دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 آذر 1394 - 11:09
4 خبر/

تولید فولادهای سرد نوردشده در شرکت دانش بنیان دانشگاه آزاد تفت/ بزرگ‌ترین تلسکوپ ایران در رصدخانه تفت

سخنرانی علمی با عنوان «فولادهای سرد نورد شده (LSF)» به مناسبت هفته پژوهش و فن‌آوری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفت برگزار شد.
کد خبر : 56518

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفت درباره ویژگی‌های LSF نکاتی را برای شرکت کنندگان در این جلسه بیان کرد و گفت: با توجه به اینکه کشور ایران در منطقه زلزله خیز جهان قرار دارد، روی آوردن به ساختمان‌هایی که در مقابل زلزله مقاومت بیشتری داشته باشند از اهم مسائلی است که باید به آن توجه ویژه صورت پذیرد.


دکتر محمدرضا جواهری تفتی با توجه به تولید و استفاده از سازه‌های فلزی سبک در اروپا و استرالیا در دهه‌های قبل عنوان کرد: این پدیده در ایران بعد از زلزله بم مورد توجه واقع شده است.


جواهری ویژگی‌های فنی LSF را مقاومت در برابر زلزله، آتش سوزی، عمر طولانی، عدم ترک خوردگی، وزن بسیار سبک، مقرون به صرفه از نظر اقصادی، سهولت در اجرای نصب و تأسیسات، سرعت بالا در اتمام پروژه و... برشمرد.


شرکت دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفت تولید کننده فولادهای سرد نورد شده (LSF) تا سطح ۴ طبقه است که تولیدات آن در استان‌های مختلف کشور به کار گرفته می‌شود.


هفته پژوهش و فن‌آوری با برنامه‌های متنوع در واحد تفت


مراسم هفته پژوهش و فن آوری با برگزاری نمایشگاهی از مقالات چاپ شده دانشجویان و اعضای هیأت علمی واحد تفت و برگزاری چندین سخنرانی علمی و کارگاه‌های آموزشی برگزار شد.


عنوان سخنرانی‌ها و کارگاه‌ها شامل آشنایی با نگارش مقاله علمی، ستارگان از تولد تا مرگ، آشنایی با سازه‌های فولادی سرد نورد شده (LSF)، روش‌های نوین مقاوم سازی ساختمان‌ها، آشنایی با پایگاههای معتبر علمی و جستجوی مقالات علمی، کارگاه آموزش سوارکاری (برساژ) و... است.


همچنین کارگاه آموزشی درمان دیابت با ورزش در ادامه برنامه‌های هفته پژوهش در تاریخ سوم دی ماه سال جاری در این واحد برگزار می‌شود.


کارگاه آشنایی با نحوه نگارش مقاله‌های علمی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفت


کارگاه آشنایی با نحوه نگارش مقاله‌های علمی به مناسبت هفته پژوهش و فن آوری در سالن کنفراس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفت تشکیل شد. از جمله مباحث مطرح شده در این کارگاه انواع مقاله‌های علمی، اصول نگارش و ویرایش مقاله‌های علمی و پژوهشی، نکات مهم در داوری و پذیرش مقاله‌ها، نحوه انتخاب مجلات علمی معتبر و مکاتبات مرتبط بود.


این کارگاه بر اساس نیازسنجی‌ها و تقاضاهای دریافتی از اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی یکی از کارگاه‌های مورد نیاز جامعه دانشگاهی است که از سوی عباس نوری معاون پژوهش و فناوری واحد تشکیل شد و تجربیات ارزنده‌ای را در اختیار شرکت کنندگان قرار داد.


مقاله علمی معمولاً در نتیجه پژوهش منطقی، ژرف و متمرکز نظری، عملی یا مختلط، به کوشش یک یا چند نفر در یک موضوع تازه و با رویکردی نو برای دستیابی به نتایجی جدید تهیه و منتشر می‌‏شود. چنین مقاله‏‌ای در واقع گزارشی است که محقق از یافته‏‌های علمی و نتایج اقدامات پژوهشی خود برای استفاده سایر پژوهشگران، متخصصان و علاقه ‏مندان گردآوری می‌کند.


از امتیازهای مهم یک مقاله رامی‌‏توان به مختصر و مفید بودن، به روز بودن و جامع بودن آن دانست؛ چرا که محقق می‌‏‌تواند حاصل چندین سال پژوهش خود در یک رساله، پایان‌نامه، پژوهش، یا حتی یک کتاب را به اختصار در یک مقاله علمی بیان کند تا پژوهشگران دیگر بتوانند با مطالعه آن مقاله از کلیات آن آگاهی یابند و در صورت نیاز بیشتر، به اصل آن تحقیقات مراجعه کنند.


امروزه نشریات گوناگونی در زمینه ‏های مختلف نشر می‌‏یابد و مقاله‏‌های به چاپ رسیده در آنها، اطلاعات فراوانی را در اختیار دانش پژوهان قرار می‌‏دهند.


لازم است محققان با شیوه تدوین مقالات علمی آشنا باشند تا بتوانند با استفاده از شیوه‏‌های صحیح نتایج تحقیقات و مطالعات خود را به صورت مقاله در اختیار علاقه‌مندان قرار دهند. نوشتن مقاله مستلزم رعایت اصولی در ابعاد مختلف محتوایی، ساختاری و نگارشی است که در این کارگاه به بررسی آن پرداخته شد.


ستارگان از تولد تا مرگ


نشست علمی با عنوان «ستارگان از تولد تا مرگ» در مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و فن آوری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفت برگزار شد.


دکتر مینا صارمی سخنران این مراسم با استفاده از تصاویر دریافتی از تلسکوپ هابل و یافته‌های علمی متخصصان علم نجوم موضوع چگونگی پیدایش ستارگان را مطرح کرد.


وی با توجه به زمان پیدایش کهکشان‌ها و ستارگان، مراحل شکل گیری ستارگان را با استفاده از جداول و نمودار‌ها و اشکال نجومی تشریح و تبیین کرد.


صارمی افزود: یافته‌های نجومی بویژه از زمان انیشتین سرعت فوق العاده یافته و دست آوردهای تکنولوژیکی و انواع ماهواره‌ها و تلسکوپ‌ها میزان دقت انسان را در محاسبات نجومی به شکل خارق العاده افزایش داده است.


موضوع سیاه چاله‌ها، کوتوله‌های فضایی و نحوه گسترش جهان و پراکندگی اجرام سماوی از نکات دیگر مطرح شده در این جلسه بود که مورد توجه خاص شرکت کنندگان قرار گرفت.


رصدخانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفت با در اختیار داشتن بزرگ‌ترین تلسکوپ موجود در ایران مراحل نهایی آغاز به کار رسمی خود را طی می‌کند.


این رصدخانه علاوه بر این تلسکوپ بزرگ دارای آسمان نما و مجهز به کتابخانه تخصصی با چند هزار جلد کتاب تخصصی نجوم و انواع مجله‌های نجومی و همچنین ابزار و وسایل مطالعات نجومی است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته