نگاه مسئلهمحوری اولویت اصلی حوزه ارتباط با صنعت/ 50 طرح بروندانشگاهی در 4 سال انجام شد
گروه استانهای خبرگزاری آنا - مجتبی آزادیان؛ دفتر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه آزاد اسلامی در واحدهای دانشگاهی دارای وظایف و اهداف مختلفی مانند برنامهریزی و هماهنگی برای انجام بازدیدهای علمی و تحقیقاتی دورهای اعضای هیئت علمی، کارشناسان و دانشجویان از مراکز فنی و صنعتی کشور، برنامهریزی برای برگزاری سمینار، مجامع و نمایشگاههای علمی و فنی با همکاری صنایع و واحدهای دانشگاهی، ایجاد زمینه تبادل اطلاعات علمی و فنی بین دانشگاه و واحدهای صنعتی اعم از کتاب، نشریه و ...، بررسی مشکلات خاص بخش صنعت و ارائه طرحها و پروژههای کاربردی برای رفع آن و ارسال گزارش به حوزه مشکلات پژوهشی هستند.
برنامهریزی لازم برای اخذ بورسیه و فرصتهای مطالعاتی از واحدهای صنعتی و تولیدی برای اعضای هیئت علمی و کارشناسان، هماهنگی و ارتباط مستمر با دفاتر ارتباط با صنعت سایر واحدهای دانشگاهی و نیز سازمان مرکزی، برنامهریزی و ایجاد هماهنگی با مراکز واحدهای صنعتی برای تأمین نیروی انسانی متخصص مورد نیاز، شناسایی و ارزیابی دقیق واحدها و مراکز صنعتی و تماس مستمر با آنها برای تخصیص سهمیه و امکانات موجود برای اعزام کارآموزان، برنامهریزی برای برگزاری دورههای آموزشی کوتاهمدت علمی کاربردی برای تأمین نیروی متخصص مورد نیاز صنعت و جامعه و عقد تفاهمنامه همکاری با مراکز مختلف برای استفاده مطلوب از تواناییهای دانشگاه برای اجرای طرحهای تحقیقاتی و تبادل اسناد، مدارک و اعضای هیئت علمی و استفاده از تجهیزات تحقیقاتی مشترک و ... از دیگر وظایف و اهداف دفاتر ارتباط با صنعت و جامعه در واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی است.
بیشتر بخوانید:
نتیجه به هم پیوستن بدنه دانشگاه و صنعت چیست؟
حضور ملموس دانشگاه در توسعه اقتصادی با فناوریهای دانشبنیان
«اینوِرتِر» چه کمکی به کاهش مصرف برق و انرژی میکند؟
خبرنگار خبرگزاری آنا بهمنظور بررسی بهتر و دقیقتر فعالیتها، اقدامات و دستاوردهای این دفاتر در شماره هفتم از پرونده «دانشگاه، صنعت، جامعه» با مزدک تیمورتاشلو، مدیر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد گفتوگو کرده است که مشروح آن را میخوانید.
آنا: برنامههای دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد در حوزه ارتباط با صنایع چگونه و با چه اهدافی ترسیم میشوند؟
تیمورتاشلو: یکی از مهمترین اهداف حوزه ارتباط با صنعت در دانشگاه، تهیه شرایط لازم برای تبدیل نسل دو به سه دانشگاهی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد بوده است که بتواند نه تنها برای دانشگاه و دانشجویان فارغالتحصیل کارآفرینی و ثروتآفرینی کند؛ بلکه منجر به رونق اقتصادی در استان با رفع معضلات صنعت و جامعه و بهروزرسانی تکنولوژی آن شود.
آنا: اولویت طرحهای ارتباط با صنعت و انعقاد قراردادهای بروندانشگاهی چیست؟
تیمورتاشلو: اگرچه دانشگاه در اخذ تمام اولویتهای اعلامی از طرف ارگانها و صنایع و یا پیشنهاد به آنها با توجه به ظرفیتهای خود تلاش میکند؛ اما از نظر دانشگاه، آن دسته از اولویتها که موجب ساخت یک تجهیز سختافزاری یا نرمافزاری، ثبت اختراع، قابلیت گسترش به تمام استانها و یا گلوگاه رشد اقتصادی استان باشند از اهمیت بیشتری برخوردار هستند؛ بنابراین نگاه مسئلهمحوری و حلالمسائلی در اولویت قرار دارد.
آنا: نگرش فعالان بخش صنعت به ارتباط با دانشگاه، بهویژه دانشگاه آزاد اسلامی چگونه است؟
تیمورتاشلو: با توجه به قدمت دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد که نزدیک به 34 سال از عمر آن میگذرد و بیش از نیمی از مدیران استان از این دانشگاه فارغالتحصیل شدهاند و بیشتر عمر آنان در دانشگاه استان بوده است، منجر شده شناخت کافی به این دانشگاه وجود داشته باشد؛ اما در پنج سال اخیر با توجه به سیاستهای دانشگاه در گسترش ارتباط با صنعت، منجر به اخذ قراردادها و تفاهمنامههای به مراتب بیشتری در مقایسه با گذشته شده و در بسیاری از این قراردادها توانایی علمی و فنی دانشگاه به مدیران استان اثبات و منجر به گسترش بیشتر ارتباطات شده است.
آنا: آیا دانشگاه آزاد اسلامی واحد متبوع شما در ارتباط با صنعت و جامعه موفق عمل کرده است؟ فعالیتهای شاخص را برشمارید.
تیمورتاشلو: موفقیت یک عبارت نسبی و فازی است و پاسخ به این سؤال وابسته به دیدگاه اشخاص است. در صورتی که با گذشته دانشگاه مقایسه شود، بله بسیار موفق بوده است؛ اما در صورتی که با دانشگاههای نسل سوم دنیا مقایسه شود، هنوز راه طولانی را باید طی کند. در هر صورت از نظر این جانب یک سفر هزار کیلومتری نیز با گام نخست آغاز میشود و این واحد دانشگاهی در این راه گامهای زیادی برداشته است.
اگرچه در چهار سال گذشته بیش از 50 طرح بروندانشگاهی در این واحد انجام شده که همگی به نوبه خود دارای اهمیت هستند؛ اما به چند نمونه از کارهای صورتگرفته اشاره میشود. بدیهی است سایر طرحها نیز مهم بوده و اشارهنکردن به آنها دلیل بر بیاهمیت بودن آنها نیست.
از مهمترین فعالیتهای انجامشده در طرحها، میتوان حل مشکل آب روستاهای اطراف که دارای نیترات زیاد بودند با استفاده از فناوری نانو، رفع معضل سوختن و واردات درایورهای الایدی شرکت توزیع برق، ساخت تجهیز امکان ارسال و پایش اطلاعات پستهای فشار ضعیف استان، ساخت دستگاه برای امکان جمعآوری اطلاعات کنتورهای برق بدون مراجعه به منازل، افزایش ماندگاری شکرپنیر (بهعنوان سوغات بجنورد) بهمنظور امکان صادرات، سنجش آلودگی هوای استان و فاکتورهای مؤثر در آن و ارائه پیشنهادها، ارائه پیشنهادات در زمینه ساختمان سبز و انرژی تجدیدپذیر، تعیین زمان بهینه تغییر مقرههای مورد استفاده در خطوط توزیع، تهیه نقشه جامع روستاها و شهرهای استان، ورود به بحث اشتغالزایی و رونق روستاهای استان و ... را نام برد.
آنا: ارزیابی شما از طرح پویش «اشتغال توأم با تحصیل» چیست و چهقدر در هموار کردن راه ارتباط با صنعت راهگشاست؟
تیمورتاشلو: اصل ماجرا بسیار مفید و مناسب است؛ اما در هر تغییری در روشهای گذشته دو فاکتور خیلی مهم وجود دارد که نتیجه کار تابع آنها خواهد بود، نخست نحوه اجرای آن است و دوم نظارت بر نحوه اجرای آن که باید در آن دقت شود تا مفید واقع شود.
آنا: و سخن پایانی ...
تیمورتاشلو: در پایان لازم است با تشکر از دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس واحد بجنورد بهدلیل حمایتهای انجامشده تاکنون به موردی اشاره کنم که به نظر اینجانب توجه بیشتر به آن منجر به هموارشدن مسیر میشود.
در قوانین فعلی دانشگاه، هنوز تولید علم بهصورت مقاله که کاربرد آن معمولاً بیرون کشور است، در راستای ارتقای اعضای هیئت علمی اهمیت بسیار بیشتر دارد؛ بنابراین برخی از اعضای هیئت علمی ترجیح میدهند در آن وادی کار کنند که بهنظرم باید بازنگری لازم بهمنظور جایگزینشدن امتیازات پژوهشی این دو به جای هم انجام شود.
انتهای پیام/4103/4062/
انتهای پیام/