دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
چراغپور در گفتگو با آنا:

وضعیت نقل و انتقال مربیان معیوب است/ 25 مربی در چرخه ایجینت‌ها قرار دارند

کارشناس فوتبال ایران گفت: وضعیت جابه‌جایی مربیان در فوتبال ایران معیوب است و نیاز به مجموعه‌ای با نظارت قوی برای حل این معضل داریم.
کد خبر : 564939
0325-1.jpg

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، یکی از اتفاقات عجیبی که در لیگ برتر فوتبال ایران رخ می‌دهد، پیشنهاد به سرمربیان تیم‌هایی است که عملکرد خوبی در تیمشان داشته‌اند ولی در میانه فصل تلاش می‌شود تا در تیم دیگری سرمربی شوند و جالب اینکه این مربیان حاضر می‌شوند تیم موفق خود را رها کنند تا در تیم دیگری به سرمربیگری بپردازند.


آشنایی با اضلاع قراردادها


جلال چراغپور در خصوص اینکه چه عواملی باعث این می‌شود که سرمربی یک تیم موفق در میانه فصل هدایت تیم دیگری را قبول کند، به خبرنگار ورزشی آنا عنوان کرد: اگر بخواهیم این ماجرا را از طریق مهندسی معکوس بررسی کنیم باید با اضلاع آن آشنایی داشته باشیم. وقتی به این موضوع ریز شویم، در خود بافت باشگاه‌های کشور تعاریفی وجود دارد که باید با دقت بررسی شود.


توافق در قرارداد


وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر انتقال سید مجتبی حسینی از نفت مسجدسلیمان به ذوب‌آهن اصفهان را بررسی کنیم به این نتیجه می‌رسیم که امکان آن وجود دارد در ابتدای فصل توافقی صورت گیرد که بر مبنای آن، فرد بندی را در قرارداد خود بگنجاند که اگر در زمانی تقریباً مشخص پیشنهادی داده شد، با استفاده از آن بند، اجازه فسخ قرارداد صادر و شخص در تیم دیگری به سرمربیگری مشغول می‌شود. این موضوع را دیده‌ام.


مکانیسم فسخ قرارداد


کارشناس فوتبال ایران افزود: مسئولان باشگاه‌ها نیز در ابتدای فصل قبول می‌کنند که اگر در مقطعی سرمربی تیمشان از تیم دیگری که در ابتدای فصل توافق آن حاصل شده، پیشنهاد دریافت کند، قراردادش را فسخ کند و بتواند به سرمربیگری در تیم جدید بپردازد. نوع دوم چنین اتفاقاتی قانون 6 یا 7 برگه‌های قرارداد است که به آن مکانیسم فسخ قرارداد می‌گویند و طرفین در صورت عدم رضایت می‌توانند یک یا دوطرفه قرارداد را فسخ کنند. اگر مسئله مالی نباشد که طرفین تعهدی هم به هم ندارند. مثلاً در ابتدای فصل 30 درصد به عنوان پیش‌پرداخت داده می‌شود و در زمانی که به مرز 30 درصد می‌رسند اگر پیشنهاد داده شده باشد، فسخ اجرایی می‌شود.


اجازه فسخ در زمانی معین


وی یادآور شد: نوع سوم توافق برای فسخ قرارداد به شهر و شرایط و غریب بودن سرمربی برمی‌گردد. مثلاً مجتبی حسینی ساختار مربیگری‌اش در تیم ذوب‌آهن شکل گرفته است و شاید در ابتدای فصل حدس می‌زده که رحمان رضایی نمی‌تواند تا پایان فصل دوام بیاورد. زمان توافق او هم با باشگاه نفت مسجدسلیمان به شرایطی رسیده بوده که او اجازه فسخ قرارداد را داشته است. این اتفاق در خصوص مربیان دیگری هم رخ می‌دهد. به عنوان مثال امیر قلعه‌نویی می‌داند بحران‌های استقلال این امکان را به او می‌دهد که پیشنهاد مناسبی دریافت کند و برای همین، قراردادش را به شکلی می‌بندد که اجازه فسخ آن را در زمانی معین داشته باشد.


تعقیب اتفاقات تیم‌های از سوی مربیان


چراغپور خاطرنشان کرد: جا دارد به این موضوع هم اشاره کنم که همه مربیان مسائل مختلف در خصوص تیم‌های دیگر را تعقیب می‌کنند. افرادی که در رسانه‌ها کار می‌کنند هم بدون شک در جریان تمامی موارد هستند. ضمن اینکه از طریق بازیکنان تیم‌ها، بسیاری از اتفاقات درون رختکن و تمرین تیم‌ها لو می‌رود. پس موضوع سوم به اندازه و امکانات تیم و تماشاگران و وضعیت تیم در جدول بازمی‌گردد و اینکه فردی چند سال در اصفهان، تبریز یا شهر دیگری مربیگری کرده و در آن شهر راحت است.


تغییر در تعریف تعهد


وی یادآور شد: اگر تمامی مطالبی را که به آن اشاره کردم، کنار هم بگذاریم به این نتیجه خواهیم رسید که مکانیسم قراردادها به شکلی است که در آن تعهد به باشگاه و تیم، تعریف دیگری پیدا کرده است و فوتبال ما در این زمینه می‌لنگد. در برخی جاها مربی با ضرر 500 میلیون تومانی یا حتی مبالغ بالاتر تیمشان را رها می‌کنند و در جایی بهتر به سرمربیگری و مربیگری می‌پردازد. جابه‌جایی‌ها در برخی مواقع دستوری است، برخی از طریق هیئت مدیره‌ها حل می‌شود، در برخی مکان‌ها نیز از طریق روابط و ارتباطاتی که ایجاد شده حل خواهد شد و در کل به این نتیجه می‌رسیم که وضعیت معیوب در نقل و انتقال مربیان وجود دارد.


نظارت قوی بر قراردادها


کارشناس فوتبال در مورد اینکه چگونه می‌توان مانع جابه‌جایی راحت سرمربیان تیم‌ها نباشیم، عنوان کرد: نیاز به مجموعه‌ای داریم که پتانسیل نظارت قوی‌تری از هیئت مدیره‌ها،‌ ایجنت‌ها و جرائم تعریف شده داشته باشد. این نظم را در فوتبال ایران نداریم و اگر اخلاقاً تعهد گرفته می‌شود، برخلاف گذشته که وفاداری بیشتری نسبت به قول‌ها وجود داشت، شاهد چنین رفتارهایی نبودیم. البته که اعتقاد هم مهم است ولی اگر حرفه‌ای بودن را در نظر بگیریم، بسیاری تعاریف تغییر می‌کند.


فقدان مکانیسم نظارت بر اخلاق حرفه‌ای


وی افزود: اگر نظارت بیشتری صورت می‌گرفت، تیمی که از 15 بازی 9 یا 11 امتیاز گرفته بود، می‌توانست معدود بازیکنان خوبش را حفظ کند ولی وقتی چنین توانایی وجود ندارد، در نتیجه فقدان مجموعه‌ای با توانایی نظارت قوی کاملاً حس می‌شود. متأسفانه برای نقل و انتقال مربیان و بازیکنان با فقدان مکانیسم نظارت بر اخلاق و رفتار حرفه‌ای مواجه هستیم و به نظرم باید از سوی نهادی، حالا سازمان لیگ یا فدراسیون فوتبال یا سازمان بازرسی شاهد برخوردهای لازم باشیم. البته وزارت ورزش حق دخالت ندارد و چنین مصادیقی کماکان در فوتبال ما زنده و پویا هستند.


قانون ظروف مرتبط


چراغپور در مورد اینکه نقل و انتقال ساده و بدون دردسر مربیان و بازیکنان باعث شده تا کیفیت فوتبال ایران آسیب ببیند و در زمینه تولید مربی و بازیکن خوب با مشکل مواجه شویم، تصریح کرد: قانونی به نام ظروف مرتبط داریم که در آن، ظروف از طریق لوله‌ای واحد به یکدیگر وصل می‌شوند و در آن سطح مایع به یک اندازه است، در فوتبال ایران از این قانون استفاده می‌شود. آن‌قدر ایجنت‌ها بازیکنان را جابه‌جا کرده‌اند که توان تیم‌ها تقریباً یک اندازه شده است.


توانایی برتری تیم‌ها بر یکدیگر


وی افزود: در فواصل مختلف نقل و انتقالاتی، اگر تیمی یک بازیکن را از ایجنتی بخواهد، یک یا دو بازیکن دیگر هم باید بخواهد. برای همین هم نوسان زیادی در نتایج لیگ رخ می‌دهد و تمام تیم‌ها توانایی برتری بر یکدیگر را دارند. اگر تیمی هم در رده‌های پایین‌تر قرار گرفته نتوانسته در این مکانیسم عملکرد درستی داشته باشد. ایجنت‌ها با فهرست‌های دقیقی که دارند و جلسات متعدد خود دقیقاً می‌دانند که چگونه باید بازیکنان را انتقال دهند. در مورد مربیان نیز نهایتاً 25 مربی در فهرست هستند که اگر در ابتدای فصل هم تیمی نداشته باشند، چون در چرخه قرار دارند، در میانه نیم‌فصل یا اواخر فصل یا در دیگر مقاطع به آنها تیم می‌رسد. از آنجایی هم که خودشان تیم را نبسته‌اند می‌توانند پاسخ‌های لازم را در خصوص نتیجه‌گیری یا عدم آن، به رسانه‌ها ارائه دهند.


انتهای پیام/4048/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته