دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا

جلال چراغپور: به‌دلیل ضعف تیم‌های بزرگ، استقلال خوزستان صدرنشین شد/ در نیم فصل اول معماری اکثر تیم‌های لیگ عوض شده بود

کارشناس فوتبال ایران گفت: استقلال خوزستان در نیم فصل اول لیگ، بازی‌های درخشانی را به نمایش نگذاشت، ولی به دلیل عدم نتیجه‌گیری تیم‌های بزرگی مثل سپاهان و پرسپولیس این تیم در صدر جدول لیگ قرار گرفت.
کد خبر : 56523

نیم فصل اول لیگ برتر فوتبال ایران در حالی با قهرمانی استقلال خوزستان پایان یافت که شاهد تغییرات زیادی در جدول لیگ بودیم. برای نمونه برخی از تیم‌های مدعی مانند پرسپولیس، نفت و تراکتورسازی که لیگ را خوب شروع نکردند، جابجایی زیادی در جدول داشتند. البته تیم‌های نظیر استقلال تهران، ذوب‌آهن و استقلال خوزستان هم لیگ را با قدرت آغاز کردند و در پایان نیم فصل اول هم در رده‌های بالای جدول جای گرفتند. حضور فولاد خوزستان هم در جمع سه تیم پایانی، یکی از نکات قابل توجه نیم فصل لیگ برتر بود.


جلال چراغپور در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی آنا، جابجایی تیم‌ها در جدول رقابت‌های لیگ را نکته اصلی نیم فصل اول مسابقات دانست؛ وی در این مورد گفت: «تیم‌های بزرگ فوتبال ایران و مدعیان عنوان قهرمانی در نیم فصل اول ثبات خوبی نداشتند و به جز استقلال تهران و ذوب‌آهن، بقیه تیم‌ها جابجایی زیادی در جدول لیگ داشتند.»


وی ادامه داد: «پرسپولیس که به عنوان یکی از تیم‌های مدعی این فصل بود، هفته‌های اول لیگ را با قرار گرفتن در رده‌های پایانی شروع کرد و در پایان در رده چهارم جای گرفت. نفت تهران و تراکتورسازی هم نمونه‌های دیگر در این مورد هستند. این دو تیم در فصل قبل جز مدعیان کسب عنوان قهرمانی بودند و در این فصل نتوانستند جایگاه فصل گذشته خودشان را تثبیت کنند.»


کارشناس فوتبال ایران با اشاره به این نکته که تغییرات در اسکلت تیم‌ها باعث برهم خوردن سیستم بازی آنها شده است، گفت: «مهمترین مشکل تیم‌های فوتبال ایران ایجاد تغییرات در معماری و اسکلت تیمی‌شان بود. متاسفانه برخلاف اصول فوتبال، تیم‌ها تغییرات زیادی در سیستم خودشان داشتند. زمانی که سیستم یک تیم عوض شود، چندین ماه طول می‌کشد تا بازیکنان آن تیم با هم هماهنگ شوند. برای نمونه حضور بازیکنان سرباز فولاد خوزستان در تیم تراکتورسازی باعث شد تا اسکلت اصلی هر دو تیم عوض شد و دیدی که در نیم فصل اول این دو باشگاه نتوانستند نمایش خوبی داشته باشند.»


وی افزود: «اگر به ترکیب تیم‌های لیگ برتر دقت داشته باشیم، متوجه می شویم که اکثر تیم‌ها هفت نفر از بازیکنان اصلی خودشان را تغییر دادند. این تغییرات در اسکلت یک تیم باعث شد تا تیم‌ها نتوانند عملکرد سال گذشته خودشان را تکرار کنند.»


چراغپور در خصوص ایجاد جوان‌گرایی در باشگاه‌ها و استفاده مربیان از بازیکنان جوان در ترکیب تیم خودشان بیان کرد: «یکسری تیم‌ها از جوانگرایی برداشت غلط دارند و در پایان فصل به بهانه جوان کردن تیم، بازیکنان کلیدی خودشان را از دست می‌دهند. این عامل هم باعث می‌شود تا تیم‌ها نتیجه نگیرند و آن بازیکن هم به دلیل جابجایی که در سیستم بازی‌اش ایجاد شده، فوتبالش نابود می شود.»


مربی سابق فوتبال ایران در مورد حضور استقلال خوزستان در صدر جدول لیگ برتر در پایان نیم فصل اول گفت: «زمانی که تیم‌های بزرگ نتایج خوبی را کسب نکنند، تیم‌های میانه جدول خودشان را بالا می کشند. استقلال خوزستان در نیم فصل اول لیگ، بازی‌های درخشانی را به نمایش نگذاشت، ولی به دلیل عدم نتیجه‌گیری تیم‌های بزرگی مثل سپاهان، پرسپولیس، تراکتور و نفت این تیم در صدر جدول لیگ قرار گرفت. نکته مهم دیگر در مورد استقلال خوزستان، حضور دروازه‌بان خوب در این تیم است. در فوتبال ایران هر تیمی که دروازه بان خوبی داشته باشد در پایان لیگ در جایگاه خوبی قرار می گیرد. برای نمونه حضور رحمتی در استقلال تهران، باعث قرار گرفتن این تیم در رده دوم جدول شد. مطمئنا اگر رحمتی در دروازه استقلال نبود، این تیم الان این جایگاه را نداشت. تیم استقلال خوزستان هم در این فصل دروازه‌بان خوبی دارد که تاثیر زیادی در قهرمانی نیم فصل این تیم داشت.»


چراغپور در مورد نیم فصل دوم لیگ و احتمال جابجایی در جدول مسابقات افزود: «تیم‌ها باید ساختار خودشان را حفظ کنند. بعضی از مربیان در نیم فصل دوم به دنبال بازیکن جدید و ایجاد تغییرات گسترده در تیم‌های خودشان هستند، اما آیا یک تیمی که ساختار خودش را عوض کند در ظرف 15 روز می تواند بین بازیکنانش هماهنگی ایجاد کند؟ موضوع بعدی در مورد جذب بازیکن است که اگر بازیکنی کیفیت خوبی داشته باشد، چطور باشگاهش راضی به فروختن او در نیم فصل دوم می‌شود. مربیان تیم‌ها به جای اینکه به دنبال بازیکن جدید باشند، سعی کنند تا همین تیم فعلی خودشان را هماهنگ‌تر کنند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب