دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گزارش آنا از آغاز جشنواره تئاتر فجر39؛

مگر تئاتر فجر به داد نمایش برسد

شاید جشنواره تئاتر فجر در قیاس با جشنواره «فیلم فجر» توانی برای رقابت نداشته باشد، ولی در تلاش است لااقل در ایام کنونی بستری برای ادامه فعالیت‌های بعدی تئاتر در دوره کرونا باشد.
کد خبر : 560240
300134_2034626456_1000_667.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، تئاتر کشور که مرکز اصلی‌اش در پایتخت جریان دارد، در چندماه اخیر با رکود حداکثری روبه‌روست چرا که شیوع کرونا فعالیت همه سالن‌های تئاتری اعم از دولتی و خصوصی را با وجود رعایت‌های دستورالعمل‌های بهداشتی تعطیل کرد و این ماجرا به قدری ادامه یافت که بسیاری از اهالی تئاتر صدای اعتراضشان درآمد.


وضعیت نامساعد تئاتری‌ها که در کمیت هم کم نیستند، هنوز هم به راه‌حلی نرسیده و صرفاً در وعده وعیدهای وزارت ارشاد و مجلس و غیره باقی مانده؛ با این حال تئاتر طی روزهای اخیر به واسطه بهتر شدن شرایط، توانست دوباره در چند سالن خودی نشان دهد.


سالن‌ها یکی یکی بازگشایی شدند تا زمینه برای آغاز به کار جشنواره تئاتر فجر سی‌ونهم فراهم شود. البته این رویداد از مدت‌ها پیش تلاش کرد برنامه‌ریزی‌های این دوره را جدی‌تر بگیرد تا احتمالاً با بهبود وضعیت کرونایی تهران، بتواند برنامه‌هایش را پیاده کند و همین کار نیز هم‌اکنون به نتیجه رسیده است.


پوستر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر


تئاتر فجر39 با اجرای 107 نمایش در گروه‌های مختلف آغاز به کار می‌کند تا باز هم بتواند اهالی تئاتر را ولو به شکل محدود دور هم جمع کرده و دوباره میزبان مخاطبان در سالن‌های متعددتر اما با تراکم محدودتری باشد.


بخش صحنه‌ای اعم از رقابتی، غیررقابتی و میهمان از امروز، 11 بهمن‌ماه و از ساعت 15 به مرور در سالن‌های تئاتر شهر، تماشاخانه ایرانشهر، تالار مولوی و تالار حافظ میزبان مخاطبان خواهد بود و از فردا نیز تالار وحدت با نمایش «سرباز» به این جمع اضافه می‌شود.




بیشتر بخوانید:


در نخستین روز «تئاتر فجر 39» چه آثاری اجرا می‌شوند؟




در این دوره گروه‌ها خصوصا بخش اصلی این رویداد که «تئاترهای صحنه‌ای» است به شکل زنده به اجرا می‌پردازند؛ هرچند ظرفیت سالن‌های 30 الی 50 درصدی آن هم در سالن‌های بزرگ است اما به نظر می‌رسد این حجم از سالن‌ها به راحتی پر از مخاطب شوند.


حسین مسافر آستانه، دبیر این رویداد پیش از این نیز متذکر این نکته شده است که تصمیم جشنواره برای برگزاری فیزیکی و حضور دوره سی‌و‌نهم بر اساس «رفع محدودیت برپایی فعالیت‌های فرهنگی و هنری و با حفظ پروتکل‌های بهداشتی» بوده است.


آمار متقاضیان نشان می‌دهد در میان 107 نمایش نهایی منتخب، 49 نمایش از «تهران»  و 58 نمایش از «سایر استان‌ها» هستند که به ترتیب 46 و 54 درصد از این حیث را تشکیل می‌دهند.


بخش‌های «صحنه‌ای» با 48 نمایش، «خیابانی» با 39 نمایش، «دیگرگونه‌های اجرایی» 10 نمایش و «رادیو تئاتر» نیز میزبان 10 نمایش خواهد بود. البته جشنواره ایده جالبی را بسته به شرایط کرونایی در پیش گرفته و آن هم استفاده از ظرفیت فضای مجازی است تا برپایی رویداد را پررنگ‌تر سازد.


قرار است آثار از 14 بهمن و در قالب جدول پخشی از طریق پلتفرم‌های تیوال، نمایش نت و تلویزیون تئاتر ایران پذیرای مخاطبان آنلاین باشد؛ امری که برخی همانند محمدمهدی خاتمی که با «سه‌شنبه‌های لعنتی» در بخش مسابقه صحنه‌ای حضور دارد، در گفتگو با آنا آن را یک ارزش افزوده برای جشنواره می‌داند. همچنان که معتقد است: آثار تئاتری می‌توانند ضبط شوند و در شبکه‌های مجازی به تماشا گذاشته شوند. این یک اتفاق جدید برای جشنواره فجر است که اتفاقاً مخاطبانش را دوچندان می‌کند. بنابراین دوره جدید جشنواره کمبود مخاطب هم نخواهد داشت.




بیشتر بخوانید:


کرونا را دستاویز تعطیلی تئاتر و رکود جشنواره فجر نکنیم




جشنواره تئاتر فجر با حضور این همه گروه تئاتری و شگردهای جدید قرار است با کمی بیش از 5 میلیارد تومان دوره جدید را برگزار کند که شاید بخشی از این بودجه صرف تست کرونای گروه‌ها و سایر عوامل و نیز برقراری موارد بهداشتی شود. بر این اساس هم لزوما آورده‌ای مالی برای گروه‌های تئاتری نخواهد داشت.


حتی این مبلغ شاید کفاف هزینه‌های دورهمی دوباره گروه‌ها را ندهد اما بسیاری در تلاش هستند با صرف هزینه، دوباره جانی به هنر نمایش بدهند بلکه در دوران بعد از کرونا با جلب اعتماد مخاطبان در سالن‌های به مراتب با ظرفیت کم و امن، این مشغله را در پیش بگیرند.


عباس غفاری، کارگردان «سگدو» در جمع رقابت‌کنندگان بخش صحنه‌ای در گفت‌وگو با آنا تأکید دارد: ما هم می‌دانیم که حضور در جشنواره با وجود حمایت‌های ارشاد و ظرفیت چند ده درصدی، قرار نیست برایمان برد مالی داشته باشد ولی حرکت دوباره تئاتر به اهالی این حوزه روحیه می‌دهد. مخاطب تئاتر هم می‌داند که می‌تواند در این جشنواره و سالن‌ها احتیاج روحی‌شان را تا حدی جبران کند.




بیشتر بخوانید:


جشنواره تئاتر فجر یک مُسکن روحی برای تئاتری‌هاست




از لحاظ بصری نیز جشنواره تئاتر فجر برپایی دوباره نمایش‌های خیابانی که به مراتب دشواری‌های خاص خود را در فضاهای پراسترس کرونایی دارد، در پیش گرفته تا در مکان‌هایی همچون پهنه رودکی (مقابل تالار وحدت)، بازار بزرگ ایران، مترو میدان ولیعصر و ... این آثار را برای نمایش عمومی برقرار سازد.


شاید جشنواره تئاتر فجر سی‌ونهم چه در دوران کرونا و چه غیر آن، در قیاس با جشنواره پرطمطراق و پرسروصدایی همچون «فیلم فجر» توان رقابت نداشته باشد و شاید نتواند مخاطبان عام‌تر وسیع‌تری را به خود جذب کند؛ ولی سعی دارد لااقل در ایام کنونی بستری باشد برای زمینه‌سازی فعالیت‌های بعدی تئاتری و حکایت از اینکه سالن‌های تئاتری می‌توانند برای مخاطبان امن باشند. ضمن اینکه چندین هزار نفر از اهالی تئاتر همچنان منتظرند بلکه برنامه‌های حمایتی ارشاد و مجلس گره‌ای از مشکلات آنان باز کند.


گردهمایی اهالی تئاتر فجر پس از 9 روز برگزاری قرار است ساعت 18 تاریخ 20 بهمن‌ماه با معرفی برگزیدگان در تالار وحدت به پایان دوره سی‌ونهم برسد.


انتهای پیام /4143/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته