ما رسیده است که اکنون بخواهیم در یک جلسه حدود 80 عدد از آنها را بررسی کنیم.


باهنر در پاسخ به زارعی اظهار کرد: درباره ایراد آیین‌نامه‌ای، ما در ماده 146 صراحت داریم و تبصره 1 آن می‌گوید: کمیسیون‌ها می‌توانند طرح‌ها و لوایح مشابه یا با موضوع مشترک و نزدیک به هم را در یک گزارش به مجلس ارائه کند. براین اساس، ایراد آیین‌نامه‌ای شما وارد نیست.


وی بیان داشت: اما اخطار قانون اساسی شما را به این لایحه وارد می‌دانم و اما اجازه دهید با پیش رفتن بحث بخشی از آن که مربوط به لایحه دولت است و بار مالی ندارد، از آن قسمتی که اخطار اصل 75 دارد، تفکیک شود.


باهنر ادامه داد: اگر در لایحه پیشنهادی را مجلس مطرح کند که به تقلیل درآمد عمومی دولت بینجامد یا به افزایش هزینه‌های دولت، اخطار اصل 75 وارد است و اینکه عنوان لایحه شده و دیگر مشکلی ندارد، درست نیست.


نایب رئیس مجلس با تاکید بر اینکه اکنون باید بحث‌های مخالفان و موافقان شنیده شود، تا اخطار اصل 75 مشخص شود، گفت: این امر در نهایت با تصمیم و تصویب نمایندگان مشخص می‌شود.


در ادامه، نمایندگان با دوبرابر شدن زمان سخنرانی مخالفان و موافقان درباره این لایحه موافقت کردند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته