دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 آذر 1394 - 09:00

پوتین قانون غیرالزام‌آور بودن احکام حقوق بشری دیوان عالی اتحادیه اروپا را امضا کرد

رئیس جمهوری روسیه قانونی را امضا کرد که بنا بر آن این کشور دیگر ملزم نیست به احکام دیوان عالی اتحادیه اروپا در زمینه حقوق بشر عمل کند.
کد خبر : 55981

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از صدای آلمان، سه‌شنبه قانون امضاشده از سوی ولادیمیر پوتین در تارنمای دولت روسیه منتشر شد و از این پس دیوان عالی روسیه تصمیم می‌گیرد احکام دادگا‌ه‌های بین‌المللی درباره مسائل حقوق بشری در این کشور لازم‌الاجرا است یا نه.


خبرگزاری روسی ایتارتاس گزارش کرد این قانون را دومای روسیه 11 روز پیش تصویب و سپس شورای فدراسیون مجلس سنای روسیه آن را تایید کرد.


تیرماه امسال قضات دادگاه قانون اساسی روسیه حکم داده بودند احکام دیوان عالی اتحادیه اروپا فقط زمانی الزامی است که برخلاف قوانین روسیه نباشد.


دادگاه قانون اساسی روسیه در این حال تاکید کرده بود که موارد اختلاف‌ باید در توافق با قضات نهاد یادشده در استراسبورگ حل و فصل شود.


به گزارش مسکو تایمز، این قانون مرتبط با حکم تیرماه پارسال دیوان عالی لاهه است که دولت روسیه را ملزم به پرداخت ۵۰ میلیارد دلار خسارت به کنسرسیوم نفتی «یوکس» کرده بود.


به نوشته صدای آلمان، صاحبان یوکس پیشتر تقاضای ۱۰۰ میلیارد دلار خسارت کرده بودند. آنان حکومت روسیه را متهم می‌کنند این کنسرسیوم را از مدیر اصلی آن «میشائیل خودورکوفسکی» منتقد حکومت روسیه، بدون پرداخت خسارت مصادره کرده است.


خودورکوفسکی، مدیر پیشین کنسرسیوم نفتی یوکس، مدتی در روسیه زندانی بود.


حکم دادگاه لاهه بر این مبناست که هدف اصلی حکومت روسیه نه گرفتن مالیات از یوکس که نابودی این کنسرسیوم بوده است.


به نوشته این تارنما، دیوان عالی اتحادیه اروپا در آخرین حکم خود از حکومت روسیه خواسته بود به چهار خانواده اهل چچن ۲۶۰ هزار یورو خسارت بپردازد. سربازان روسی مردان این خانواده‌ها را در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ ربوده بودند. دو تن از آنان به گفته خانواده‌هایشان به دست سربازان روسی کشته شده‌اند و از دو نفر دیگر هیچ اثری نیست.


این خانواده‌ها به دیوان دادگستری اتحادیه اروپا شکایت برده بودند. روسیه در واکنش مدعی شده بود که جرم سربازان این کشور در ربودن یا کشتن این مردان ثابت نشده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته