دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 اسفند 1399 - 14:02
رئیس دفتر فرهنگ اسلامی دانشگاه آزاد آباده:

علم بدون خطا از ویژگی‌های امامت است

رئیس دفتر فرهنگ اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آباده با بیان اینکه برخورداری از علم بدون خطا از ویژگی‌های امامت است، شاخص‌هایی مانند عصمت، فضلیت و کمالات انسانی را نیز از صلاحیت‌های امامت عنوان کرد.
کد خبر : 566156
IMG_7897.JPG

حجت‌الاسلام سعید جاویدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در آباده با تبریک به‌مناسبت میلاد سراسر نور امام محمدتقی جوادالائمه(ع) درباره دوران زندگی این امام همام اظهار کرد: یکی از ابعاد بزرگ زندگی ائمه اطهار بُعد فرهنگی است که این بزرگواران هرکدام در عصر زندگی خود شاگردانی تربیت کرده‌اند که علوم و دانش خود را به‌وسیله آنان در جامعه منتشر کنند.


وی افزود: بنابراین با توجه به شرایط اجتماعی و سیاسی موجود، شعاع فعالیت فرهنگی بسیار متفاوت بوده است، به‌طور مثال در زمان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) شرایط اجتماعی برای پرورش شاگردان و راویان بسیار مساعدتر از زمان حضرت امام جواد(ع) بوده است.


رئیس دفتر فرهنگ اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آباده ادامه داد: امام جواد(ع) نخستین امامی است که در سن کودکی و در دوران قبل از بلوغ به امامت نائل شد و شبیه قرآنی این مسئله که شخصیتی قبل از بلوغ به مقام الهی منصوب شود، حضرت عیسی(ع) و حضرت یحیی(ع) است که این مسئله خود نشان‌دهنده این است که این مناصب الهی با جعل و نصب از طرف خداوند موضوعیت پیدا می‌کند؛ بنابراین سن و سال در آن مطرح نیست.


جاویدی با اشاره به اینکه برخورداری از علم بدون خطا یکی از ویژگی‌های امامت است، شاخص‌هایی مانند عصمت، فضلیت و کمالات انسانی را نیز از صلاحیت‌های امامت عنوان کرد.


به گزارش آنا، امام محمد تقی(ع) به‌دلیل بخشندگی فوق‌العاده و برآورده‌کننده نیازها مشهور به جوادالائمه (ع) است. از این امام بزرگوار به‌عنوان ابن‌الرضا نیز یاد می‌شود و علت آن این است که بسیاری از هم‌عصران، ایشان را تنها پسر حضرت رضا(ع) می‌دانند. ایشان دهم رجب سال ۱۹۵ هجری قمری چشم به جهان گشود.


امام محمد تقی(ع) نهمین امام شیعیان و فرزند امام رضا(ع) است. امام جواد(ع) در ۳۰ ذی‌القعده سال ۲۲۰ هجری قمری در سن ۲۵ سالگی وفات کرد. امام محمدتقی(ع) کوتاه‌ترین دوران زندگی را در میان سایر امامان شیعه به خود اختصاص داد. این امام توسط همسر خود و با تحریک خلیفه مسموم شد. آرامگاه ایشان در شهر کاظمین عراق در جوار بارگاه امام موسی کاظم(ع) قرار دارد.


انتهای پیام/4103/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته