دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 آذر 1394 - 16:32
استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در گفتگو با آنا:

انتخابات خبرگان پنجم می‌تواند شکاف‌ سال‌های گذشته را ترمیم کند/ اینکه فضای انتخابات خبرگان نباید رقابتی باشد، نارواست

یک استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم گفت: این دوره از انتخابات مجلس خبرگان شاید به‌خاطر اینکه برخی از سابقون انقلاب به رحمت خدا رفته‌اند و بعضی‌ها هم شاید حضور ندارد، قطعا حضور چهرهای جوان‌تر مهم است.
کد خبر : 56130

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدصادق قادری، استاد درس خارج اصول فقه در حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، در مورد اهمیت این دوره از انتخابات مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: خبرگان همیشه از اهمیتی بیشتر نسبت به سایر نهادها برخوردار است اما این بار شاید به‌خاطر اینکه برخی از سابقین انقلاب به رحمت خدا رفته‌اند و بعضی‌ها هم شاید حضور ندارد، قطعا حضور چهرهای جوان‌تر مهم است.


این پژوهشگر فقه سیاسی ادامه داد:‌ اتفاقاتی که در سال‌های اخیر در کشور پیش آمده است، به‌ویژه بعد از 88 و شکافی که بین نیروهای نظام پیش آمد، شاید باعث شد که این انتخابات در ایجاد یک اتحاد و بازگردان آن کژراه‌ها و انحرافاتی که احیانا ایجاد شده است، به مسیر اصلی، تأثیر بیشتری داشته باشد و بتواند شکاف سال‌های گذشته را ترمیم کند.


این استاد دانشگاه درباره اینکه «برخی می‌گویند فضای انتخابات خبرگان نباید رقابتی باشد»، تصریح کرد: این سخن ناروایی است. من بعید می‌دانم کسانی که این سخن را مطرح کردند، بخواهند اصل رقابت را نفی‌ کنند و زیر سؤال ببرند.


قادری اضافه کرد: این یک انتخاب است و در هر انتخاب، گزینه‌های متعددی پیش روست که حداقل انسان مخیر به یکی، دو گزینه است و این خود یک رقابتی را بین منتخبان به همراه می‌آورد چون فرد برای انتخاب باید تفاوت‌هایی را احساس کند. این تفاوت‌ها را چه کسی باید نشان بدهد؟ باید منتخبان نشان بدهند که ناخواسته با این کار یک رقابتی را به‌وجود می‌آورند.


وی گفت:‌ این رقابت یک امر طبیعی است و انکار کردن آن در اموری که انتخابی است، خود انتخاب را زیر سؤال می‌برد. البته پذیرفتن انتخاب مستلزم پذیرفتن رقابت سالم و صحیح است. آنهایی هم که رقابت را انکار می‌کنند، قصد اصلی‌شان این است که رقابت ناصحیح را نفی‌ کنند؛ رقابت‌هایی غیراخلاقی که در سال‌های اخیر در صحنه سیاسی کشور شاهد بودیم.


قادری درباره ضرورت حضور چهره‌های جدید در این دوره از انتخابات مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد:‌ چون مجلس خبرگان وظیفه‌اش، تعیین رهبری و عزل و نصب رهبری است و باید وجود یا عدم شرایط رهبری را مد نظر قرار دهد؛ بنابراین انتخاب رهبری و شرایطی که برای خبرگان در نظر گرفته شده است، کاملا متفاوت با آن چیزی است که برای تعیین یک مرجع تقلید یا عالم دینی است. از این رو، لازم است که افرادی که برای خبرگان انتخاب می‌شوند غیر از صلاحیت خاص و اجتهاد مصطلح، یک شرایط دیگر هم داشته باشند که آن شرایط ایجاب می‌کند رقابت‌های بالاتری در حوزه مباحث سیاسی و اجتماعی و نوع نگاه به مباحث حقوق زنان و اقلیت‌ها وجود داشته باشد. مجموعه این حقوق اقتضا می‌کند که رقابت جدی‌تر، فشرده‌تر و جامع‌تر باشد.


به گزارش آنا، ثبت نام انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، از فردا ـ پنج‌شنبه 26 آذرماه ـ آغاز می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته