دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 بهمن 1399 - 07:00
دانستنی‌های پزشکی/ 419

فلوپنتیکسول؛ موارد مصرف، عوارض جانبی

فلوپنتیکسول دارویی است که برای کنترل علائم اسکیزوفرنی تجویز می‌شود.
کد خبر : 565075
syringe_vials24387820_M.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از patient.info،  فلوپنتیکسول دارویی است که برای درمان بیماری‌های مبتلا به اسکیزوفرنی در بزرگسالان استفاده می‌شود.


فلوپنتیکسول به گروهی از داروها موسوم به داروهای ضدروان‌پریشی تعلق دارد و برای کنترل علائم اسکیزوفرنی تجویز می‌شود.


اسکیزوفرنی یک بیماری روانی است که باعث ایجاد عقاید و باورهای غیرعادی و کاهش توانایی در درک واقعیت می‌شود؛ مهم‌ترین علائم آن شامل شنیدن، دیدن یا احساس چیزهای است که واقعی نیست. سوءظن و گوشه‌گیری از دیگر علائم آن است.


مصرف فلوپنتیکسول برای تسکین علائم اسکیزوفرنی و سایر مشکلات بهداشت روان مشابه استفاده شده و روی تعادل مواد شیمیایی در مغز بیمار کار می‌کند.


نکات مهم در مصرف فلوپنتیکسول



  • این دارو هم به‌صورت خوراکی بوده و هم به شکل تزریقی موجود است.



  • مصرف فلوپنتیکسول به شکل تزریقی معمولاً هر 2 تا 4 هفته به بدن بیمار تزریق می‌شود.



  • در صورتی‌که بیمار باردار است و یا کودک خود را با شیر خود تغذیه می‌کند پیش از مصرف این دارو باید موضوع را به پزشک معالج اطلاع دهد.



  • در صورتی‌که بیمار دارای بیماری‌های قلبی، پروستات و یا ریوی و کلیوی است پیش از مصرف این دارو باید موضوع را به پزشک معالج اطلاع دهد.



  • در صورتی‌که بیمار برای اولین بار این دارو را دریافت می‌کند معمولاً یک هفته قبل از دوز کامل، دوز کمی را دریافت می‌کند تا مشخص شود بیمار تا چه اندازه می‌تواند تزریق را تحمل کند.



  • بیشترین اثربخشی این دارو در مصرف منظم و مداوم آن است.


عوارض جانبی فلوپنتیکسول چیست؟


مصرف این دارو می‌تواند حساسیت به نور خورشید را افزایش دهد بنابراین بیمار تا حد امکان باید از قرار گرفتن در معرض تابش شدید نور خورشید پرهیز کند.


افسردگی، سرگیجه، خواب آلودگی، خستگی، سردرد، بی‌خوابی، بی‌قراری، تشنج، یبوست، حالت تهوع و تاری دید از عوارض شایع مصرف این دارو است که در صورت مشاهده هر یک از این موارد می‌بایست به پزشک معالج اطلاع داده شود.


منبع اصلی


انتهای پیام/4105


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته