دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 بهمن 1399 - 00:02
نشریه آمریکایی:

سیاست بایدن علیه ایران همان رویکرد ترامپ با ظاهری فریبنده است/ ای‌کاش رسانه‌ها مشترکات دولت‌های آمریکا را برجسته می‌کردند

یک نشریه آمریکایی نوشت: رسانه‌های جهان بیشتر در پی این هستند که تمایزات دولت بایدن با دولت ترامپ را برجسته کنند، در صورتی که بایدن از تحریم‌های ایران خرسند است و همان رویکرد گذشته را با روشی فریبنده پیگیری می‌کند.
کد خبر : 563600
1.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، نشریه "تامپا بای تایمز" که در فلوریدا منتشر می‌شود به بررسی مصاحبه جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا با شبکه خبری سی.بی.اس پرداخته است و سپس با نگاهی به کل موضع دولت جدید آمریکا در قبال توافق هسته‌ای رویکرد کاخ سفید را مضحک برشمرد.


نهایت استفاده بایدن از تحریم‌هایی که علیه ایران به ارث برده


به نوشته این نشریه شبکه سی.بی.اس از بایدن پرسید: آیا آمریکا در ابتدا اقدام به برداشتن تحریم‌ها علیه ایران می‌کند تا باعث شود تهران به میز مذاکره بازگردد؟ بایدن در جواب گفت خیر. مصاحبه‌کننده باز پرسید: آیا آن‌ها (ایران) باید در ابتدا غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کنند؟ بایدن با تکان دادن سر پاسخ مثبت داد.


تحریم ایران


تامپا بای تایمز ادامه می‌دهد که چند موضوع مضحک در این مصاحبه وجود دارد. اول اینکه برجام ابداً از ایران نخواسته که غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند بلکه خواسته است که سطح غنی‌سازی را در 3.67 درصد نگه دارد. اگر ایران از این درصد تجاوز کرده است به دلیل این بود که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق، کشورش را از توافق هسته‌ای خارج کرد و تحریم‌ها علیه ایران را بازگرداند.


این نشریه افزود البته کابینه بایدن اشتباه رئیس جمهور جدید در مصاحبه را تصحیح کرد و اعلام کرده که منظور بایدن این است که تهران باید قبل از آغاز هر مذاکره‌ای به سطح غنی‌سازی مندرج در برجام بازگردد اما واقعیت این است که هم بایدن و هم مصاحبه‌گر باسابقه سی.بی.اس نخواستند که در این زمینه به‌وضوح سخن‌گویند که خود نشانگر ذات منفعل رسانه‌های سیاسی آمریکا است.




بیشتر بخوانید:


اظهارات مشتاقانه برخی مسئولان نرخ برجام را بی‌دلیل بالا می‌برد/ تمایل شدید بایدن به حفظ تحریم‌های ترامپ علیه ایران


چرا بایدن در اولین سخنرانی خود درباره اولویت‌های سیاست خارجی نامی از ایران نبرد؟/ کاخ سفید درحال طراحی توطئه بزرگ‌




به گزارش این نشریه از این مهم‌تر این است که سخن بایدن تأیید این نکته است که وی قصد دارد سیاست ترامپ در قبال ایران را ادامه دهد. ترامپ پس از خروج از برجام شروع کرد به اعمال تحریم‌های خردکننده تا تهران را وادار به اطاعت از آمریکا کند وهم اکنون بایدن هم از ایران می‌خواهد به تعهدات برجامی عمل کند اما با انشایی متفاوت. شاید لحن بایدن کمی متفاوت باشد اما تأثیر آن یکسان است زیرا تهران در مقابل هیچ‌کدام از این دو درخواست تعظیم نخواهد کرد.


کدام کشور ابتدا باید به برجام بازگردد؟


این رسانه آمریکایی ادامه داد: در مقابل، دولت ایران بارها به‌وضوح تأکید کرده است چنانچه آمریکا به برجام بازنگردد و به تعهدات برجامی خود عمل نکند تهران نیز به تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای بازنخواهد گشت. حق با ایران است زیرا ایران تا زمانی که ترامپ آمریکا را به‌صورت یک‌جانبه از توافق هسته‌ای خارج کرد به همه تعهداتش پایبند بود بنابراین بدون هیچ بحثی این آمریکا است که باید قدم اول را بردارد و به برجام بازگردد.


خروج از برجام


به نوشته تامپا بای تایمز، گرت پورتر نویسنده کتاب بحران ساختگی ماه گذشته گفت که دولت بایدن امکان دارد تحریم‌هایی را که از دولت گذشته به ارث برده علیه ایران استفاده کرده تا ایران را وادار به نشستن پای میز مذاکره کند و یک قرارداد اصلاح‌شده جدید با تهران منعقد کند.


این نشریه تاکید کرد: به‌هرحال ایران اصلاً تن به نشستن پای میز مذاکره نمی‌دهد، دولت بایدن هم از این اوضاع خیلی ناخشنود نیست و صبر می‌کند ببیند در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 ایران چه اتفاقی می‌افتد و تا آن زمان هم تحریم‌ سر جای خودشان هستند.


این نشریه نوشت متأسفانه رسانه‌های جهان بیشتر در پی این هستند که تمایزات دولت بایدن با دولت ترامپ را برجسته کنند همان کاری که چهار سال پیش با مقایسه دولت ترامپ با دولت باراک اوباما انجام دادند. به این صورت است که آدرس اشتباه به افکار عمومی می‌دهند درصورتی‌که اگر همین رسانه‌ها درصدد آن برآیند که مشترکات دولت جدید و قبلی را نمایان کنند و به همگان بگویند در چه زمینه‌هایی هر دولتی هم سرکار بیاید نمی‌تواند تأثیر چندانی بر رویکرد کلی ساختار سیاسی آمریکا داشته باشد آن‌وقت هم رأی‌دهندگان در ایالات‌متحده بهتر متوجه می‌شوند که به چه نامزدی باید رأی دهند هم مردم دیگر نقاط جهان به پیروزی یک فرد مشخص دل‌خوش نمی‌کنند.


انتهای پیام/4155/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته