دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 اسفند 1399 - 20:27
روحانی در تماس تلفنی با اردوغان:

موافقت‌نامه تجارت ترجیحی اصلاح شود

رئیس‌جمهور با تأکید بر ضرورت افزایش سطح مناسبات تجاری و اقتصادی دو کشور، خواستار اصلاح موافقت‌نامه تجارت ترجیحی و تسریع در اجرای توافقات ششمین نشست شورای عالی همکاری‌های ایران و ترکیه شد.
کد خبر : 565976
1.jpg

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهور روابط ایران و ترکیه به عنوان دو کشور مهم و تأثیرگذار در منطقه را خوب و رو به توسعه توصیف و بر تقویت همکاری‌ها و مناسبات تهران – آنکارا برای مقابله با تهدیدات مشترک و همچنین حل‌وفصل مشکلات منطقه تأکید کرد.


وی در گفت‌وگوی تلفنی با «رجب طیب اردوغان» با اعلام حمایت از ترکیه در مقابل تحریم‌های آمریکا، تأکید کرد: تنها راه مقابله با اقدامات یک‌جانبه و غیرقانونی آمریکا، اتحاد و همدلی کشورهای تحت تحریم است.


رئیس‌جمهور با تأکید بر ضرورت افزایش سطح مناسبات تجاری و اقتصادی دو کشور با اصلاح موافقت‌نامه تجارت ترجیحی، تسریع در اجرای توافقات ششمین نشست شورای عالی همکاری‌های ایران و ترکیه را مورد اشاره قرار داد و از آمادگی ایران برای میزبانی بیست و هشتمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی در آینده نزدیک خبر داد.


روحانی با اشاره به رفتارهای غیرقانونی دولت قبلی آمریکا تأکید کرد: رفع تحریم‌ها از سوی آمریکا یک مطالبه قانونی و معقول از طرف ایران است که بارها مورد تأکید قرار داده‌ایم و ایران نیز با رفع تحریم‌ها به تعهدات خود باز خواهد گشت. راهبرد ایران همان‌طور که بارها اعلام شده، اقدام در برابر اقدام خواهد بود.


رئیس‌جمهور با بیان اینکه ایران همواره طرفدار گفت‌وگو و بهره‌گیری از روش‌های مسالمت‌آمیز حل‌وفصل اختلافات در سوریه بوده است، بر تداوم روند گفت‌وگوهای سران سه کشور ایران، ترکیه و روسیه (ضامن روند آستانه) با هدف تلاش برای حل‌وفصل مشکلات سوریه از جمله فراهم شدن زمینه بازگشت آوارگان سوری به کشورشان و تدوین قانون اساسی این کشور تأکید کرد.


روحانی همچنین با اشاره به بحران قره‌باغ میان آذربایجان و ارمنستان و وضعیت آتش‌بس بین دو کشور، رویکرد ایران را حمایت از حل‌وفصل اختلافات به کمک گفت‌وگو و مذاکره عنوان کرد.


رئیس‌جمهور با استقبال از ابتکار همکاری منطقه‌ای با حضور کشورهای ایران، روسیه، ترکیه، آذربایجان و ارمنستان، گفت: این طرح می‌تواند منافع قابل‌توجهی برای همه طرف‌ها داشته باشد و ایران برای همکاری در زمینه‌های تخصصی با کشورهای منطقه آماده است.


رئیس‌جمهور ترکیه نیز در این گفت‌وگو درخصوص راه‌های توسعه روابط دوجانبه، برگزاری سریع‌تر کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور، گسترش مناسبات تجاری به‌ویژه با استفاده از ظرفیت‌های تجارت ترجیحی و همکاری و گفت‌وگوهای مؤثر برای تقویت صلح و امنیت منطقه تأکید کرد.


رجب طیب اردوغان همچنین با استفاده از فضای مثبت و مناسب بین‌المللی در جهت حل‌وفصل مشکلات و رفع تحریم‌های ناعادلانه آمریکا، بر استفاده از راه‌حل‌های دیپلماتیک و گفت‌وگو تصریح کرد.


انتهای پیام/4129/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته