مشکلات رانندگان اسنپ تمامی ندارد/ از سوختن اعتبار سهمیه سوخت تا قیمتگذاریهای نامتعارف و کمیسیونهای افزایشی
به گزارش خبرنگار شهری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، با گسترش شیوع کرونا محدودیتهای تردد بعد از ساعت ۲۱ ایجاد شد و براین اساس مردم مجبور شدند تا برای رفت و آمد از تاکسیهای اینترنتی استفاده کنند. بهطور کلی این الزام عمومی میتوانست باعث افزایش درآمد و به نوعی رضایتمندی رانندگان تاکسیهای اینترنتی از جمله اسنپ شود ولی این در حالی است که رانندگان شرکت اسنپ نسبت به وضعیتی که اخیراً و همزمان با دوران شیوع کرونا برای آنان ایجاد شده است گلایههایی دارند.
تناقضگویی عجیب
هنوز یک هفته از اجرای طرح ممنوعیت تردد از ساعت 21 نگذشته بود که سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت گفت: ادعای مجاز بودن تردد رانندگان تاکسیهای آنلاین در ساعت ممنوعه صحیح نیست.
رئیس پلیس تهران بزرگ تاکید کرد که شرکتهای اینترنتی حمل و نقل آنلاین باید مجوز تردد را از فرمانداری دریافت کنند، اما در نهایت سردار کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا در مورد تردد تاکسیهای اینترنتی گفت: تاکسیهای اینترنتی از جریمهها و محدودیتهای تردد شبانه مستثنا شدهاند و همین موضوع باعث شد تا رانندگان شرکت اسنپ با خیال راحت از عدم جریمه منع ساعت تردد برای جابهجایی مسافران اقدام کنند.
بیشتر بخوانید؛
صدای رانندگان اسنپ را چه کسی میشنود؟/ هر شب ۱۵ میلیارد تومان در حساب اسنپ بلوکه میشود!
وقتی در اسنپ «حق با مشتری است» اما راننده «مشتری» نیست!/ کوتاهی اسنپ در تأمین حقوق رانندگان
سر بیکلاه رانندگان اسنپ از بیمه تأمین اجتماعی/ چرا اسنپ رانندگان را بیمه نمیکند؟
خلافیهایی که اشتباه است!
مشکلات رانندگان شرکت اسنپ از همان محدودیت ساعت 21 آغاز میشود. با اینکه شرکت اسنپ قرار بود تمام کارهای اداری این رانندگان را برای تردد در ساعت ممنوعیت تردد صادر کند؛ اما ظاهراً هنوز هیچ اقدام مؤثری صورت نگرفته است.
حسین م. یکی از رانندگان شرکت اسنپ که در گفتگو با خبرنگار شهری خبرگزاری آنا در مورد مشکلات میگوید هفته گذشته برای فروش خودرو خودم اقدام کردم و وقتی خلافی گرفتم متوجه شدم که نزدیک به 2 میلیون تومان خلافی دارم.
وی افزود: نزدیک به یک میلیون و 500 هزار تومان از خلافی مربوط به ممنوعیت تردد شبانه است که قرار بود شرکت اسنپ پلاکهای ما را معرفی کند اما حالا حرفشان را عوض کردند و پیگیر مشکلات ما نیستند.
آمار پایین مسافرتهای شهری
همین تناقضها در تصمیمگیری و البته ارسال پیامک جریمه برای برخی از رانندگان، تأثیر خود را بر عملکرد تاکسیهای اینترنتی گذاشته است.
برخی از مسافران میگویند در روزهای اخیر، رانندگان اسنپ بهسختی حاضر به پذیرش درخواستهای سفر میشوند؛ برخی از مسافران میگویند بعضی شبها بر خلاف قبل، تعداد بسیار کمی راننده در محدوده حضور آنها فعال هستند و مدت زمان انتظار برای پذیرش درخواست سفر نیز افزایش یافته است.
مسافری که از مشتریان ثابت تاکسیهای اینترنتی است، میگوید «بعضی شبها برای برگشتن از محل کار به خانه، باید مدتها منتظر بمانم تا یکی از رانندگان اسنپ یا تپسی درخواست سفرم را بپذیرد؛ این موضوع یک بار از ساعت 21 تا 23 طول کشیده است. وقتی هم که با پشتیبانی شرکت تماس گرفتم به من گفتند که این شبها، تعداد رانندگان کم شده است؛ از سوی دیگر برخی از رانندگان اسنپ نگران پاک نشدن جریمههای خود هستند.»
تعرفهگذاری قیمتها و مشکلات
در این میان مشکل دیگری هم برای رانندگان اسنپ ایجاد شده و آن پایین آمدن قیمتها همزمان با افزایش کرایه تاکسیها در کشور است.
گروهی از رانندگان اسنپ میگویند حالا که تاکسیها با کم کردن یک مسافر کرایههای خود را 25 درصد افزایش دادهاند چرا باید شرکت اسنپ کرایهها را پایین بیاورد.
همچنین معتقدند شرکت اسنپ در کنار کاهش کرایهها، اقدام به افزایش کمیسیون خود کرده یعنی به صورت علنی کاهش درآمد خود را با افزایش کمیسیون از رانندگان جبران کرده است.
بسیاری از رانندگان اسنپ علاوه بر این اعتراضها، نسبت به نحوه تعرفهگذاری شرکت اسنپ گلایه دارند.
سهراب، یکی از رانندگان اسنپ در گفتگو با خبرگزاری آنا، در مورد تعرفهگذاری شرکت اسنپ عنوان کرد: شرکت اسنپ برای جذب مشتری بیشتر در ساعات منع تردد اقدام به تعرفه گذاری بی ثبات و عجیب و غریبی دارد.
وی گفت: اگر شما از فرودگاه مهرآباد تا تجریش اسنپ بگیرید یک قیمت دارد و بازگشتش در همان ساعت یک قیمت دیگر که هر بار پایین تر از قیمت قبل است و مشخص نیست علت این تعرفهگذاری چیست.
عوارض شهرداری
عوارض شهرداری نیز از موضوعات مورد اختلاف رانندگان اسنپ با این شرکت است؛ در حالی که شرکت اسنپ میگوید، این رقم از مسافران گرفته میشود، گروهی از رانندگان معتقدند آنها عوارض را میپردازند. برخی نیز این سؤال را مطرح میکنند که اصلاً چرا شهرداری باید از آنها عوارض دریافت کند؟ همچنین بسیاری از رانندگان اسنپ نسبت به عدم حق ورود به طرح ترافیک اعتراض دارند، آنها معتقد هستند که مسافران اصلی بیشتر در مناطقی هستند که طرح ترافیک در آنجا فعال است.
سهمیه سوختی که میسوزد
پرداخت مبلغی بهعنوان هزینه سوخت که از سوی شرکت به رانندگان اسنپ وعده داده شده بود به محل مناقشهای میان رانندگان و شرکت منجر شد.
به گفته رانندگان اسنپ، قرار بود با شروع افزایش قیمت بنزین به صورت هفتگی و با پیمایش سفر رانندگان، مبلغی به حساب آنان واریز شود اما با گذشت چند هفته این مبالغ به صورت ماهانه واریز شد که بر اساس گفته رانندگان اسنپ بعضا هر دو سه ماه یکبار به بهانههای مختلفی از جمله عدم تایید ثبت احوال این مبلغ را واریز نمیکنند.
یک راننده اسنپ میگوید چگونه است که شرکت اسنپ هر ماه برای من مبلغ اعتبار سوخت را واریز میکرد ولی ناگهان پیام داد که این مبلغ به دلیل مشکلات ثبت احوال به شما تعلق نمیگیرد؟»
البته باید به اعتراض مسافران اسنپ نسبت به مشکلاتی که اخیراً برای آنان ایجاد شده هم اشاره کرد که در گزارش بعدی به آن خواهیم پرداخت.
انتهای پیام/4148/پ
انتهای پیام/