دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 آذر 1394 - 11:35
در مصاحبه اختصاصی با «العهد»

صالحی: پیشنهادهای هسته‌ای از سوی اروپا داریم

جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر تحولات علمی بزرگی را به‌ویژه در عرصه انرژی هسته‌ای با اهداف صلح‌آمیز پشت سر گذاشته است. این موضوع دستمایه مصاحبه اختصاصی پایگاه خبری لبنانی با رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان شد.
کد خبر : 56033

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، علی‌اکبر صالحی معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در مصاحبه اختصاصی با پایگاه خبری «العهد» گفت: «توافق هسته‌ای باوجود برخی اصلاحات ذاتی که به هیچ‌عنوان تاثیری در صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران نداشت، همانگونه که ما انتظار داشتیم رقم خورد. به‌ویژه اینکه ساختار اصلی برنامه حفظ شده است و سخنی از تغییر به میان نیامده است بلکه شاهد توسعه و پیشرفت آن هستیم».


وی افزود: «ما برخی محدودیت‌ها را پذیرفتیم ازجمله اینکه طرف مقابل از ما خواست تا در فعالیت‌های مرتبط با فرایند تولید فلز اورانیوم ورود کند، این موضوعی است که ما آن را ضروری ندیدیم و به‌ آن‌ها از سال‌ها پیش پاسخ داده‌ایم که نباید در این عرصه وارد شوند».


صالحی در پاسخ به این سوال که در مذاکرات هسته‌ای چه چیز مهمی را به دست آوردید، گفت: «برجسته‌ترین رویدادی که در حافظه من باقی مانده، این است که برای نخستین‌بار با همتای آمریکایی خود ملاقات کردم و توانستم تقریبا همه پیشنهادهای وی برای تغییر ماهیت آبشاره دستگاه‌های سانتریفیوژ در ایران را رد کنم. عملیات بسیار سختی بود و ما برای این کار نیاز به بررسی‌های علمی قوی‌ای داشتیم. چندین ساعت در این‌باره گفت‌وگو کردیم و ما درباره دستیابی به نتیجه مطمئن نشدیم. الحمدالله بعد از چندین مذاکره سخت با هیات آمریکایی، آن‌ها با پیشنهاد ایران موافقت کردند.»


وی افزود: «در آخرین روزهای مذاکرات لوزان در سوئیس، مذاکرات از صبح زود آغاز می‌شد و تا پاسی از شب ادامه داشت و ما پیش از غروب آفتاب از خبرنگارانی که برای نماز می‌رفتند، التماس دعا داشتیم. همچنین اگر از من درباره آخرین اخبار مذاکرات می‌پرسیدند، بدون غرض خاصی جواب می‌دادم که آفتاب به‌زودی طلوع خواهد کرد، زیرا حقیقت این بود که بعد از چند دقیقه به‌وقت لوزان آفتاب واقعا طلوع می‌کرد».


صالحی درباره توافقات هسته‌ای میان ایران و روسیه گفت: «توافقات میان دو کشور پیشتر نیز وجود داشت ولی در سفر اخیر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه به ایران تاکید نهایی بر توافق‌های گذشته درباره همکاری‌های هسته‌ای میان تهران و مسکو به ویژه در زمینه تبادل سوخت انجام و قرار شد که ایران سوخت اورانیوم خود را به روسیه ارسال و در مقابل کیک زرد دریافت کند».


رئیس سازمان انرژی اتمی درباره درخواست کشورهای منطقه‌ای برای استفاده از تجربه ایران (در عرصه هسته‌ای) گفت: «یکی از کشورهای همسایه پیشنهادهای خود را درباره انجام پروژه ساخت یک راکتور تحقیقاتی هسته‌ای به ما ارائه کرده است. ما گرچه قادر به این کار هستیم ولی بر روی این پیشنهاد فکر می‌کنیم و در حال بررسی آن هستیم.


صالحی با بیان اینکه برخی کشورهای اروپایی پیشنهادهایی برای همکاری هسته‌ای به ما ارائه کرده‌اند، تاکید کرد: ژاپن و کره‌جنوبی آمادگی خود را برای مشارکت در زمینه حفظ امنیت هسته‌ای اعلام کرده‌اند.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته