؟؟؟
- هم سازمانها قرار بود آزمون استخدامی برگزار کنند، ثبتنام بود و هم یکسری رایزنیهایی که ما میکردیم، تمام خبرهایش یکجورایی کار شده است. الان هر مطلبی را بگویید، در واقع همان موضوعی است که حدود 20 تا 25 روز پیش روی تمام خبرها بوده. استخدام ؟؟؟ شهرداری اگر سرچ کنید میبینید چندین مورد خبر دربارهاش کار شده است. زمانش هم زمان مناسبی نیست و در یک شرایط بینابین هستیم. همه آزمونهایی که قرار بوده برای امسال برگزار شود برگزار شده و الان منتظر اعلام اسامی قبول شدگان هستند که اسامی قبول شدگان مرحله اول هم اعلام شده است. الان بحث مصاحبه پیش میآید که دستگاههای اجرایی که به آنها اعلام میشود چه کسانی قبول شدهاند باید برنامه مصاحبه بگذارند و با آنها مصاحبه انجام دهند.
نتایج مصاحبهها که بیرون آمد، دوباره موضوعات ما یک مقدار هایلایت میشود. بعضی از دستگاهها به وظایفشان عمل نکردهاند که باید بگوییم چرا عمل نکردید؟ یا اینکه کاری که باید میکردند نکردند یا افراد را به ناحق در بعضی از موارد امکان دارد پذیرش نکنند، آن موقع مطلب یک مقدا رحاد میشود و برمیگردد به اینکه اسامی مجدداً اعلام شود.
بحث موضوع 3 درصد یک داستانی بود که به صورت یکی از دغدغههای جامعه معلولان است و همیشه نسبت به این موضوع گلهمند هستند. جدای از بحث امسال روند اجرای این قانون در سنوات گذشته به چه صورت بوده است؟
- بر اساس قانون حمایت از حقوق معلولان، دستگاههای اجرایی باید 3 درصد افرادی که استخدام میکنند را از افراد دارای معلولیت پذیرش داشته باشند. خوشبختانه از دو سال گذشته و بعد از ابلاغ شدن قانون جدید پیگیر موضوع بودیم، سازمان امور استخدامی کشور به خوبی این موضوع را حمایت کردهاند، در نتیجه تمامی مجوزهایی که برای دستگاههای اجرایی برای بهکارگیری در بخش استخدام، یعنی به صورت پیمانی و رسمی، اگر مجوزی صادر شود، حتماً قبلش ما سهمیه 3 درصد معلولان را تعیین کردهایم و کاملاً مشخص است که در چه رشته شغلهایی باید معلولان به کار گرفته شوند.
در نتیجه میشود گفت در آن بخش 100 درصد قانون اجرا شده است. حالا یک بخشهایی دچار مشکل است. یکی اینکه بعضی مواقع مجوز استخدام قراردادی به سازمانها داده میشود، بعد سازمانها معمولاً بعضی مواقع که اینجوری است، آن سهمیه 3 درصد را یا اصلاً رعایت نمیکنند یا ناقص رعایت میکنند و وقتی هم که میخواهیم پیگیری کنیم، میگویند این استخدام قراردادی است و اینکه استخدام رسمی پیمانی نیست.
موضوع مهمتر در این قضیه این است که قانون برای همه دستگاههای دولتی، سازمانها، نهادها و مؤسسات عمومی، شرکتهای غیردولتی و حتی نهادهای انقلابی و ... است، بعضی از مؤسسات عمومی برای استخدامشان مجوز از سازمان امور استخدامی کشور نمیگیرند یا شرکتهای غیر دولتی مجوز نمیگیرند، مثلاً شهرداری اگر بخواهد استخدام کند نمیرود از سازمان امور استخدامی کشور مجوز بگیرد، در نتیجه آنها خودشان باید این موضوع را اجرا کنند اما در خیلی از موارد اجرا نمیکنند، ما هم قانوناً دنبال این هستیم که مجدداً بتوانیم اینها را یکجوری مجاب کنیم که ماجرای استخدام 3 درصد اتفاق بیفتد، یکی در استخدامهای قراردادی و یکی در مؤسسات عمومی، شرکتهای غیردولتی، نهادهای عمومی و انقلابی.
ماده 31 قانون یک کمیته نظارت بر اجرای قانون پیشبینی کرده که رئیساش معاون اول رئیس جمهور است. ما مکاتباتی را با ایشان به عنوان رئیس کمیته ماده 31 قانون حمایت از حقوق معلولان انجام دادیم که این کمیته نظارت عالیه بر اجرای مجموعه قانون حمایت از حقوق معلولان دارد که آقا یک تدبیری اتخاذ کنید و به این دستگاهها بگویید که این قانون برای همه است، فقط برای دستگاههای دولتی نیست. مؤسسات عمومی! نهادهای انقلابی! شرکتهای غیردولتی! شما هم باید این را اجرا کنید.
از این طرف هم دنبال این هستیم که به یک نحوی این را برای بخشهایی که به صورت قراردادی به کار میگیرند، به سمت الزامی شدن ببریم. حالا اگر بخواهیم به سمت اصلاح قانون برویم طبیعتاً زمان طولانی خواهد برد، داریم رایزنی میکنیم با سازمان امور استخدامی کشور ببینیم که با چه روشی سریعتر بتوانیم این را اجراییتر کنیم.
فرمودید که بعضی از سازمانها نیاز به استعلام از سازمان امور استخدامی ندارند، برای این موضوع بهتر نیست اصلاحی در قانون شود که عنوان دستگاهها و مؤسسات عمومی و غیردولتی هم در قانون ذکر شود؟
- داخل قانون حمایت از معلولان، دستگاهها ذکر شدهاند ولی مکانیزم بهکارگیری آن سازمانها بهگونهای تعریف شده که به سازمان امور استخدامی کشور ارتباطی ندارد. یعنی وقتی که قانون تصویب شد، بر اساس تصویب قانون، آنها باید مکانیزمهایشان را به گونهای تعریف کنند که این اتفاق بیفتد، یا نمیافتد یا اگر میافتد، کمرنگ است.
نهاد نظارتی روی عملکردشان نظارت ندارد؟
- نهاد نظارتی کمیتهای است که بر اساس ماده 21 قانون حمایت اینجوری تشکیل میشود: یک کمیتهای است که ماده 31 در زیرمجموعه شورای عالی رفاه و تأمین اجتماعی، یک کمیتهای تحت عنوان کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون، معاون اول رئیس جمهور رئیس این کمیته است، وزیر تعاون و کار و رفاه اجتماعی دبیر این کمیته است و 13 عضو دیگر هم این کمیته به صورت سازمانی و اداری دارد به اضافه اعضای دیگری از کمیسیونهای مجلس و افراد معتمد و صاحبنظر و اینها هم به آنها اضافه میشوند، یک کمیته نظارتی دارد که آن کمیته نظارتی، اجرایی شدن قانون را پیگیری کند. به همین دلیل هم ما از این کمیته نظارتی داریم پیگیری میکنیم چون قانون وجود دارد، یعنی اگر ماده 15 قانون که به این مطلب استخدام 3 درصد اشاره کرده ملاحظه بفرمایید، دقیقاً گفته که دستگاههای دولتی، دستگاههای عمومی اعم از وزارتخانهها و سازمانها و مؤسسات، شرکتها و نهادهای عمومی و انقلابی و دیگر دستگاههایی که از بودجه عمومی کشور استفاده مینمایند، باید قانون 3 درصد را اعمال کند. از نظر قانونی مشکل نداریم، از نظر مکانیسم و اجرای قانون است که مشکل داریم.
به اضافه اینکه بر اساس آییننامه بند ز ماده 42 قانون خدمات کشوری، تشخیص توانایی انجام کار به عهده دستگاه استخدامکننده است. یک اتفاق 1020 که افراد سهمیه 3 درصد را استفاده میکنند، آزمون را میدهند، نمره کتبی آزمون را هم میآورند، میروند داخل مصاحبه، علیرغم اینکه نماینده ما هم معمولاً در آن مصاحبه حضور دارد ولی چون تشخیص نهایی با دستگاه است، دستگاه میگوید این فردی که آمده، توانایی انجام کار را ندارد و اینها را مردود میکند که آنجا چالش اصلی ما با آن دستگاه شروع میشود که میزان برنامه سنجش شما چه بوده؟
حالا اگر کسی به این رد شدن اعتراض داشته باشد، توسط همین آییننامهای که عرض کردم، دانشگاه علوم پزشکی امسال میبایستی کمیسیون داشته باشد برای رسیدگی به این موضوعات، یعنی باز هم واگذار نشده به سازمان بهزیستی یا کمیسیونهای پزشکی سازمان که بتواند حمایت بیشتری را از افراد داشته باشد. افراد باید اعتراض خود را به دانشگاه علوم پزشکی استان کنند و کمیسیون آنجاست که باید نظر نهایی را دهد و این پروسه چون یک پروسه خارجی میشود، عملاً یک مقدار بلااثر است و به معنای واقعی، افراد نمیروند شکایت کنند و بعد از آن طریق پیگیری شود. اگر هم باشد، تعدادش تعداد قابل توجهی نیست.
اقدامی از طرف این اداره کل برای رفع این موضوع انجام شده؟
- بله. ما هم به سازمان امور استخدامی کشور نامه نوشتیم، هم از طریق وزیر رفاه پیشنهاد اصلاح این آییننامه را دادیم و پیشنهادمان هم این است که یک کمیته مشترک سازمان بهزیستی و دستگاه اجرایی بتوانند این تصمیمگیری را انجام دهند که در مراحل سیر اداریاش است و چون معمولاً دستگاههای اجرایی که قانون خدمات کشوری این حق را به آنها داده است، با این موضوع مخالفت میکنند، پیشبردش یک مقدار زمانبر و سخت خواهد بود.
آماری از استخدامهای سال گذشته از قانون 3 درصد دارید؟
- 1305 مورد سهمیه استخدامی داشتیم که برای 21 دستگاه اجرایی بود. از این 1305 مورد، 961 موردش مربوط به مجوزهای سال 99 بود و 344 موردش مربوط به سهمیههای سنوات گذشته. اتفاقی که وقتی میگویم 100 درصد محقق میشود منظور این است، اگر مجوز از طریق اداره استخدامی کشور برای سازمانی صادر شود و بعد سهمیه معلولانش را ما ستارهدار کرده باشیم و آن سازمان افراد معلول را در رشته شغل به کار نگیرد، آن رشته شغل باید خالی بماند و اجازه ندارند کس دیگری را جایگزین کنند. از این لحاظ میگوییم که 100 درصد سهمیه رعایت میشود. یعنی یا باید فرد معلول جایگزین شود یا اگر نشد، خالی میماند برای سال بعد که دوباره آزمون برگزار شود. در نتیجه از این 21 دستگاه، سهمیههای سال گذشتهشان که خالی مانده بود 344 مورد بود که به سهمیه امسال اضافه و شد 1305 مورد. این برای آن 21 دستگاهی بود که قبلاً مجوز گرفته بودند.
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم مجوز جداگانهای را میگیرد که مجوز امسال وزارت بهداشت 39 هزار نفر بود که ما فقط یک هزار و 170 سهمیه برای امسال میتوانستیم از سهمیه معلولان داشته باشیم منتهی چون آنجا رشتهها خیلی تخصصی است، معمولاً افراد دارای معلولیت کمتری ثبتنام میکنند. مثلاً آنجور که من از سازمان سنجش گزارش گرفتم، فقط 344 نفر ثبتنام کردند.
فعلاً این بخش را در گزارش نیاورید چون هنوز مستند نیست و برای اطلاع خودتان میگویم که بدانید، یعنی ما 1170 سهمیه داشتیم، فقط 344 نفر ثبتنام کردند، حالا از این تعداد چه تعدادی نمره علمی را میآورند و در مصاحبه قبول میشوند معمولاً بیشتر از یک دهم اینها هم معمولاً در نهایت به استخدام نمیرسند. مثلاً سال گذشته که ما بیش از 300 مورد سهمیه داشتیم نهایتش 29 نفر توانستند در وزارت بهداشت و درمان استخدام شوند.
آن 1305 نفر که سهمیه داشتیم الان هم در حال پذیرش مرحله مصاحبه هستند، نتایجش را بعداً میتوانیم اعلام کنیم.
در بحث پلاکهای ویژه هر سال زمانیکه قرار است این امتیاز به معلولان داده شود به نظر یک اخلالی اتفاق میافتد که یکسری افراد نسبت به این موضوع شاکی هستند، علت این موضوع چیست؟ شاخص خاصی برای این امتیازی که به معلولان داده میشود دارد؟
- دستورالعمل خاص خودش را دارد که پلیس راهور این دستورالعمل را در حال حاضر ابلاغ کرده و بر اساس آن دستورالعمل، افراد میتوانند استفاده کنند. یک دستورالعمل هم خود ما در سازمان داریم که افراد بر اساس آن واجد شرایط هستند.
اگر که بگوییم کدام گروهها معترض هستند من توضیح خواهم داد. مثلاً شما میگویید گروههای ناشنوایان معترضند. میگوییم ناشنوایان چیزی که نیاز دارند، از نظر کارشناسی این است که یک آرمی بر روی ماشین داشته باشند که به دیگران بگوید این فرد راننده دچار اختلال شنوایی است، بیخودی مرتب پشت سرش بوق نزن! آقای پلیس هی داد نزن بگو بیا یا با بلندگو بگو بزن کنار! این نمیشوند. یعنی تمام دنیا هم امکانی که برای فرد ناشنوا در خودرویش وجود دارد این است که یک آرم برای اطلاعرسانی داشته باشد.
ولی اینکه این افرادی که متقاضی پلاک هستند، یکسری خدماتی را نیاز دارند که این خدمات چون الان دارد به پلاک داده میشود، اینها خودِ پلاک را نمیخواهند بلکه آن خدمت را میخواهند. مثلاً طرح ترافیک نیاز دارند، مثلاً الان میگویند به پلاکداران دارند یارانه سوخت و مازاد سوخت میدهند، آنها را میخواهند.
خب ما میگوییم این به پلاک ربطی ندارد، این خدمت دیگری است که باید بتوانیم از شما حمایت کنیم تا این خدمات را بگیری. امسال برای طرح ترافیک ما همه این موضوع را حل کرده بودیم، یعنی گفته بودیم هر فرد معلول متوسط به بالا در هر گروهی طرح ترافیک میخواهد بیاید ما طرح ترافیک را به او میدهیم. برای تأمین سوختشان هم یک برنامهای داریم که اگر منابعش تأمین شود، پیگیری میکنیم ولی برای بخشی از افراد دارای معلولیت تحت پوشش کمکهزینه تردد پرداخت میکنیم.
میزانش؟
- امسال سرانهاش 60 هزار تومان در ماه است که به افرادی که ترددهای شغلی، درمانی، خدمات توانبخشی یا آموزشی مجبورند تردد کنند، درخواست میکنند، یک مراحلی را دارد باید طی شود و در نهایت میتوانیم بر اساس میزان اعتباراتی که داریم، این کمکهزینه تردد را به آنها پرداخت کنیم.
بحث طرح ترافیک روی امتیاز پلاک بود که به آنها داده میشد؟
- پلاک خودش طرح ترافیک دارد. من میگویم آنهایی که معترض هستند، خودِ پلاک را نمیخواهند، امتیاز طرح را میخواهند، خب ما هم امتیاز طرح را جداگانه به آنها میدهیم. یعنی فرد ناشنوایی که الان نمیتواند پلاک معلولان بگیرد و طرح ترافیک نیاز دارد، بیاید به استان و 2200 مراجعه کند، طرح ترافیک مورد نیازش را به او میدهند.
آمار امسال طرح ترافیکهایی که به معلولان داده شده؟
- هر کسی که خواسته به آنها دادهایم، بارها هم اعلام کردهایم که هر کسی میخواهد بیاید بگیرد. نزدیک 45 هزار روز برگ تا حالا توزیع کردهایم.
مجوزها روزانه بوده؟
- بله، برگ میدهیم. مثلاً به یک نفر میگوییم شما در طول سال 100 روزبرگ دارید و 100 روز میتوانید در طول سال از اینها استفاده کنید. فرد دیگری برای کار درمانی میخواهد وارد طرح شود، فقط 20 یا 30 روز میخواهد برود، به اندازه 30 روز یا 50 روزش به او میدهیم. 50 روز، 100 روز یکباره به او میدهیم، فرد هر روز که خواست وارد طرح شد از آنها استفاده میکند.
انتهای پیام/