دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 آذر 1394 - 10:27

رویترز: ایران و روسیه درباره سرنوشت بشار اسد به توافق دست یافتند

خبرگزاری رویترز در گزارشی مدعی شد که مقام‌های ایرانی تصمیم به وحدت‌نظر با روسیه با هدف دستیابی به توافقی سیاسی مبنی بر پایان جنگ در سوریه گرفته‌اند. این بدان معنی است که آنها ممکن است کمتر بر ابقای بشار اسد پافشاری کنند.
کد خبر : 56510

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، خبرگزاری رویترز به‌نقل از مقام عالی‌رتبه ایرانی (که نامش قید نشده است) گزارش کرد: «ایران به‌ دنبال دیدار ماه گذشته ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه با رهبر انقلاب اسلامی در تهران، تصمیم گرفته است تا هماهنگی خود با روسیه را افزایش دهد.»


ایران و روسیه به‌طور آشکارا اعلام کرده‌اند که تنها در صورت برگزاری انتخابات و رای مردم سوریه، حاضر به کنار گذاشته شدن بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه از قدرت هستند.


دو نفر از دیپلمات‌های ایرانی در این‌باره گفتند: «پافشاری روسیه بر موضع اصولی خود باعث شده است تا در چند هفته اخیر کشورهای غربی از مواضع‌شان عقب‌نشینی کنند و کناره‌گیری بشار اسد در چارچوب عملیات سیاسی و فرایند صلح را بپذیرند.»


در این راستا، یکی از مقام‌های ایرانی که نخواست نامش فاش شود، گفت: «آنچه میان ایران و روسیه توافق شده، این است که تهران، مسکو و دمشق درباره تحولات جاری موضع واحدی داشته باشند. تهران تاکید دارد که سرنوشت سوریه را مردم این کشور باید تعیین کنند و در این مسیر اولویت آن است که آرامش نخست به این کشور بازگردد. طبعا اگر مردم بشار اسد را نپذیرند، وی باید از قدرت کناره‌گیری کند.»


از سوی دیگر یکی دیگر از مقام‌های ایرانی به خبرگزاری رویترز گفت: «ایران و روسیه به توافق کاملی درباره سوریه و سرنوشت بشار اسد دست یافته‌اند. در دیدار تاثیرگذار و موفقی که میان پوتین و رهبر انقلاب اسلامی انجام شد، ایران و روسیه مواضع خود را درباره اسد به اشتراک گذاشتند.»


خبر این توافق در مواضع میان ایران و روسیه در حالی منتشر می‌شود که شورای امنیت سازمان ملل متحد در قطعنامه‌ای، نقشه راه عملیات انتقال سیاسی در سوریه را تصویب کرده است. به‌ موجب این قطعنامه، دبیرکل سازمان ملل متحد از نمایندگان نظام سوریه و معارضان برای شرکت در نشست فوری تعیین سرنوشت انتقال سیاسی دعوت کرد.


آنگونه که منابع خبری گزارش کرده‌اند، این نشست قرار است در آغاز ماه ژانویه (اواسط دی) برگزار شود.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته