دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 اسفند 1399 - 16:19
معاون شهردار تهران:

دسترسی به اطلاعات بارزترین شاخصه شهرهای دانش بنیان است

معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران اعتقاد دارد دسترسی به اطلاعات و داده‌ها بارزترین شاخصه در شهرهای دانش بنیان محسوب می‌شود.
کد خبر : 565625

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، حامد مظاهریان در وبینار شهرهای دانش بنیان، چالش‌ها و راهبردهای مدیریت دانش در شهرداری‌ها اظهار کرد: شهرهای دانش بنیان، شهرهایی هستند که داده‌ها به راحتی به دست آمده و دسترسی به آن نیز آسان است.


وی با بیان این‌که مدیران با استفاده از ابزارهای فناورانه‌ای که در اختیار دارند می‌توانند در ایجاد شهرهای هوشمند مؤثر باشند، ادامه داد: در واقع هدف از بکارگیری ابزار و فناوری‌های نوین در شهرها این است که بتوانیم داده‌های تولید شده را پردازش و به اطلاعات سودمند برای تصمیم‌گیری‌ها تبدیل کنیم.


معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران با اشاره به چالش‌های پیش رو در ایجاد شهرهای هوشمند و دانش بنیان بیان کرد: نخستین چالش در این زمینه فرهنگ به اشتراک‌گذاری اطلاعات و دانش است. در واقع هنوز فرهنگ به اشتراک گذاری اطلاعات و دانش در کشور وجود ندارد و این در حالی است که خوشبختانه در شهرداری تهران با توجه به تولید و دسترسی بالایی که به داده‌ها و اطلاعات حوزه‌های مختلف وجود دارد، امکان دسترسی به این اطلاعات برای بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان ایجاد شده و سد انحصار و محدودسازی دسترسی به داده‌ها در این مجموعه شکسته شده است.


مظاهریان یادآور شد، دومین چالش پیش رو در شهرهای دانش بنیان برنامه ریزی شهری است. در واقع در شهرهای دانش بنیان با توجه به دسترسی سهل و آسانی که به داده‌ها و اطلاعات وجود دارد، مشکلات اولیه و پایه ای در حوزه برنامه‌ریزی شهری آنها وجود ندارد.


مظاهریان سومین چالش پیش روی شهرهای دانش بنیان را زیرساخت‌های فناوری اطلاعات عنوان کرد و گفت: هر چقدر در این زمینه سرمایه‌گذاری کنیم، اندک است چرا که رقبایی که در سطح منطقه وجود دارند، سرمایه گذاری‌های گسترده‌ای را در این زمینه در شهرهای خود انجام داده‌اند.


به گفته وی، چهارمین چالش پیش روی شهرهای دانش بنیان، ارتقای زیرساخت‌های اصلی و عمومی شهر است.


معاون شهردار تهران ضمن تقدیر از نقش پیشتاز مرکز مطالعات در پرداختن به مدیریت دانش شهرهای یادگیرنده و دانش بنیان در شهرداری تهران، ابراز امیدواری کرد که شهرها در این مسیر بتوانند به نحو شایسته‌ای به تبادل دانش و تجارب بپردازند.


انتهای پیام/4105


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته