دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 بهمن 1399 - 15:15
آنا گزارش می‌دهد؛

سهل‌انگاری مسئولان همچنان جان دانش‌آموزان را تهدید می‌کند/ آموزش مجازی هم نتوانست جلوی آتش‌ گرفتن دانش‌آموزان را بگیرد

جان دادن دو دانش‌آموز در حادثه سوختن کانکس کنگرستانی از عملکرد ناکارآمد دو وزارتخانه آموزش و پرورش و ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه آموزش مجازی، حکایت دارد.
کد خبر : 560295
253207_917.jpg

گروه اجتماعی خبرگزاری آنا- فرشته صائمی؛ چند سالی است که همزمان با شروع فصل سرما، اخبار جان دادن دانش‌آموزان بر اثر غیر استاندارد بودن وسایل گرمایشی مدارس در رسانه‌ها منتشر می‌شود. مواردی از قبیل شعله‌ور شدن زبانه‌های آتش از بخاری کلاس درس یكی از مدارس شهرستان شفت گیلان، جان باختن معلم بر اثر آتش‌سوزی در مدرسه روستای سفیلان، در آتش سوختن دسته‌جمعی دانش‌آموزان مدرسه شهر درودزن استان فارس، آتش‌سوزی در دبیرستان شبانه روزی وابسته به دانشگاه چابهار طی دو سال متوالی و فوت دانش‌آموزان بر اثر استنشاق دود و سوختگی، آتش گرفتن کلاس 45 نفره مدرسه ابتدایی دخترانه شین‌آباد و آتش‌سوزی دبستان اسوه حسنه در شهر زاهدان و مرگ 3 دانش‌آموز بر اثر این حادثه، از جمله حوادثی هستند که سالانه تعداد زیادی از دانش‌آموزان و معلمان را به کام مرگ می‌کشانند، دانش‌آموزانی که بعضاً از آنها به عنوان نخبه یاد می‌شود.


در این میان سال 1399 نیز از این قضیه مستثنا نماند، چنانکه 30 دی ماه کانکسی که معلم‌ و دانش‌آموز در آن حضور داشته، در آتش سوخت و افراد حاضر در محل به علت شدت جراحات وارده به بیمارستانی در اهواز منتقل شدند که تا این لحظه 2 نفر از دانش‎آموزان حاضر در محل آتش‌سوزی جان خود را از دست دادند و معلم با 80درصد سوختگی به یکی از بیمارستا‌ن‎های اصفهان منتقل شده است.


انتشار خبر سوختن کانکس کنگرستانی و سوختن دانش‌آموز و معلم آن با خبر ورود وزیر آموزش و پرورش به استان خوزستان همزمان شد. از آنجایی که آسیب‌دیدگان حادثه مذکور جهت درمان در یکی از بیمارستان‌های اهواز بستری بودند، انتظار می‌رفت محسن حاجی‌میرزایی به‌عنوان عالی‌ترین مقام مسئول دخیل در این حادثه قدم رنجه کرده و به عیادت معلم‌ها دانش‌آموزان برود. اما وزیر آموزش‌وپرورش نه تنها از عیادت کارمندان خود و دانش‌آموزان امتناع کرد، بلکه با حادثه خواندن این ماجرا، گفت که ممکن است در هر زمانی و در هر نقطه از کشور چنین حادثه‌ای اتفاق بیفتد.


آقای وزیر که در صحبت‌های خود در مورد آتش گرفتن کانکس کنگرستانی هیچ مسئولیتی را متوجه وزارت آموزش و پرورش نکرد، در ادامه به یکی دیگر از نقاط ضعف این وزارتخانه مبنی بر محرومیت تحصیلی 3 میلیون دانش‌آموز از تحصیل اشاره کرد و افزود «ما اولویت اولمان این است که همه دانش‌آموزان از امکان آموزش برخوردار باشند حتی اگر در چادر یا کانکس و واحد استیجاری است. در درجه اول باید اطمینان یابیم هیچ دانش‌آموزی از آموختن محروم نخواهد شد، در گام دوم باید برای اصلاح فضای آموزشی اقدام کنیم.»


صحبت‌های حاجی‌میرزایی در مورد حادثه خواندن آتش‌سوزی کانکس کنگرستانی با واکنش عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.


روح‌الله متفکر آزاد در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا گفته بود، «درست است که برخورد صاعقه با کانکس یک حادثه است اما سیستم آموزش کشور به نحوی باید مدیریت و عمل شود که این قبیل حادثه‌ها منجر به آسیب رساندن به دانش‌آموزان و معلم‌ها نشود.»


در ادامه واکنش‌ها و  یا به عبارتی لاپوشانی وزارت آموزش و پرورش نسبت به سوختن کانکس کنگرستانی، معاون وزیر آموزش و پرورش که در واکنش به انتقادات وارده نسبت به برخورد غیرمسئولانه وزیر آموزش و پرورش انبانش تهی از هر بهانه‌ای بود، تلاش کرد با پرداختن به حواشی این اتفاق و پررنگ کردن آنها اصل قضیه را کمرنگ جلوه دهد.


مهرالله رخشانی‌مهر در اظهار نظر خود نسبت به سوختن کانکس کنگرستانی به اقدامی خلاف مبادی آداب پرادخت و تلاش کرد اذهان را به سمت مقصر جلوه دادن معلم هدایت کند. او که تمایل داشت در مورد علت وقوع این اتفاق اظهارنظر کارشناسی ارائه بدهد گفت کانکس محل اسکان معلم بوده و دو معلمِ مهمان داشته که یک گاز پیک‌نیک هم روشن کرده بودند. همچنین به دلیل اینکه سه وعده غذای گرم در روز به معلم می‌رسانده‌اند نیازی به پیک‌نیک برای گرم کردن غذا هم نبوده و برای گرمایش هم از آن استفاده نمی‌کردند.   


رخشانی‌مهر ضمن اینکه تأکید کرد هیچ گونه اثری از برخورد صاعقه با سقف کانکس یا آنتن تلویزیون نیست، مسئولیت سازمان نوسازی مدارس را در قبال این اتفاق رد کرد و گفت کانکس کاربری آموزشی نداشته چون محل اسکان معلم بوده است.


هر چند رخشانی‌مهر ضمن رد خبر برخورد صاعقه با کانکس به عنوان علت حادثه، با اظهارنظر خود تلاش کرد که با پیش کشیدن بحث پیک نیک و کاربردهای آن، اذهان را به سمت دیگری هدایت کند اما بلافاصله بعد از اظهارنظر وی در این رابطه، نماینده ویژه وزیر آموزش‌وپرورش در پیگیری سوختن کانکس کنگرستانی، به‌صراحت اعلام کرد که بنا به گفته حاضران در صحنه در پی وقوع رعدوبرق شدید و باران گسترده این اتفاق افتاده و به این ترتیب عبدالرسول عمادی صحبت‌های معاون وزیر آموزش و پرورش در مورد علت وقوع اتفاق کانکس کنگرستانی را رد و تکذیب کرد.


یکی از تفاوت‌های رخداد مذکور با سایر آتش‌سوزی‌هایی که در محل آموزش و اماکن مرتبط، با آن برای دانش‌آموزان اتفاق افتاده مربوط به جنس ساختمان و در مجموع شاکله مجموعه‌ای است که اتفاق در آن به وقوع پیوسته. به این ترتیب همه اتفاقاتی که پیش از این رخ داده، در داخل مدرسه و یا ساختمان بوده اما این پیشامد در داخل کانکس که از زیرمجموعه‌های خانواده آهن‌آلات است، اتفاق افتاده و به موازات آسیب‌پذیرتر از سایر اماکن است.


همچنین این حادثه در شرایطی اتفاق افتاده که کرونا فراگیر شده و تأکید بر روی آموزش از راه دور است و اگر این نوع از آموزش در محل وقوع حادثه صورت می‌گرفت نیازی به حضور معلم در محل برای آموزش و زندگی وی در کانکس نبود.


احمد نادری عضو کمیسیون آموزش و پرورش مجلس در گفتگو با خبرگزاری آنا علاوه بر اینکه به این نکات پیرامون وقوع اتفاق اشاره کرد، ضمن مقصر دانستن آذری‌جهرمی و حاجی‌میرزایی در وقوع سانحه سوختن کانکس کنگرستانی اذعان کرد که «اگر وزارتخانه‌های ارتباطات و آموزش و پرورش در قضیه سامانه شاد وظایف خود را به نحو احسن انجام می‌دادند، امروز شاهد سوختن کانکس در کنگرستان و فوت دانش‌آموزان بر اثر این حادثه نبودیم.»


وی ضمن انتقاد نسبت به عملکرد مسئولان در حوزه سامانه شاد افزود: «بنده بارها به سامانه شاد نقد کردم اما تاکنون گوش شنوایی وجود نداشته است. این پلتفرم  آنچنان که باید و شاید نتوانسته خوش بدرخشد و مسائل و مشکلات دانش‌آموزان را حل کند. در حال حاضر نه تنها مشکلات سابق شاد باقی مانده و حل نشده  بلکه روز به روز هم افزایش پیدا می‌کند و هیچ‌کس هم در آموزش و پرورش پاسخگوی مشکلات مربوط به سامانه شاد نیست.»


احمد نادری در واکنش به اظهارات مقامات وزارت آموزش و پرورش که بر غیر آموزشی بودن کانکس مذکور اصرار می‌ورزند، گفت که سؤال بنده از مسئولان آموزش و پرورش این است که اگر کانکس غیر آموزشی بوده، چرا دانش‌آموز در محل حادثه حضور داشته است؟


در مجموع به باور بسیاری هر چند آموزش و پرورش به واسطه کاستی‌ها و نقاط ضعفی که در آموزش مجازی داشته و دارد، از این آزمون با سربلندی بیرون نیامده است. اما با توجه به اینکه وقوع حوادثی از قبیل آتش‌سوزی در محل تحصیل دانش‌آموزان در کشور سابقه‌ای بالغ بر بیش از بیست سال دارد، از وزارت آموزش و پرورش و سازمان‌های مربوطه این توقع می‌رود که در راستای استحکام اماکن آموزشی و ساخت مدارس با استانداردهای قابل قبول اقدام کنند تا دیگر هیچ استعدادی در کشور بر اثر سهل‌انگاری مسئولان به زیر خاک نرود.


انتهای پیام/4158/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب