دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 آذر 1394 - 09:35

روحانی اوایل بهمن به فرانسه سفر می‌کند

«فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهوری فرانسه، خبر داد «حسن روحانی» همتای ایرانی او، اواخر ماه ژانویه (اوایل بهمن ماه) به فرانسه سفر می‌کند.
کد خبر : 56468

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از «رویترز»، قرار بود روحانی بیست‌وسوم آبان‌ماه به ایتالیا و سپس به فرانسه سفر کند که این سفر پس از حملات تروریستی شامگاه بیست‌ودوم آبان در پاریس به تعویق افتاد.


روحانی بیست‌وششم آبان در گفت‌وگوی تلفنی با همتای فرانسوی خود این حملات را «بسیار تکان‌دهنده، وحشیانه و نفرت‌انگیز» توصیف کرد و گفت: «جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری‌های امنیتی و اطلاعاتی با فرانسه در روند مبارزه با تروریسم است.»


نشریه فرانسوی «لوپینیون» خبر داد مقام‌های ایران و فرانسه در تلاش‌اند سفر روحانی به پاریس را برای هفتم و هشتم بهمن‌ماه برنامه‌ریزی کنند.


به نوشته رویترز، روحانی در کاخ الیزه در یک دیدار کاری با همتای فرانسوی‌ خود در مورد همکاری‌های مشترک در موضوعات منطقه‌ای مانند عراق، سوریه، یمن و لبنان گفت‌وگو خواهد کرد.


همچنین همکاری‎‌های اقتصادی با چشم انداز برداشته شدن تحریم‌ها از مهم‌ترین بخش‌های این سفر دو روزه است.


دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه پیش از لغو برنامه سفر روحانی، اعلام کرده بود قرار است در این سفر «چند قرارداد و توافقنامه در زمینه‌های مختلف بویژه سیاسی، اقتصادی، حمل‌ونقل هوایی، بهداشت و کشاورزی امضا شود.


به گفته مقام‌های فرانسه، این کشور مایل به گسترش روابط در بخش‌هایی مانند کشاورزی یا لوازم خانگی است که در این سال‌ها، چندان تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا قرار نگرفته است.


«علی آهنی»، سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاریس، به رادیو بین‌المللی فرانسه (ار.‌اف.‌ای) گفته بود تهران انتظار دارد «توافقی مهم» در پی دیدار حسن روحانی شکل گیرد.


خرید هواپیما از شرکت ایرباس و بازگشت شرکت خودروسازی پژو به ایران از احتمال‌های مطرح در این سفر است.


دولت فرانسه در این حال از ایالات متحده خواسته است به شرکت‌های اروپایی تضمین بدهد که در صورت بازگشت تحریم‌های ایران، مجازات نمی‌شوند. جمع‌بندی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بیست‌وسوم تیرماه امسال به نتیجه رسید و بر پایه آن قرار است در ازای کاهش برخی فعالیت‌های اتمی ایران، تحریم‌های هسته‌ای علیه این کشور لغو شود.


انتظار می‌رود اجرای عملی برجام سه هفته دیگر آغاز شود بنابراین سفر روحانی به پاریس پس از لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران صورت خواهد گرفت که اهمیت این سفر را دو چندان می‌کند.


همچنین این نخستین سفر رسمی روحانی در مقام ریاست‌جمهوری به اروپا پس از توافق هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 است که فرانسه نیز یگی از اعضای آن به شمار می‌رود.


در پی سفر شهریورماه هیاتی از اتحادیه کارفرمایان فرانسه به تهران، یک دفتر گسترش امور بازرگانی نیز در تهران گشوده شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته