دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
وزیر علوم:

انسان‌ها با آموزش به سرمایه تبدیل می‌شوند

وزیر علوم گفت: انسان‌ها بدون آموزش و به‌خودی‌خود سرمایه نیستند بلکه باید با جریان آموزش و هدفمند به سرمایه تبدیل شوند.
کد خبر : 564570
636968958801501467_md.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، منصور غلامی صبح امروز در هشتمین کنفرانس ملی آموزش و توسعه سرمایه انسانی در عصر کرونا که به‌صورت آنلاین برگزار شده است، اظهار کرد: یک سال از ورود ویروس کرونا گذشته و بسیاری از امور اقتصادی،‌ آموزشی و اجتماعی تحت تأثیر این بیماری قرار گرفته است. در این میان نهادهای آموزشی تجربه منحصربه‌فردی داشتند. در برخی از کشورها ازجمله کشور ما با وجود زیرساخت‌ها در یک حرکت غیرقابل‌باور یک مسیر صدساله را یک‌شبه طی کردیم.


وی افزود: در این مسیر کمبود امکانات وجود داشت هنوز هم برای جبران کمبودها راه درازی در پیش داریم. برای ورود به شرایط کنونی حتی آموزش‌های کاملی را ندیده بودیم. نبود پهنای موردنیاز نیز از مشکلات مهم بود اما با وجود همه چالش‌ها جریان آموزش متوقف نشد. تا حد زیادی توانستیم با این تغییرات هماهنگ کنیم. این‌ها محقق نمی‌شد مگر با خلاقیت، نوآوری، کار جهادی و مسئولانه در جای‌جای نظام‌های آموزشی.


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: امروز جای بسی خرسندی و خوشحالی وجود دارد که مبتکران جریان‌ساز امروز سکان‌دار آموزش الکترونیکی شده‌اند و همه تلاش‌های خود را برای ارتقای آموزش به کار بسته‌اند. از تلاش ارزشمند این عزیزان قدردانی می‌کنم.


غلامی ادامه داد: مفاهیم عمیقی چون یادگیری و نیاز به یادگیری بسیار مهم است. نیاز به یادگیری در همه موجودات زنده ازجمله انسان‌ها مشاهده می‌شود چراکه این‌گونه می‌توانند چگونه زیستن را بیاموزند. در این میان آنچه بیش‌ازپیش ملموس است نیاز به یادگیری در میان انسان‌هاست چراکه یادگیری باعث توسعه زندگی در جامعه می‌شود. آموزش در این میان رکن اصلی را دارد.


وی افزود: انسان‌ها بدون آموزش و به‌خودی‌خود سرمایه نیستند بلکه باید با جریان آموزش و هدفمند به سرمایه تبدیل می‌شوند. این مهم از طریق نظام‌های آموزشی از دوران تحصیلی ابتدایی تا دوران دانشگاهی دنبال می‌شود. از آنجائی که سرمایه‌شدن انسانی یک امر همیشگی و پیوسته است کار آموزش برای سرمایه‌شدن انسان‌ها نیز همیشگی است. لازم است در کنار توسعه یادگیری در جهت شکوفایی سرمایه‌های انسانی به دیگر سرمایه‌های نامشهود ازجمله روان‌شناختی و اجتماعی نیز توجه شود. با استفاده از سرمایه‌های روان‌شناختی می‌توان زیرساخت‌های سرمایه انسانی را تقویت کرد.


وزیر علوم بیان کرد: به نظر می‌رسد در جهان با وجود چالش‌های فراوان، آموزش تمام ابعاد انسانی ازجمله مادی و معنوی می‌تواند ضمن پیشبرد اهداف و برنامه‌ها، سرمایه‌های انسانی دارای سلامت روان را نیز محقق می‌کند.


انتهای پیام/4040/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب