دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 آذر 1394 - 09:08

جب بوش در مناظره تلویزیونی: ترامپ هرج و مرج‌آفرین است

پنجمین مناظره نامزدهای پیشتاز حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا، شامگاه سه‌شنبه در شهر «لاس وگاس» ایالت «نوادا» برگزار شد.
کد خبر : 55985

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از خبرگزاری انگلیسی «رویترز»، با اینکه پیش‌بینی می‌شد «دونالد ترامپ» نامزد پیشتاز جمهوریخواهان، با رقیب خود «جب بوش» در موضوع امنیت ملی درگیر شوند، انتقاد چندان شدیدی در کار نبود.


البته بوش که در نظرسنجی‌های سراسری عقب مانده است، ترامپ را یک «نامزد هرج و مرج‌آفرین» خواند و گفت: طرح ممنوع کردن مسلمانان از ورود به ایالات متحده آمریکا یک برنامه جدی نیست.


در پی کشته شدن 14 نفر در یک مجتمع بهزیستی در سن‌برناردینوی ایالت کالیفرنیا به دست یک زوج مسلمان، موج تازه اسلام‌هراسی در آمریکا به راه افتاده است.


اقدام برخی تندروهای سیاسی مانند ترامپ، به این جریان دامن زده و اصرار وی بر طرح «جلوگیری از ورود مسلمانان به آمریکا» با انتقادهای داخلی و بین‌المللی بسیاری همراه شده است.


بوش 62 ساله که فرماندار پیشین فلوریدا بود، گفت دونالد ترامپ یک نامزد هرج و مرج‌آفرین است و یک رئیس‌جمهوری هرج و مرج‌آفرین می‌شود.


برادر رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا پیشنهاد ترامپ برای کشتن خانواده‌های شبه‌نظامیان داعش را اقدامی دانست که «فقط یک دیوانه» آن را مطرح می‌کند.


بوش خطاب به ترامپ گفت: دونالد، شما نمی‌توانید با توهین راه خود را به ریاست‌جمهوری باز کنید. رهبری به معنای حمله به دیگران و تحقیر مردم نیست.


ترامپ 69 ساله نیز پاسخ داد: با نگرش جب ما هرگز دوباره بزرگ و مقتدر نمی‌شویم.


وی دوباره از پیشنهاد ممنوع کردن ورود مسلمانان به آمریکا دفاع کرد و گفت: ما در حال صحبت در مورد امنیت کشور مان هستیم که خارج از کنترل شده است. وقتی در حال صحبت کردن در مورد امنیت هستیم نمی‌توانیم در مورد دین صحبت کنیم.


ترامپ درباره جایگاه پایین بوش در نظرسنجی‌ها به او گفت: شما خیلی زود در حال رسیدن به خط پایان هستید.


مارکو روبیو سناتور فلوریدا و تد کروز سناتور تگزاس، نیز ترجیح دادند به جای انتقاد از ترامپ، حملات خود را علیه باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا و هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه دولت نخست اوباما و نامزد پیشتاز حزب دموکرات متمرکز کنند و آنان را به اهمال در حفظ امنیت ایالات متحده متهم سازند.


کروز 44 ساله، پیشنهاد بمباران مناطقی از خاورمیانه را که به دست شبه‌نظامیان داعش اشغال شده است، مطرح کرد.


وی تاکید کرد: داعش در حال به دست آوردن قدرت است به دلیل اینکه دریافته است در حال برنده شدن است و پرزیدنت اوباما از ادراک این امر پرهیز می‌کند.


روبیو دیگر نامزد 44 ساله جمهوریخواهان، چنین بمبارانی را غیرعملی دانست و گفت: اگر شما هواپیما یا بمبی برای حمله نداشته باشید نمی‌توانید فرشی از بمب برای داعش پهن کنید.


این مناظره به میزبانی شبکه خبری سی.ان.ان برگزار شد.


رقابت مقدماتی نامزدهای حزب جمهوریخواه اول ماه فوریه (نیمه بهمن‌ماه) آغاز می‌شود که نخستین دور این انتخابات مقدماتی در ایالت آیوا خواهد بود.


به نوشته رویترز، گرچه بر اساس آخرین نظرسنجی‌های سراسری، دونالد ترامپ همپنان از رقبای جمهوریخواه خود پیش است، کروز در ایالت مهم آیوا از وضع بهتری برخوردار است.


آخرین نظرسنجی رویترز/ ایپسوس، پس از هفتم دسامبر (شانزدهم آذرماه) که واکنش‌ها به پیشنهاد ضدمسلمانان ترامپ فروکش کرد، نشان می‌دهد وی پشتیبانی 33 درصد رای‌دهندگان جمهوری‌خواه را دارد. کروز با 15 درصد دوم است و «بن کارسون» با 12 درصد، روبیو با 10 درصد و بوش با 9 درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.


انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آذرماه سال آینده برگزار می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته