دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

تحریم‌ها بی‌تاثیر در تجارت ایران با کشورهای همسایه/ ظرفیت صادراتی کشور چقدر است؟

فعالان اقتصادی بر این باورند که به رغم محدودیت‌های ایجاد شده در اثر شیوع کرونا میزان صادرات تا پایان سال کاهش چندانی نخواهد داشت.
کد خبر : 563185
db8cd8a7d8afd8a7d8b4d8aa-d8a7d982d8aad8b5d8a7d8afdb8cd986d982d8b4-d8afdb8cd9bed984d985d8a7d8b3db8c-d8a7d982d8aad8b5d8a7d8afdb8c-d8af_5f8413e85561c.jpeg

به گزارش خبرنگار حوزه اقتصاد بین‌الملل گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، براساس آمارهای اعلامی سازمان توسعه و تجارت هم اکنون میزان صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای همسایه به بیش از 60 درصد افزایش یافته است این درحالیست که در سال 98 حدود 60 درصد و در سال 97 حدود 54 درصد از کالاهای ایرانی راهی کشورهای همسایه می‌شد.


همچنین به رغم شرایط پیش آمده از شیوع کووید-19 و بسته شدن مرزهای مشترک زمینی و دریایی به مدت 3 ماه برای انجام مبادلات تجاری، مسئولان بخش تجارت از حال خوش صادارت و تلاش فعالان اقتصادی برای جبران کاهش فعالیت‌ها خبر داده‌اند.


نهایت کاهش صادرات به کشورهای همسایه 2 درصد است


سید مصطفی موسوی نایب رئیس کمیسیون صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی، صنایع ومعادن ایران می‌گوید به رغم شیوع ویروس کرونا میزان صادرات ایران به کشورهای همسایه روند نزولی قابل توجهی نداشته است.


به گفته وی براساس پیش بینی های انجام شده حداکثر کاهش میزان صادرات به کشورهای همسایه بیش از یک تا 2 درصد نخواهد شد.


موسوی می‌افزاید در صورت ثبات نرخ ارز قطعا میزان صادرات افزایش می‌یابد اما نوسانات ارزی اخیر منجر به حرکت دست به عصای فعالان اقتصادی می‌شود.


وی می‌گوید نوسانات ارزی سدی در برابر صادرات هستند چرا که محاسبات تجاری را برای فعالان این بخش سخت می‌کنند.


شعبان فروتن، عضو اتاق بازرگانی ایران نیز درباره صادرات به کشورهای همسایه می‌گوید علاوه بر چین، چهار کشور همسایه یعنی عراق، امارات، افغانستان و ترکیه مقاصد نخست صادرات کالای ایرانی هستند و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده بعید به نظر می‌رسد که تا پایان سال میزان صادرات به این 5 کشور کاهش یابد.


وی با تاکید بر اهمیت افزایش صادرات به کشورهای همسایه از ضرورت بازاریابی قوی و تشکیل شرکت‌های صادراتی سخن گفت.


بهبود سطح تجارت ایران با کشورهای همسایه


ایران به جز عربستان و بحرین با باقی همسایگان خود یعنی 13 کشور در مجاورت جغرافیاییش ارتباط تجاری دارد.


مجتبی موسویان معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران درباره میزان صادرات به کشورهای همسایه می‌گوید هم اکنون 90 درصد از تجارت ایران با 13 کشور همسایه و کشورهای چین و هند انجام می‌شود و این درصد به معنای بهبود، تقویت و توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران است.


به گفته وی گرچه شیوع ویروس کرونا انجام مبادلات تجاری را متوقف کرده بود اما پس از انجام مذاکرات و شروع روند تجارت با رعایت پروتکل‌های بهداشتی زمینه را برای صادرات به کشورهای چین، هند و 13 کشور همسایه مهیا کرد.


توان صادرات 100 میلیارد دلاری ایران به کشورهای همسایه


حمید زادبوم، رئیس سازمان توسعه تجارت می‌گوید سهم سالیانه صادرات ایران به کشورهای همسایه از ح دود 41 میلیارد دلار صادرات ایران به جهان 24 میلیارد دلار است.


به گفته وی از واردات هزار میلیارد دلاری کالا توسط کشورهای همسایه در سال گذشته میلادی ایران می‌توانست 100 میلیارد دلار از آن را تامین کند.


زادبوم بوم می‌افزاید دستاوردهای مهندسان داخلی در زمان تحریم‌ها، موقعیت جغرافیایی ایران و محدودیت‌های بوجود آمده ناشی از کرونا در مبادلات اقتصادی فرصت مناسبی را برای ایران در زمینه افرایش صادرات به کشورهای همسایه فراهم کرده است.


بر اساس آمارهای اعلامی سازمان توسعه تجارت، از ابتدای سال 99 تا روز 19 بهمن 99 به 13 کشور همسایه چون عراق، کویت، افغانستان، ارمنستان، آذربایجان، پاکستان، عمان، ترکیه، ترکمنستان، امارات، قطر، قزاقستان و فدراسیون روسیه به ارزش 15 میلیارد و 191 میلیون و 711 هزار و 167 دلار کالا صادر شده که از نظر وزنی عدد 52 میلیارد و 578 میلیون و 887 هزار و 139 کیلوگرم داشته است.


انتهای پیام/4133 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته