دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نظر امام درباره اقتصاد دولتی به روایت رفیقدوست

محسن رفیقدوست، وزیر سپاه در دولت اول و دوم میر حسین موسوی و عضو ارشد حزب موتلفه در گفت‌وگو با ماهنامه 42، خاطره‌ای از امام خمینی درباره اقتصاد دولتی نقل کرده است.
کد خبر : 5613

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، در این گفت‌و‌گو می‌خوانیم:


بنده سال 62 تازه به دولت رفته بودم که به همین علت خدمت امام رسیدم. صحبت ملتی دولتی بود. من عرض کردم که آقا در دولت بحثی است، من اعلام رای نکردم، آمدم سوال کنم کشاورزی، صنعت و تجارت دست چه کسی باشد؟ دولت یا مردم؟ امام(ره) مسکن را هم به کشاورزی، صنعت و تجارت اضافه کردند و گفتند همگی را به دست مردم بدهید.


من عرض کردم که آقا، دولت گندم را با 90درصد سوبسید به دست مردم می‌دهد. این را به مردم بدهیم؟ فرمودند اگر فساد ندارد بدهید. من پیوسته سوال کردم، امام یک جمله گفتند. گفتند کار مردم را دست کارمند ندهید.


الان بخش خصوصی گیر دولت است. دامپرور ما باید از 17 جا مجوز بگیرد. مسئول ما برگشته به او گفته مگر بیکاریم؟ از خارج می‌آوریم. دولت باید موانع فعالیت‌های اقتصادی را بردارد. دولت تنها باید هدایت‌گر، برنامه‌ریز، کنترل‌کننده، مالیات‌گیرنده و ناظر باشد.


اگر دولت بگذارد مردم خودشان آنچه را نیاز دارند تولید کنند مشکلی نداریم. تحریم یعنی چه؟ هر چقدر نفت ارزان شود، کمتر از چین و تایوان اجناس بی‌کیفیت وارد می‌کنیم. در این حالت مجبور می‌شوند که امکان تولید را برای مردم راحت‌تر کنند. از ابتدای دارسی تا سال 84، 594 میلیارد دلار و در هشت سال دولت احمدی‌نژاد 700 میلیارد دلار ارز به دست آوردیم. این 700 میلیارد دلار چه شد؟


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته