دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 بهمن 1399 - 11:21
شیخ نعیم قاسم:

سردار سلیمانی هرگز در امور داخلی کشورها و مسائل خصوصی گروه‌های مقاومت دخالت نمی‌کرد

معاون دبیر کل حزب‌الله لبنان در اظهاراتی در کنفرانس بین‌المللی مکتب شهید سلیمانی و تمدن نوین اسلامی تأکید کرد که سردار سلیمانی در عین ارتباط مستقیم با فرماندهان مقاومت هرگز در امور داخلی کشورها دخالت نمی‌کرد.
کد خبر : 564301
ELLYfPaX0AATbRH.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، شیخ نعیم قاسم در اظهاراتی در کنفرانس بین‌المللی مکتب شهید سلیمانی و تمدن نوین اسلامی که از دیروز (یکشنبه) با حضور جمعی از اندیشمندان و نخبگان ایران و جهان، به‌صورت وبیناری کار خود را آغاز کرده است، گفت: ما گرد هم آمده‌ایم تا یاد و خاطره شهید گران‌مایه خود و فرمانده محور مقاومت شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی را گرامی بداریم که به‌عنوان یک الگوی بسیار بزرگ در جهان اسلام نمودار گردید و طرح‌هایی در زمینه مقاومت ارائه داد که به‌واسطه آن‌ها توانست زیربنای مرحله جدیدی را پی‌ریزی نماید که تا اندازه زیادی در بردارنده معنی و مفهوم مواضع و سخنان وی است.


وی افزود: به نظرم رسید در این وبینار گرامیداشت این فرمانده شهید و در همین راستا در این کنفرانس از نقش شهید سلیمانی رضوان‌الله تعالی علیه در شکل‌گیری رویکرد مقاومت سخن به میان آورم، زیرا وی گام‌های تأثیرگذاری را بنیان گذاشت که به نظرم در استمرار خط‌مشی وی در محور مقاومت و مقابله با دشمنان خدا و آزادسازی سرزمین‌های اشغالی سرنوشت‌ساز خواهد بود.


مقاومت ازنظر شهید سلیمانی


شیخ نعیم قاسم در تشریح این موضوع ۶ نکته را مورد یادآوری قرار داد و گفت: اولین نکته اینکه، مقاومت ازنظر شهید سلیمانی به معنای حرکت و ایمان و آگاهی فرهنگی و سیاسی است، یعنی به‌عبارت‌دیگر یک مجموعه کامل و یکپارچه نظری و عملی به شمار می‌رود که به‌طور مستقیم در عملکرد مجاهدین و همچنین به‌طور مستقیم بر دستاوردهای امت مسلمان جهت مقابله با دشمنانش انعکاس می‌یابد. شهید سلیمانی در جمع گروهی از نیروهای سپاه پاسداران انقلاب سخن به میان آورده و بر اهمیت و نقش سپاه پاسداران انقلاب به‌عنوان یک جریان و خط‌مشی و رویکرد تکامل‌یافته تأکید کرد.


به گفته وی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از دوران نورانی دفاع مقدس به دوران و قله نورانی دیگری با عنوان دفاع از اماکن مقدسه راه یافت و در این راه ایستادگی کرد. سپاه پاسداران باعث پیشرفت مقاومت ازنظر کمی و کیفی گردید. درواقع شهید سلیمانی اعتقاد داشت که حرکت تکامل‌یافته مقاومت در ابعاد گسترده فرهنگی و ایمانی و سیاسی و جهادی خود اقتضا می‌کرد که یک نهاد خاص سرپرستی آن را بر عهده بگیرد. این نهاد به‌صورت سپاه پاسداران انقلاب نمایان شد که چنین دستاورد عملی به همراه داشته است.


شیخ نعیم در این بخش نتیجه‌گیری کرد که پس ما با طرز نگرش در مورد مقاومت روبرو هستیم که در چارچوب سپاه ابعاد آن کامل‌کننده یکدیگر هستند و همچنین در چارچوب رهبری، آگاهی و جهاد می‌تواند به‌طور حتم در پیروزی حرکت مقاومت تأثیرگذار باشد. 


شهید سلیمانی در امور داخلی کشورهای مختلف دخالت نمی‌کرد


معاون دبیر کل حزب‌الله لبنان در توضیح دومین نکته موردنظرش دراین‌ارتباط گفت: شهید سلیمانی مقاومت را از حالت داخلی ملی در ایران به حالت یک اقدام جهانی در سراسر جهان تبدیل کرد، بدون آنکه در ویژگی‌های خاص کشورها و رویکرد و عملکرد گروه‌های مختلف در درون کشورهایشان تأثیر بگذارد. به‌عبارت‌دیگر شهید سلیمانی توانست به‌طور مستقیم در رهبری مقاومت و پشتیبانی از آن در فلسطین مشارکت نماید و درنتیجه تمامی امکانات موجود فراهم‌شده به شیوه‌های گوناگون و تمامی جان‌فشانی‌ها شکل‌گرفته به نفع نیروی مقاومت در غزه و فلسطین باعث تحقق یافتن پیروزی‌های واقعی برای مقاومت گردید.


وی افزود:‌ شهید سلیمانی همچنین به‌طور پیگیر تلاش کرد تا پشتیبان و حامی اساسی حزب‌الله در لبنان باشد. وی در اداره میدان نبرد همراه با حزب‌الله در مقابله با تهاجم نظامی تجاوزکارانه رژیم اسراییل در ماه ژوئیه ۲۰۰۶ علیه لبنان (جنگ 33 روزه) مشارکت کرد. وی در اتاق عملیات حزب‌الله به همراه دبیر کل حزب‌الله حفظه الله و حاج عماد مغنیه فرمانده مقاومت در لبنان حضور داشت. حاج قاسم سلیمانی همچنین در سوریه به‌طور مستقیم در نبردهای به وقوع پیوسته در حومه دمشق و حلب و حمص و دیرالزور و نقاط مختلف این کشور مشارکت داشت تا مانع از سقوط سوریه به دست استکبار جهانی آمریکا و اسراییل شود.


این مقام حزب‌الله اضافه کرد: سردار سلیمانی همچنین در رویارویی با داعش در عراق به همراه مجاهدین عراقی مشارکت کرد و از آن‌ها در چارچوب حمایت حوزه‌های علمیه و مراجع دینی و گرد آمدن ملت عراق حول محور مرجعیت عملاً پشتیبانی به عمل آورد و همچنین نقش فعالی در حمایت از یمن جهت مقابله با طرح‌های آمریکایی سعودی - اسراییلی علیه این کشور داشت.


شیخ نعیم قاسم با بیان اینکه سردار شهید سلیمانی همواره در کنار سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله، ابومهدی المهندس رضوان‌الله تعالی علیه، اسماعیل هنیه، عبدالمالک الحوثی و بشار اسد رئیس جمهور سوریه قرار داشت و به‌عبارت‌دیگر او با رهبران اصلی محور مقاومت ارتباط مستقیم داشت، تأکید کرد: اما وی هیچ‌گاه در امور داخلی کشورهای مختلف دخالت نمی‌کرد، زیرا این امر جزو حوزه وظایف جنبش‌های حاضر درصحنه مقاومت قرار داشت.


معاون دبیر کل حزب‌الله لبنان ادامه داد: سردار سلیمانی فقط حول محور تحکیم و گسترش ایده مقاومت و جهاد مقاومت گام برمی‌داشت که در جهت ایجاد تغییرات واقعی و دستیابی به آثار و نتایج عملی تأثیر داشت و در عمل مشاهده کردیم که مقاومت توانست آمریکا و اسراییل را بیرون رانده و عربستان را به شکست بکشاند، بدون آنکه بخواهد در مسائل خصوصی و جزئیات سیاسی مربوط به هر یک از گروه‌های مقاومت در کشورهایشان دخالت کند و این امر خود نمایانگر یک مکتب است.


شیخ نعیم تأکید کرد که شهید سلیمانی علیرغم داشتن یک چهره جهانی به‌عنوان رهبر محور مقاومت در رویارویی با دشمنان در مسائل خصوصی گروه‌های مقاومت نیز دخالت نمی‌کرد و این امر به نوبه خود یک نقطه اساسی به شمار می‌رود.


سردار سلیمانی و نقش رهبری ولایی


این مقام برجسته لبنانی در توضیح سومین نکته موردنظرش در این بحث گفت: شهید سلیمانی بر نقش رهبری ولایی و محور بودن این رهبری در دستیابی مقاومت به موفقیت تأکید داشت، زیرا بدون رهبری جهت‌نما گم می‌شود و تلاش‌ها دچار پراکندگی خواهد شد و ما امکانات پراکنده موجود در نقاط مختلف جهان را از دست خواهیم داد. شهید سلیمانی رضوان‌الله تعالی علیه، بر همین اساس در وصیت‌نامه خود گفت: خواهران و برادران من جهان اسلام همواره نیازمند رهبر است. رهبری که به‌طور فقهی و شرعی با معصوم در ارتباط است. شما به‌خوبی می‌دانید که موفق‌ترین روحانی که پایه‌های جهان را تکان داد و اسلام را زنده کرد یعنی امام بزرگوار و عظیم الشان ما امام خمینی (ره) ولایت‌فقیه را به‌عنوان تنها نسخه نجات‌بخش جهان ارائه داده است. برای نجات جهان به خیمه ولایت‌فقیه پشت نکنید. شهید سلیمانی همچنین در وصیت‌نامه خود فرمود: خدایا تو را شکر می‌گویم که پس از امام خمینی (ره) آن عبد صالح خود مرا پیرو عبد صالح یکی دیگر از بندگان شایسته خود قرار دادی که مظلومیتش از صلاحیتش بیشتر است. مردی که حکیم جهان اسلام و تشیع و ایران و آشنا به جهان سیاسی امروز (امام) خامنه‌ای عزیز روحی له الفداء است.


آمریکا و اسراییل مشکل اصلی منطقه


معاون دبیر کل حزب‌الله چهارمین نکته بحثش را به مسئله آمریکا اختصاص داد و گفت: آمریکا مشکل اصلی است و دست‌پرورده‌اش اسراییل همان دستی است که آمریکا به‌واسطه آن ثبات در منطقه را در هم می‌کوبد و جهت اصلی قطب نمای آن فلسطین است درنتیجه هر کس بخواهد مقاوم واقعی باشد باید جهت قطب نمای خود را به سمت فلسطین نشانه بگیرد و باید متوجه باشد که باید به‌طور هم‌زمان با اسراییل و شیطان بزرگ یعنی آمریکا درگیر شود. این امر باعث می‌شود تا جهان اسلام ما از این غده سرطانی اسراییل و سرکرده آن یعنی آمریکا رها گردد که در زمین تباهی به راه انداخته است. تمامی مشکلات ما در منطقه خاورمیانه نشئت‌گرفته از دخالت‌های آمریکا و حمایت‌هایش از افراد فاسد و رهبران مستبد ستمکار در منطقه ما است و در حال به یغما بردن ثروت‌های ملی و امکاناتمان همچون نفت و تجارت و در تمامی سطوح دیگر است.


آمریکا علاوه بر همه این‌ها یک بار فرهنگی خطرناک است که سعی دارد جوانان ما را به سمت و سویی بکشاند که با منافع ما در تضاد است. امام خامنه‌ای حفظه الله بعد از شهادت شهید سلیمانی فرمود: این انسان این شهید عزیز ما حاج قاسم سلیمانی در مقابل همه برنامه‌هایی که آمریکا با دارایی‌های خود و با استفاده از رسانه‌های گروهی گسترده خود و با توان دیپلماتیک خود و با اعمال فشارها و قدرت خویش علیه رهبران جهان به‌ویژه کشورهای ضعیف آن‌ها را طراحی کرده ایستادگی کرد و تمامی این توطئه‌ها را در غرب آسیا خنثی کرد. شهید سلیمانی واقعاً آمریکا را در منطقه ما به‌زانو درآورد و این دستاورد به‌عنوان پایه‌گذار خط‌مشی و رویکرد مقاومت، ما را به چنین نتیجه‌ای می‌رساند.


آنچه از سردار یاد گرفتیم


پنجمین نکته‌ای که این مقام لبنانی به بحث گذاشت، مسئله حرکت عملی در میدان‌ها بود؛ وی دراین‌باره گفت: مقاومت حرکت در میدان است و صرفاً نظریه‌پردازی از راه دور نیست. مقاومت نیازمند جان‌فشانی در سطوح والا است. همچنان که سید حسن نصرالله حفظه الله فرمودند: مکتب حاج قاسم به معنای وارد شدن درصحنه عمل است. او همواره تا یک‌قدمی مرگ و خطوط مقدم جبهه و جنگ پیش می‌رفت.


ما از شهید قاسم سلیمانی یاد گرفتیم که رهبری مقاومت جهاد مستقیم درصحنه نبرد است و این همان چیزی است که معادلات را برهم خواهد زد و در رویارویی با دشمنان تأثیرگذار است. هم‌اکنون دشمن کاملاً می‌داند که صحنه (امروز منطقه) مملو و سرشار از دانش‌آموختگان شهید قاسم سلیمانی است و آن‌ها آمادگی دارند تا از خود جان‌فشانی نشان دهند، آنهم با شرکت در میدان نبرد عملیات را رهبری و هدایت می‌کنند و به هدایت و رهبری عملیات از راه دور و از دفتر کار خود بسنده نخواهند کرد و این همان چیزی است که معادلات را تغییر خواهد داد و برهم خواهد زد.


سردار سلیمانی عاشق شهادت


شیخ نعیم قاسم در تشریح ششمین نکته موردنظرش در ارتباط با بحث این کنفرانس، گفت: سردار قاسم سلیمانی عاشق شهادت بود و در این خصوص از امام حسین علیه السلام الگو گرفت. خداوند متعال می‌فرماید: إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ یَرْتَابُوا وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ ۚ أُولَٰئِکَ هُمُ الصَّادِقُونَ (منحصراً مؤمنان واقعی آن‌کسانی هستند که به خدا و رسول او ایمان آوردند و بعداً هیچ‌گاه شک و ریبی به دل راه ندادند و در راه خدا با مال و جانشان جهاد کردند؛ اینان به حقیقت راستگو هستند). 


شهید سلیمانی در تلاش خود به دیدار خدا مشتاق بود. او در وصیت‌نامه خویش می‌فرماید: پروردگارا چگونه ممکن است کسی را که چهل سال بر درِ تو ایستاده را نپذیری؟ ای خالق من ای محبوب من ای معشوق من که از او خواستم وجودم را از عشق خود سرشار کند، مرا در فراق خود بسوزان و بمیران، چنین روحیه‌ای باعث شد تا سردار سلیمان در اوج آمادگی برای جان‌فشانی بسر ببرد. او با پروردگارش صادق بود خداوند نیز با او صادقانه برخورد کرد و او را به بالاترین مراتب رساند.


در اولین روز کنفرانس بین‌المللی مکتب شهید سلیمانی و تمدن نوین اسلامی، علاوه بر شیخ نعیم قاسم معاون دبیر کل حزب‌الله لبنان، داود عامری دبیر کل مجمع جهانی صلح اسلامی، دکتر رضا رمضانی دبیر کل مجمع جهانی اهل‌بیت و دکتر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگی ارتباطات اسلامی سخنرانی کردند. این کنفرانس که از دیروز شروع بکار کرده به مدت ۴ روز ادامه خواهد داشت.


انتهای پیام/4106/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته