دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 بهمن 1399 - 13:54
با حضور مسئولان منعقد شد؛

انعقاد 2 قرارداد به ارزش 220 میلیارد ریال بین دانشگاه آزاد اسلامی و صنعت

تفاهم‌نامه‌ای به ارزش 220 میلیارد ریال بین دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان و شرکت سنگ‌آهن گهر زمین در نشستی با حضور مسئولان منعقد شد.
کد خبر : 561731
IMG_20210203_135521.jpg

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از سیرجان، دو قرارداد به ارزش 220 میلیارد ریال در راستای هدف ترویج و توسعه همکاری‌ها بین دانشگاه و صنعت در نشستی با حضور علی یعقوبی‌پور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان، محمدرضا خضری‌پور عضو هیئت مدیره و معاون اداری و پشتیبانی گهرزمین و گلسرخی مدیر مجتمع گهر زمین منعقد شد.


این دو قرارداد میان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان و شرکت سنگ‌آهن گهرزمین و شرکت نگین پرتو یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت سنگ‌آهن گهر زمین با موضوع «اجرای پروتکل‌های مهندسی معکوس و ساخت قطعات ماشین‌آلات معدنی و صنعتی» توسط مرکز رشد سرای نوآوری این واحد دانشگاهی برای ارائه خدمات آموزشی، برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی عمومی و تخصصی برای کارکنان شرکت منعقد شد.



موضوع قرارداد نخست که قراردادی بین دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان با شرکت نگین پرتو یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت سنگ‌آهن گهر زمین بوده اجرای پروتکل‌های مهندسی معکوس و ساخت قطعات ماشین‌آلات معدنی و صنعتی توسط مرکز رشد سرای نوآوری این واحد دانشگاهی  به مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال است.


موضوع قرارداد دوم که قراردادی بین دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان با شرکت سنگ‌آهن گهر زمین بوده ارائه خدمات آموزشی،  برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی عمومی و تخصصی برای کارکنان شرکت به مبلغ 20 میلیارد ریال است.


دانشگاه‌ها می‌توانند محور اقتصادی و صنعتی باشند


محمدرضا خضری‌پور در این نشست درباره آماده بودن بسترها برای ایجاد ارتباط میان دانش دانشگاهی و صنعت اظهار کرد: شرکت گهرزمین به‌عنوان شرکت معدنی- صنعتی و توسعه‌ای نیاز به همفکری با دانشگاهیان دارد. قطعاً دانشگاه‌ها می‌توانند محور اقتصادی و صنعتی باشند و با ایجاد تفاهم‌نامه‌های فنی و پژوهشی می‌توانیم ثابت کنیم که دانشگاه‌های بومی از این توان برخوردار هستند.


وی نیاز به ارتباط تنگاتنگ با دانشگاه را تفکر غالب مسئولان شرکت گهرزمین برای توسعه صنعتی دانست و خاطرنشان کرد: این ارتباط پیش از این نزدیک نبود؛ اما اکنون با دانشی که در دانشگاه‌ها و صنعت وجود دارد می‌توانیم ارتباط بهتری برقرار کنیم.



عضو هیئت مدیره و معاون اداری و پشتیبانی گهرزمین اضافه کرد: برای از بین بردن مسائل، باید برای دانشگاه طرح مسئله کرده تا آنها تعیین پروژه کنند و ما را به راهکاری برسانند که بتوانیم مشکلات را حل کنیم. این روش می‌تواند به‌صورت پروژه، رساله دکتری یا طرح‌های تحقیقاتی انجام شود؛ بنابراین دانشگاه‌ها می‌توانند محور توسعه اقتصادی و صنعتی در کشور باشند.


خضری‌پور با تأکید بر لزوم ایجاد اعتماد متقابل یادآور شد: زمانی معدن برای حل مشکلات خود فقط به دانشگاه‌های مشهور دولتی مراجعه می‌کرد و به سایر دانشگاه‌ها اعتماد چندانی وجود نداشت؛ اما باید به گوش همگان برسانیم که دانشگاه‌های بومی نیز از قدرت حل مسئله برخورداند و می‌توانیم روی توان اعضای این دانشگاه حساب کنیم.


همفکری با دانشگاهیان برای توسعه و حل مسائل صنعت


وی برنامه‌های متعدد توسعه‌ای شرکت گهرزمین را دلیل خوبی برای نیاز به دانش دانشگاهیان متخصص در رشته‌های مختلف معدنی ذکر کرده و ادامه داد: به همفکری دانشگاهیان در زمینه توسعه و حل مسائل نیاز داریم تا کمک کنند سریع‌تر به اهداف خود دست یابیم.


عضو هیئت مدیره و معاون اداری و پشتیبانی گهرزمین افزود: در این راه لزوم فراهم کردن فرصت‌های مطالعات صنعتی به‌صورت دوره‌های 6 ماهه تئوری، عملی و ارائه آموزش‌های لازم توسط دانشگاه به استادان می‌تواند منجر به ایجاد تحول در عرصه علم و دانش و منشأ رشد و توسعه صنایع معدنی باشد. از سویی کشور در حال توسعه بوده و نیازمند رشد و توسعه متوازن و هماهنگ است تا در سایه آن بتواند زندگی بهتر و توأم با رفاه و آرامش بیشتری را برای جمعیت خود فراهم آورد.



خضری‌پور تبیین کرد: مبنای شرکت گهرزمین این است که خدمات و نیازهای خود را در مرحله نخست از سیرجان تهیه کند. با توجه به این مهم، بالغ‌بر ۸۲ درصد خریدهای شرکت در دی‌ماه از شهر سیرجان انجام شد.


وی خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین ذخیره سنگ‌آهن خاورمیانه متعلق به شرکت گهر زمین است و این شرکت برنامه‌های توسعه‌ای مختلف ازجمله افتتاح کارخانه ۵ میلیون تنی گندله‌سازی، کلنگ زنی گندله ۲ و خطوط کنسانتره و... را در برنامه خود دارد.این  شرکت خوراک بسیاری از شرکت‌ها ازجمله خطوط تولیدی گل‌گهر را تأمین می‌کند.


عضو هیئت مدیره و معاون اداری و پشتیبانی گهرزمین ادامه داد: اینها دلایل بسیار خوبی است برای نیاز به دانش دانشگاهیان و همین‌طور استفاده از افرادی که رشته‌های مرتبط با معدن مانند برق، متالوژی، مکانیک و... دارند. از بین ۲۰۰ شرکت موجود در بورس رتبه هفتم از نظر بالا بودن سهم از شرکت گوهر زمین است؛ که امیدواریم در آینده هم این سیر قیمت را با توجه به فرآیندهای موجود داشته باشیم.


سیرجان در آستانه قطب صنعتی شدن


مدیر مجتمع گهر زمین نیز گفت: سیرجان به قطب صنعت و فولاد تبدیل می‌شود؛ زیرا همه شرایط را مسئولان خوش‌فکر فراهم کردند و این شهرستان اقتصاد کشور را رقم می‌زند. همه شرایط محیا شده تا زنجیره فولاد کشور را تأمین کند.


علی گلسرخی افزود: باید همکاری با واحدهای معدنی به‌صورت جدی‌تر توسط دانشگاه پیگیری شود و در راستای هم‌افزایی و انتقال تجربیات و اطلاعات به‌صورت جدی اقدام شود.


وی تأکید کرد: ضرورت دارد این طرح‌ها به پروژه نهایی تبدیل شود و امروزه نگاه دانشگاه به طرح‌های توسعه بیشتر شود؛ مانند سیرجان در آستانه پیشرفت صنعتی قرار گرفته و به‌زودی قطب تولید فولاد خواهد شد.


دانشگاه در فکر و علم در صنایع و معادن نقش‌آفرینی کند


معاون توسعه مهندسی مجتمع گهر زمین درباره انعقاد تفاهم‌نامه‌ها توضیح داد: انتظارات صنعت از دانشگاه و اهداف تعامل و ارتباط با صنعت بیان شد که ضرورت دارد دانشگاه در فکر و علم در صنایع و معادن نقش‌آفرینی کند و سنگ بنا باشد.


کوروش زهرودی اضافه کرد: صنعت مبتنی بر فناوری است که باید زمینه این فناوری و ارتباط مستمر فراهم شود؛ بنابراین نقش دانشگاه در صنایع و معادن سیرجان بسیار کاربردی است تا دانش فنی بتواند به نقطه مطلوب خود برسد.


انتهای پیام/4121/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته