مخاطب قصه تئاترم مردماند نه خواص/ بر ما گروههای غیرپایتختنشین سخت گذشت تا به جشنواره فجر رسیدیم!
به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، جشنواره تئاتر فجر39 در روزهای جاری میزبان گروههای مختلف نمایشی است و در این مدت نیز توانسته با استقبال مخاطبان همراه شود. در میان این آثار تئاتریهایی وجود دارند که شاید برخلاف ظاهر سخت و خشک قصههای تئاتری اما داستانهای بومی و فولکلور را به صحنه آوردهاند که خود جذابیتی دو چندان به صحنه میدهند.
«آبگوشت زهرماری» از جمله این آثار است که با متن آرش آبسالان و کارگردانی حسین اسدی همراه شده و قصهای را این بار از دیار جنوب و بوشهر روایت میکند. این گروه از جزیره خارک به جشنواره تئاتر فجر آمدهاند؛ گروهی که کارگردانش کارمند شرکت نفت است و در شرایط سختتر این منطقه کار را آماده اجرا کردهاند.
حال و هوای جنوب را در این تئاتر میبینید
حسین اسدی در اینباره به خبرنگار آنا گفت: من این نمایش را سال گذشته هم در جشنواره آئینی-سنتی و هم در اجرای عمومی تماشاخانه سنگلج روی صحنه بردهام اما به دلیل پتانسیلی که کار داشت به جشنواره فجر دادم و خوشبختانه نیز در بخش رقابتی پذیرفته شد.
وی افزود: «آبگوشت زهرماری» نمایشی ایرانی با سوژه مردمی است که برای مخاطب عام طراحی شده و نه لزوما مخاطب خاص. جنس کارهایی که من دوست دارم این جور قصههاست. در این نمایش نیز روی داستان فولکولور متمرکز شدهام که حال و هوای جنوب کشور را دارد.
من تئاتر را با تجربه یاد گرفتهام نه به شکل آکادمی. کارمند شرکت نفت هستم و طی روزهایی مشغول تئاتر میشوم. در قیاس با هنرمندان پایتخت امکاناتی آنچنانی هم نداریم که بخواهیم راحت کار کنیم.
بر ما سخت گذشت
اسدی توضیح داد: در نسخه فعلی «آبگوشت زهرماری» تغییر خاصی نسبت به اجرای عمومی سال قبل نداشتم فقط اینکه به دلیل شرایط خاصی که ما در شهرستان داریم مجبور شدم تمرینات را با فشار و سختی بیشتری دنبال کنیم تا کار به اجرا برسد.
وی ادامه داد: شرایط کرونا خصوصا برای ماها که در جزیره خارک هستیم سختتر گذشت همچنانکه ورود و خروجمان به جزیره دشوارتر بود و در تدارک مکانی برای تمرین هم دچار وقفه شدیم. حدود یک ماه برای تمرین دوباره وقت گذاشتیم.
قصه قجری را وارد ادبیات جنوبیها میکنم
کارگردان «آبگوشت زهرماری» با اشاره به متن قصه این نمایش اعتقاد داشت: فضای داستان ما برگرفته از ادبیات فولکلور بوشهر است. البته اصل قصه فضای قجری داشت ولی ما آن را با فضای بومی جنوب منطبق کردیم به طوری که موسیقی زنده نمایش تا لهجهها کاملا جنوبی است.
اسدی توضیح داد: داستان ما در مطبخخانهای میگذارد که آشپزهایش وارد نقش شاه و بقیه درباریون میشوند و در آخر نیز به تراژدی میرسیم. البته کمی هم به داستانکهایی مثل جن و جادوجنبل اشاره دارم اما نه به شکلی که مخاطب کاملا روی آن متمرکز شود، چون قصه چیز دیگری است.
در ایام مرخصی تئاتر را با سوژه مردمی پیش میبرم
این کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر 39 اضافه کرد: ما لوکیشن عجیب و غریبی در نمایش «آبگوشت زهرماری» نداریم و چه بسا با جابجایی چند چهارپایه صحنه را میسازیم، درکل این نمایش کار پرخرجی نیست. من ساکن بوشهرم و در قیاس با تهران، شرایط کاری و امکانات بشدت کمتر است. بنابراین شرایط ساخت دکور عجیبی را نداشتیم.
«آبگوشت زهرماری» نمایشی ایرانی با سوژه مردمی است که برای مخاطب عام طراحی شده و نه لزوما مخاطب خاص. جنس کارهایی که من دوست دارم این جور قصههاست. در این نمایش نیز روی داستان فولکولور متمرکز شدهام که حال و هوای جنوب کشور را دارد.
اسدی یادآور شد: من تئاتر را تجربه یاد گرفتهام نه به شکل آکادمی. کارمند شرکت نفت هستم و طی روزهای مرخصی مشغول تئاتر میشوم. در قیاس با هنرمندان پایتخت امکاناتی آنچنانی هم نداریم که بخواهیم راحت کار کنیم. با این حال سعی میکنم با تئاتر روز لااقل سراغ جشنوارهها بروم. ضمن اینکه تئاترم نیز مردمی است و کاری را به صحنه میبرم که عموم دوست داشته باشند.
گفتنی است؛ در نمایش «آبگوشت زهرماری» به نویسندگی آرش آبسالان، کارگردانی حسین اسدی بازیگرانی همچون عبد بناری، الهام چنانی، علی نبی پور، میلاد سعیدی، عقیل جماعتی، زینب فخار و امیرمحمد شماسی ایفای نقش میکنند.
در خلاصه نمایشنامه آمده است: ما آشپزان عمارت بوشهر عاشق بازی، از هیچ فرصتی برای بازی دریغ نمیکنیم. این بار تاس ریخته شد به دست کسی که نمیدانیم کیست. بازی شروع شده و ما غافل از اصل بازی مشغول پخت و پز در مطبخ خانه عمارتیم که ناگه ما را محکوم به مرگ میکنند. ما عاشقان بازی راه نجات را در بازی میبینیم، پس بازیگوشانه میشه بازی در بازی و نتیجه اون میشه «آبگوشت زهرماری» ...
انتهای پیام /4143/
انتهای پیام/