دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 آذر 1394 - 12:25

شکست در ائتلاف ضدتروریسم به رهبری عربستان؛ لبنان، پاکستان و مصر ساز جدایی زدند

یک روز پس از اعلام «ائتلاف اسلامی ضدتروریسم» از سوی عربستان به نمایندگی از کشورهای اسلامی، سه کشور اعلام کردند هیچ علاقه‌ای به حضور در این ائتلاف ندارند.
کد خبر : 56070

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌ نقل از روزنامه «الوطن»، منابع ویژه‌ای در داخل دولت مصر اعلام کردند: «مصر هرگز نیروهای نظامی خود را وارد ائتلاف نظامی مبارزه با تروریسم که پادشاهی عربستان روز دوشنبه خبر از تشکیل آن داد، نمی‌کند.»


این منابع افزودند: «مصر با هماهنگی مواضع موافقت کرده ولی این موضوع هنوز به‌طور رسمی انجام نشده است و این (هماهنگی مواضع) به معنای آن نیست که مصر نیروهای نظامی خود را وارد ائتلاف کند.


به‌گفته این منابع، مصر نخستین کشوری است که به‌طور عملی وارد مبارزه با تروریسم شده و همچنین نخستین کشوری است بدون توجه به عواقب و نتایج آن، با فرایند مبارزه با تروریسم موافقت کرده است.


در این راستا، تهانی جبالی، معاون رئیس دادگاه قانون اساسی سابق مصر، خواستار مشارکت نکردن دولت در «ائتلاف ریاض» به ادعای مبارزه با تروریسم شده است.


وی گفت: «کشوری که از تروریسم حمایت می‌کند، آیا می‌تواند با آن بجنگند؟»


دولت مصر در حالی حضورش در ائتلاف اسلامی ضد تروریسم به رهبری عربستان را تکذیب کرده است که پیشتر کشورهای پاکستان و لبنان از گنجاندن نام کشورهایشان در فهرست کشورهای عضو این ائتلاف انتقاد کرده بودند.


«اعزاز احمد چودری» معاون وزیر امور خارجه پاکستان گفت: «وقتی خبر بیانیه رسمی عربستان را درباره تشکیل چنین ائتلافی شنیدیم، کاملا متعجب شدیم و نمی‌دانیم عربستان چگونه نام پاکستان را در این فهرست قرار داده است».


وی افزود: «از سفیر خود در ریاض خواسته‌ایم تا درباره روشن شدن این قضیه از مقام‌های سعودی سوال کند.»


همچنین منابع عالی‌رتبه لبنان اعلام کردند: «دبیرخانه هیات دولت لبنان از موافقت با مشارکت لبنان در هرگونه ائتلافی با عنوان مبارزه با تروریسم اطلاعی ندارد.»


وزارت امور خارجه لبنان نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که اصلا در جریان پیوستن به این ائتلاف نبوده است و با اعلام خبر از سوی وزیر دفاع عربستان، به جایگاه و موقعیت لبنان و این وزارتخانه آسیب وارد شده است.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته