معاون آموزشی وزیر علوم: از انجمنهای علمی فعال در گروههای برنامهریزی استفاده میکنیم
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در نشست نقش انجمنهای علمی در ارتقای کیفیت علم و فناوری عنوان کرد: «علاوه بر گروههای برنامهریزی آموزش عالی و تدوین برنامههای درسی میتوانیم از ظرفیت انجمنهای علمی برای ارزیابی و رتبهبندی دانشگاهها، جهتدهی به آموزش عالی کشور، نظارت بر عملکرد گروههای آموزشی و تقویت نقش دانشگاه در ترویج علم استفاده کنیم.»
او گفت: «انجمنهای علمی به عنوان گروههای تخصصی علمی در کشور باید مسائل کلان آموزش عالی را بررسی کنند و برای چالش آن راه حل ارائه دهند.»
معاون آموزشی وزیر علوم افزود: «یکی از مهمترین چالشهای ما رشد کمی غیر هدفمند در گذشته است زیرا در طول 35 سال، جمعیت دانشجویی ما 25 برابر رشد کرده است در حالی که میانگین رشد جهانی 5 برابر است.»
او تأکید کرد: «از دیگر مسائلی که نیازمند حضور فعال انجمنهای علمی است ارائه راهکار برای افزایش کیفیت آموزش عالی است زیرا هم در 20 درصد بخش دولتی و هم در 80 درصد بخش غیر دولتی آموزش عالی باید کیفیت را افزایش دهیم.»
شریعتی نیاسر افزود: «یکی دیگر از چالشهای آموزش عالی عدم تناسب با بازار اشتغال است که در سند آمایش آموزش عالی این چالش نیز مطرح و برای آن حل پیشنهاداتی ارائه شده است.»
او خاطر نشان کرد: «دولت فقط زیر ساختهای قانونی را آماده میکند و این خود انجمنهای علمی هستند که باید به گونهای فعال عمل کنند که نبود آنها به سرعت در جامعه علمی احساس شود.»
انتهای پیام/