بنیانگذار انجمن طراحان لباس و پارچه ایران: شناخت فرهنگ و آداب و رسوم جامعه، عامل پیشرفت در طراحی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از نجف آباد، صدیقه پاک بین بنیانگذار انجمن طراحان لباس و پارچه ایران در همایش روند شکل گیری پوشاک و شیوه طراحی صنعتی پوشاک در ایران که در دانشکده هنر، معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد برگزار شد، راهکارهای پیشبرد اهداف دانشجویان رشته طراحی و چا پ پارچه و لباس را تشریح کرد و گفت: استفاده از نرم افزارهای جدید و به روز طراحی، دانستن تفاوتها و کاربردهای تصویرسازی لباس به صورت تخت و تصویرسازیهای کامپیوتری، داشتن شم اقتصادی، مهارت در طراحی و شناخت و آگاهی از فرهنگ و آداب و رسوم جامعه از جمله مواردی است که دانشجویان رشته طراحی و چاپ پارچه و لباس باید مدنظر داشته باشند. توجه به این موارد در کنار شناخت خواستههای مردم عامل اصلی پیشرفت و ارتقا در این صنعت خواهد شد.
پاک بین با مروری بر شاخصههای صنعت نساجی افزود: صنعت پارچه و لباس را میتوان یکی از صنایع مهم و دارای ارزش افزوده بالا در کشور دانست. صنعتی که با توجه به اشتغال زایی قابل توجهی که دارد، فعالان آن با چالشهای زیادی دست و پنجه نرم میکنند. البته یکی از مهمترین دلایل بروز مشکلات این صنعت، تحریمهای ظالمانهای بوده که نه تنها این صنعت، بلکه تمام صنایع ما را تحت تاثیر قرار داده است. با حال نمیتوان مزایای این صنعت را نادیده گرفت.
وی ادامه داد: صنعت نساجی در زمره بزرگترین، مهمترین و قدیمیترین صنایع جهان قراردارد که به دلیل اشتغال زایی بالا و نقش صنعتی، اقتصادی و اجتماعی فوق العاده، مورد توجه اغلب کشورها و اقتصادهای بزرگ دنیا قرار دارد. مزایای متنوع آن از جمله قدرت اشتغال زایی بالا، ارز آوری، تولید ثروت ملی، نیاز به سرمایه گذاری کمتر نسبت به سایر صنایع و ارزش افزوده بالا، موجب شده است که بسیاری از کشورها، صنعتی شدن خود را از صنایع نساجی و پوشاک آغاز کنند.
این عضو هیات علمی دانشگاه عنوان کرد: بررسی عملکرد واحد طراحی لباس در صنعت تولید پوشاک نشان میدهد پدید آمدن پوشاک امری تصادفی یا خواستی فردی نبوده است. پوشاک بر مبنای تفکرات و نیازهای اقلیمی، مادی و معنوی اقوام بوجود آمده و آیینه تمام نمایی از تاریخ زندگی بشر شده است و در طول قرنها در سرزمینهای گوناگون شکل گرفته و تحول یافته است. لباس که بازتابی است از توان اقتصادی، نگرش سیاسی، قابلیتهای فرهنگی و اجتماعی، باورهای مذهبی و فلسفی و پایبندیهای رسمی و سنتی، در روند تکامل خود زیر نفوذ و سیطره سرمایه قرار گرفت. در این نظام، پوشاک جایگاهی دیگر یافت و به کالا تبدیل شد و همانند کالا ارزشی دوگانه پیدا کرد. برآورنده نیازهای بشری گردید و به محصولی برای فروش تبدیل شد.
دبیر انجمن طراحان لباس و پارچه ایران با بیان خصوصیتهای برجسته طراحان مشهور لباس خطاب به دانشجویان طراحی نجف آباد افزود: داشتن شم تجاری قوی، توان برقراری ارتباط خوب، حس رقابت، قوه خلاقیت بالا، مهارت در طراحی، شناخت خوب مواد اولیه، مهارت در دوخت، کار گروهی، آگاهی از روند مد روز و قوه تخیل قوی از جمله خصوصیاتی است که یک طراح باید برای رسیدن به جایگاه واقعی خود مد نظر قرار دهد. همچنین آموزش و تحصیلات رسمی، برای تبدیل شدن به یک طراح موفق باعث میشود کار طراحی سادهتر شود. شما در این راستا به مجموعه طراحی، دوزندگی و مهارتهای طراحی، دانش در مورد صنعت مد و پشتکار زیاد نیاز خواهید داشت؛ مهارتهای خود را بسط و گسترش دهید.
وی با بیان اینکه طراحان موفق مد از مهارت های بسیاری از جمله طراحی، چشم تیزبین در مورد رنگها و بافتها، توانایی تصویرسازی مفاهیم در سه بعد، و مهارتهای مکانیکی در دوخت و برش تمام انواع پارچه برخوردار هستند، افزود: اگر تاکنون مهارت دوختن را فرا نگرفتهاید در این زمینه تعلیم ببینید. توانایی دوخت پارچههای سخت در شرایط دشوار باعث میشود بتوانید در حرفه خود جایگاه خوبی را به دست آورید اما برای این کار لازم است بر روی این مسئله کار کنید. این کار مهارتی است که به راحتی نمیتوان به آن دست یافت. دانش عمیق شما از پارچه در استفاده درست و مناسب از آن به هنگام طراحی بسیار ضروری میباشد. همچنین باید از منابع پارچه و مواد اولیه مورد استفاده نیز اطلاع داشته باشید.
پاک بین خطاب به دانشجویان ادامه داد: در مورد سایر طراحان هم عصر با خود، ازنظر سابقه، سبک امضا، کارهای انجام گرفته توسط آنان و محل تحصیلشان اطلاعات کسب کنید شما با در دست داشتن این اطلاعات میتوانید به طراح بهتری تبدیل شوید چرا که میتوانید از ایدههای آنها نیز استفاده کنید. نحوه ساختن طبقات و دامنه محصولات را فرا بگیرید. همچنین در مورد مدلها از طریق رسانه، فروش تطبیقی و نمایشهای تجاری تحقیق نمایید. این مهارتها را در سنین جوانی گسترش داده و ساعات زیادی را برای تکمیل نمودن حرفه خود اختصاص دهید.
عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا که سابقه طراحی و دوخت لباس بسیاری از شخصیتهای طراز اول ایران و جهان را در کارنامه خود دارد، در پایان خاطر نشان کرد: به طور صادقانه پیش از دنبال کردن این حرفه در صنعت مد، مهارتها و شخصیت خود را ارزیابی کنید. شما ممکن است پوشاک و لباس را دوست داشته باشید اما این تنها بخشی از داستان ورود به صنعت مد است. شما همچنین باید از مهارت های ارتباطی بالا، اشتیاق برای کار کردن سخت، مقاوم بودن به هنگام مورد انتقاد قرار گرفتن، توانایی مقابله با استرس، خوشرویی با مشتریان و روسا، تنها ماندن در مواقع خاص و توانایی کنترل و اداره خود و کارآفرینی برخوردار باشید. طراح مد کسی است که نسبت به مطالعه حرفه مد علاقه مند است، طرحهایی را ترسیم میکند، مواد کار مناسب را انتخاب کرده و در تمام جنبههای تولید طرحهای خود نقش دارد.
وی ادامه داد: طراحان مد معمولا اگر در تولید بیلیونها جزء پوشاک و متعلقات خریداری شده توسط مشتریان به صورت سالانه کمک و نقشی نداشته باشند، قطعا در تولید میلیونها جزء آن دخیل هستند و در ساخت پوشاک مردانه، زنانه و بچه گانه فعال میباشند. این پوشاکها میتوانند لباسهای ورزشی، لباس مخصوص زایشگاه، لباس بیرون، لباس رسمی، عینک و کفش را نیز شامل شوند. طراحان مخصوص متعلقات لباس، از جمله طراحی کمربند، شال، کلاه، کیف دستی و جوراب نیز وجود دارند که شما میتوانید با مشاهده خروجی کار آنها ایدههای نو و خلاقانهای را در ذهن خود پرورش دهید و با پیاده سازی این ایدهها قدمهای اولیه برای تبدیل شدن به یک طراح حرفهای و مشهور را بردارید.
انتهای پیام/