دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 اسفند 1399 - 12:39
افتضاحات سیاسی- مالی جو بایدن(عید)

بایدن حق حاکمیت اوکراین را نقض کرده است / باج‌گیری، سوءاستفاده از قدرت و تروریسم دولتی در پرونده بایدن

دونالد ترامپ اگرچه به‌عنوان یک دروغ‌گو نزد بسیاری از آمریکایی‌ها شناخته‌شده است اما در مورد فساد مالی جو بایدن رئیس‌جمهور فعلی ایالات‌متحده دروغ نگفت.
کد خبر : 566721
download.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، یک ضرب‌المثل معروف انگلیسی می‌گوید که ساعت شکسته هم دست‌کم روزی دو بار وقت را درست نشان می‌دهد؛ حتی یک دروغ‌گو مثل دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق هم بعضی مواقع حقیقت را می‌گوید. در جریان پویش انتخابات ریاست جمهوری 2020 ترامپ بارها بایدن را متهم به داشتن روابط تجاری پنهان با اوکراین کرد. بایدن در دوره‌ای که معاون اول باراک اوباما بود از قدرت برای ثروتمندتر کردن خود و خانواده‌اش استفاده کرده بود که عملی خلاف قانون محسوب می‌شود.


بلایی که بایدن به سر اوکراین آورد!


در خصوص آن اتهام حق با ترامپ بود اما وی حدود نیمی از ماجرا را می‌دانست. سابقه فریب و فساد بایدن منحصر به کمپین انتخابات 2020 نبود و روابط تجاری غیرقانونی وی تنها با اوکراین انجام‌نشده بود اگرچه شروع داستان از اوکراین می‌تواند نقطه خوبی برای از هم گسیختن اسطوره بایدن به‌عنوان یک مؤمن سکولار باشد که شخصیت به‌ظاهر نجیب و صادق زوال‌ناپذیرش به‌شدت با هیاهوی رسانه‌ها بزرگنمایی شد.



بهتر است نگاهی بیندازیم به اوکراین گیت و نقش جو بایدن در آن. یک روز یکشنبه سال 2014 که با مناسبت ایسترن هم هم‌زمان بود بایدن سوار بر هواپیمای نیروی هوایی به مقصد کیف رهسپار شد. دو ماه قبل از آن اوکراین در جریان اعتراضات که مرکز آن میدان مایدن بود در حالت آشفتگی سیاسی بسر می‌برد. نتیجه اعتراضات سقوط ویکتور یانوکویچ رئیس‌جمهور تحت حمایت مسکو در یک کودتا بود. بایدن به‌خوبی یانوکویچ را می‌شناخت و در جریان اعتراضات 9 بار با  وی تلفنی صحبت کرده بود. مقصود رسمی سفر بایدن به کیف مطابق با اظهارات اوان اوسنوس یک خبرنگار محلی این بود که به دولت جدید و شکننده اوکراین قوت قلب داده شود و نیز پیامی بازدارنده به ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه باشد.




بیشتر بخوانید:


نماینده جمهوری‌خواه طرح استیضاح بایدن را ارائه کرد


اوکراین رشوه ۵ میلیون دلار شرکت پسر جو بایدن را توقیف کرد




در خلال اقامتش در کیف بایدن با ویتالی کلیچوکو قهرمان سابق سنگین‌وزن مشت‌زنی معروف به دکتر مشت آهنی ملاقات کرد. کلیچوکو با دنیای ورزش خداحافظی کرده بود و وارد دنیای سیاست شده بود و موردحمایت وزارت خارجه و پترو پروشنکو بود که بعدها رئیس‌جمهور شد. در این ملاقات بایدن قول یک بسته حمایتی 58 میلیون دلاری را برای کمک به انتخابات، عملیات کارشناسی انرژی و تجهیزات بی‌خطر امنیتی مثل دستگاه‌های ارتباطی بی‌سیم برای گشت مرزی ارائه داد. از این مهم‌تر پیام بایدن به رهبران جدید در کیف این بود که اگر می‌خواهید از طرف آمریکا مشروعیت بیابید باید در مقابل روس‌ها مقاومت کنید. بعدازآن هم در سخنانی در پارلمان اوکراین بایدن خواستار مبارزه با فساد سیستماتیک شد حرف‌هایی که پس از مدتی پوچی آن‌ها آشکار شد و بسیاری از مردم اوکراین متوجه آن شدند.


یک ماه پس‌ازآن سخنرانی بایدن اقدام به انتصاب هانتر پسر جوان‌تر خود به‌عنوان عضو هیئت‌مدیره و رئیس امور قضایی بوریسما یک شرکت گازی – نفتی متعلق به میکولا زلوچفسکی وزیر سابق محیط زیست کرد. زلوچفسکی در آن دوره به اتهام تقلب مالیاتی و پول‌شویی تحت بازجویی و تحقیقات بود.


هانتر به مدت پنج سال دستمزد ماهیانه 83 هزار دلار دریافت کرد که مجموعاً سه میلیون و 600 هزار دلار شد این در حالی است که هانتر هیچ تجربه کاری در اوکراین یا در تجارت نفت و گاز نداشت و حتی یک‌بار هم در دوره‌ای که عضو هیئت‌مدیره بود به اوکراین سفر نکرد.


خیانتی که باید در حق مردم اوکراین کرد!


هانتر به خاطر مصرف کوکائین از نیروی دریایی اخراج شده بود. اخراج وی از نیروی دریایی چند ماه قبل از انتصاب به شغل جدید در اوکراین اتفاق افتاد. هانتر دیگر با استفاده از نفوذ پدرش در تجارت غریبه نبود.


هانتر در هیئت‌مدیره شرکت راه‌آهن آمتراک هم کارکرده بود. وی سپس معاون ارشد رئیس بانک ام.بی.ان.ای که از بایدن در کمپین ورود به سنا کمک کرده بود هم سابقه کار داشت. هانتر به‌عنوان عضو هیئت‌مدیره انستیتو دموکراتیک ملی هم تعیین شد که اقدام به تغییر رژیم اوکراین قبل از اعتراضات میدان مایدن کرده بود.


در دسامبر سال 2015 بایدن از اوکراین بازدید کرد و به رئیس‌جمهور پروشنکو و نخست‌وزیر آرسنی یاتسنیوک ضرب‌الاجل داد که ویکتور شوکین دادستان کل را از کار برکنار کنند زیرا وی 6 پرونده جنایی علیه شرکت بوریسما در دست داشت. بایدن گفت اگر این کار صورت نگیرد آمریکا وام یک میلیارد دلاری را به اوکراین نمی‌دهد.


متعاقباً بایدن هشت بار در چهار روز با پروشنکو تماس گرفت تا بر درخواستش صحه بگذارد و بعدازآن هم یک بار برای تشکر از برکناری شوکین به پروشنکو تلفن زد.


هانتر بایدن


بایدن با بی‌شرمی در مقابل شورای روابط خارجه در ژانویه سال 2018 اتهام باج‌گیری را پذیرفت و اعلام کرد که او به پروشنکو گفته بود که هواپیمایش 6 ساعت دیگر پرواز می‌کند و اگر شوکین اخراج نشود خبری از یک میلیارد دلار وام هم نخواهد بود.


شوکین دادستان نسبتاً صادقی بود اما جانشینش یوری لوتسنکو چیزی نبود جز یک فرد حرف‌گوش‌کن.


این تنها یک نمونه از فساد بایدن و اعمال‌نفوذش برای رسیدن به امیال اقتصادی است. بایدن نه‌تنها دارائی‌های اوکراین را به تاراج برده است بلکه با تهدید رئیس‌جمهور این کشور حق حاکمیت اوکراین را نقض کرده است و با برکناری دادستان کل شوکین باعث شد که سیستم قضایی اوکراین برای چند سال زیردست یک فرد بی‌اراده و نالایق باشد و مردم این کشور از این بابت نیز متحمل رنج و محنت شوند.


انتهای پیام/4155/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب