دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 بهمن 1399 - 10:38

طرح انگلیس برای فروپاشی خانواده‌های هنگ‌کنگی

گزارش‌ها حاکی است به دنبال افزایش تنش بین انگلیس و چین بر سر هنگ‌کنگ، لندن اعلام کرده است در چارچوب طرحی به حدود ۷۰ درصد از جمعیت هنگ‌کنگ گذرنامه انگلیسی می‌دهد؛ موضوعی که باعث ایجاد شکاف و حتی فروپاشی برخی از خانواده‌های هنگ‌کنگی خواهد شد.
کد خبر : 560540
Screenshot_2021-01-31 پارلمان هنگ کنگ لایحه مربوط به توهین به سرود ملی چین را تصویب کرد.png

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، دولت بریتانیا از امروز یکشنبه بر آن است تا پذیرش تقاضای روادید جدید برای ساکنان هنگ‌کنگ که وضعیت اقامت تبعه بریتانیا ساکن خارج دارند را به‌صورت آنلاین آغاز کند.


پس از آن‌که دولت چین سال گذشته میلادی قانون امنیت ملی هنگ‌کنگ را در واکنش به اعتراض‌های خشونت‌آمیز طرفداران به‌اصطلاح دموکراسی اجرایی کرد، دولت بریتانیا طرحی را در مورد ساز و کار جدید برای افرادی که وضعیت اقامت یاد شده را دارند، اعلام کرد. قانون امنیت ملی چین سرکوب اغتشاشگران به اسم جنبش‌های ضد دولتی و دموکراسی خواهی در هنگ‌کنگ را مجاز می‌کند.


چین می‌گوید این قانون به حقوق شهروند هنگ‌کنگی آسیبی وارد نمی‌کند و فقط با براندازی، تروریسم، جدایی و تبانی با نیروهای خارجی مقابله خواهد کرد.


طبق ساز و کار جدید یاد شده، برای افرادی که پیش از تحویل هنگ‌کنگ به چین در سال ۱۹۹۷ در آن منطقه زاده شده و وضعیت اقامت ذکرشده را دارند و نیز اعضای واجد شرایط خانواده‌شان، یک روادید ویژه صادر خواهد شد.


افرادی که روادید جدید را داشته باشند می‌توانند در بریتانیا تحصیل و کار کنند. آن‌ها پس از پنج سال اقامت در بریتانیا با این روادید، می‌توانند درخواست اقامت دائم و پس از آن درخواست شهروندی بریتانیا را تسلیم کنند.


بر اساس این طرح، تحصیلات عمومی برای افراد زیر ۱۸ سال رایگان است. بنابراین والدینی که می‌خواهند برای فرزندان خود تحصیلات خارج از کشور فراهم کنند گزینه دیگری غیر از مدارس شبانه‌روزی پرهزینه دارند.


برآورد دولت بریتانیا نشان می‌دهد که پنج میلیون و ۲۰۰ هزار نفر یا حدود ۷۰ درصد جمعیت هنگ‌کنگ واجد شرایط این طرح خواهند بود.


هنگ‌کنگ در سال‌های اخیر همواره محل تنش چین و انگلیس بوده است. پکن بارها به لندن هشدار داده است هنگ‌کنگ جزو خاک اصلی چین است و دست از دخالت در امور این منطقه که جزو امور داخلی چین محسوب می‌شود بردارد.


ساوث چاینا گزارش کرده است اجری این طرح انگلیس باعث ایجاد اختلاف و حتی فروپاشی در میان خانواده‌ها شده است زیرا برخی از آن‌ها مایل به سکونت در هنگ‌کنگ و برخی دیگر هم مشتاق سفر به بریتانیا هستند. برخی گفته‌اند که با وجود نگرانی در مورد چشم‌انداز شغلی در انگلیس، ترجیح می‌دهند کل خانواده با هم سفر کنند تا اطمینان حاصل کنند که کسی عقب نمانده است.


همچنین از امروز یکشنبه، دولت‌های سرزمین اصلی چین و هنگ‌کنگ دیگر گذرنامه‌های انگلیسی را به‌عنوان مدارک معتبر سفر و شناسایی به رسمیت نمی‌شناسند. چین همچنین نسبت به انتقام بیشتر نسبت به آنچه مداخله در امور داخلی شهر می‌داند هشدار داده است.


خبرگزاری شینهوا در مطلبی ضمن هشدار به انگلیس نوشته است «خورشید امپراتوری انگلیس غروب کرده است» اما به نظر می‌رسد برخی در لندن هنوز از خواب استعمار بیدار نشده‌اند.


شینهوا اعطای گذرنامه انگلیسی به ساکنان هنگ‌کنگ را ناشی از تفکر استعماری بریتانیا و دخالت آشکار در امور داخلی چین عنوان کرده است که لطمه‌ای دیگر بر روابط دوجانبه خواهد زد و به منافع بلندمدت خود انگلیس بیشتر صدمه می‌زند.


انتهای پیام/4106/


انتهای پیام/

برچسب ها: هنگ کنگ
ارسال نظر
هلدینگ شایسته