دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری؛

آیین افتتاح دفاتر شعر مقاومت، ترانه و طنز برگزار شد

مراسم افتتاحیه سه دفتر شعر «طنز»، «ترانه» و «شعر مقاومت» به همت مدیریت آفرینش‌های ادبی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران امروز در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.
کد خبر : 564985
c8460b98-8bf0-44a7-b653-8e9612735c26.jpg

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، حجت الاسلام میثم امرودی در مراسم افتتاحیه سه دفتر شعر طنز، ترانه و شعر مقاومت با اشاره به فعالیت و اهداف سازمانی در خصوص جایگاه شعر گفت:  مبتنی بر اساسنامه سازمان فرهنگی هنری ما به دنبال شعر انقلابی، شعر متعالی و فاخر هستیم. در واقع «شعر» و «کلمه» خمیر مایه تمام فعالیت‌های سازمانی است، حتی در موسیقی هم شما شاهد کلمه و شعر هستید، در هنرهای نمایشی نیز چنین است، این «کلمه» است که بیانگر تمام فعالیت های فرهنگی هنری است، قرآن کلام وحی است، و امیدواریم بتوانیم این جایگاه ممتاز را در سازمان فرهنگی هنری ادا کنیم.


وی تصریح کرد: لذا این دیدگاه و برداشت در خصوص «کلمه» در تمامی فعالیت ها و محصولات فرهنگی هنری سازمان که برگرفته از تراوشات فکری و ذهنی همکاران است در برنامه های فرهنگی هنری ظهور و بروز می‌کند.


رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ادامه به نقش و جایگاه شخصیت شاعر اشاره کرد و گفت: افراد و اشخاص بسیار قهار در سخنرانی و بیان احادیث و قرآن وجود دارند که می‌توانند ذهن شنونده را تسخیر کنند اما برخی دیگر روح انسان را تصرف می‌کنند. به مصداق اینکه می‌گویند «سخن که از دل برآید لاجرم بر دل نشیند» در واقع این افراد به واسطه نفس مطهرشان شعر سازی نمی‌کنند بلکه حدیث نفس می‌گویند.


امرودی با بیان اینکه ماموریت سازمان بهره مندی از هنر در جهت رسیدن به اهدف سازمانی است گفت:  سازمان متولی شعر، هنر، نمایش و ... نیست اینها برای ما موضوعیت ندارند ولی طریقت دارند.


وی با اشاره به اهمیت محتوا به عنوان خمیر مایه شعری گفت: استفاده از هجو در برخی از اشعار مایه تاسف است که چرا از این قلم زیبا برای هجوگویی بهره می‌گیرند. برخی دیگر خمیر مایه و کلامشان قرآن است؛ پس شاعری، شعرش ماندگار می شود که دارای محتوای غنی باشد. برخی اشعار دارای محتوای تشریحی، موعظه ای، توصیفی یا احساسی هستند و بیان حکمت می‌کنند. گاهی معرف شخصیتی است مانند «علی ای همای رحمت تو چه آیتی خدا را» و گاهی شعر ناظر بر عرفان ، قرآن و قصص قرآنی است.


امرودی در حوزه ترانه و قالب شعری ترانه گفت:  به نظر من اگر از منظر مخاطب و شنونده ترانه را ببینیم ترانه ای خوب است که مردم آن را سینه به سینه نقل می‌کنند. گاهی استعاره کاری می‌کند که صدها ساعت مطالعه و سخنرانی چنین تاثیری ندارد مانند استعاره «مگر خون پسر من رنگین تر از خون علی اکبر(ع) است» این جمله در واقع شهید پرور است و همین استعاره منجر به تاثیرگذاری عمیق در بین مادران و خانواده شهدا است و مروج فرهنگ ایثار و شهادت است.


وی در پایان یادآور شد: هر قلمی، شعری، طنزی یا هر ترانه و شعر مقاومتی که ما را یک قدم به خدا نزدیک کرد مطلوب و از اهداف ماست و هر کدام از اینها که ما را از خداوند دور کند جزو اهداف ما نیست.


انتهای پیام/4076/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب