دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

یک عضو خانه اقتصاد ایران: معدن نیازمند نقشه راه مناسب است

یک عضو خانه اقتصاد ایران درباره شرایط پساتحریم عنوان کرد: برای رسیدن به موفقیت در این شرایط باید برنامه‌ریزی داشته باشیم.
کد خبر : 56697

شهرام شریعتی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با بیان اینکه بسیاری از کاشناسان اقتصادی در یک سال و نیم اخیر به برنامه‌ریزی در دوره پساتحریم تاکید کرده‌اند، افزود: اگر برنامه‌ریزی نداشته باشیم پس از رفع تحریم‌ها هیچ چیزی برای ارائه به سرمایه‌گذاران خارجی نداریم.


وی با ابراز تاسف از بی‌توجهی به این موضوع اظهار کرد: اکنون توافق انجام گرفته است و هیات‌های خارجی در حال ورود برای بررسی شرایط سرمایه‌گذاری به ایران هستند.


شریعتی به دو مشکل بزرگ در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات این است که تمام هیات‌ها برای فروش کالای خود به ایران سفر می‌کنند و ما را صرفاً به چشم خریدار و مصرف‌کننده کالاهای خود می‌بینند.


وی ادامه داد: دومین مشکل این است که ما بسته‌ای برای ارائه به این سرمایه‌گذاران نداریم و حتی برنامه‌ای برای سفر کردن به کشور آنها نیز نداریم تا ببینیم آنها چه موقعیتی برای سرمایه‌گذاری ما در کشورهایشان دارند.


این استاد دانشگاه با بیان اینکه در این صورت در پساتحریم مشکلات اساسی ایجاد خواهد شد، تاکید کرد: در مورد سرمایه‌گذاری در بخش معدن نیز همین وضع وجود دارد و ما هیچ بسته سرمایه‌گذاری و تکنولوژیکی برای ارائه در نظر نگرفته‌ایم.


وی تصریح کرد: در بخش معدن هزاران مشکل وجود دارد که سرمایه‌گذاران داخلی کشور نتوانسته‌اند با آنها کنار بیایند و چطور می‌توان توقع داشت که سرمایه‌گذاران خارجی با آن همراه شوند.


شریعتی با بیان اینکه ما هیچ آمادگی‌ای برای دوران پساتحریم نداریم، عنوان کرد: سرمایه‌گذارانی که قصد دارند پیشنهادهای ما را بررسی کنند، نیاز به حداقل‌های استاندارد در زمینه مورد نظر خود برای سرمایه‌گذاری دارند.


وی افزود: شرایط معادن برای واگذاری مشخص نیست و هیچ اطلاعاتی درباره عیار و میزان ذخایر این معادن در دست نیست تا سرمایه‌گذاران بدانند بر روی چه چیزی هزینه خواهند کرد.


این عضو خانه اقتصاد ایران با بیان اینکه نقشه راه برای بخش معدن نامشخص است، اظهار کرد: امکانات ریزساختی نیز در این زمینه مهیا نیست و حتی قانون حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی نیز لنگ است.


وی تجربه 35 سال گذشته را یادآور شد و گفت: در این مدت شرکت‌های بزرگی برای سرمایه‌گذاری در بخش معدنی ایران اقدام کردند اما طولی نکشید که منصرف شده و کار را رها کردند.


شریعتی خاطر نشان کرد: ما برای پیشرفت در بخش معدن نیازمند نقشه راه مناسب هستیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته