دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 بهمن 1399 - 11:26
یادداشت/ هادی خلیلی؛

مصلحت اندیشی یا سو‌ءمدیریت در هندبال؟/ شفافیت و اجرای قانون دو حلقه گمشده

هادی خلیلی طی یادداشتی نوشت: تا زمانی که بزرگان هندبال در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها دخالت نداشته باشند و نظرات سازنده خود را بدون سیاسی‌کاری بیان نکنند، این رشته همچنان دچار مشکلات عدیده خواهد بود.
کد خبر : 559805
8aed9b09-b114-4a31-8161-87cd779e9342.jpg

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری آنا، هادی خلیلی طی یادداشتی نوشت: دیدار دو تیم فولاد مبارکه سپاهان و فراز بام خائیز دهدشت در رقابت‌های لیگ برتر هندبال با حواشی زیادی روبه‌رو بود که در نهایت کمیته انضباطی برای آن رأی صادر کرد که به محرومیت چند تن از بازیکنان هر دو تیم منجر شد. رأیی که البته شائبه‌های بسیاری زیادی داشت چرا که دوستان همگی به این نتیجه رسیده‌ بودند ؛ در این مسابقه بی‌اخلاقی رخ داده است، اما شجاعت لازم برای برخورد با آن را نداشتند و همین موضوع سبب نارضایتی جامعه هندبال شد. در این بازی شائبه تبانی مطرح شده بود اما این موضوع از سوی رئیس فدراسیون رد شد و عنوان کرد هماهنگی منفی بین برخی بازیکنان دو تیم به وجود آمده بود. حال این سوال برای اهالی هندبال و حتی کارشناسان ورزشی و حقوقی  پیش آمده که جایگاه حقوقی «هماهنگی منفی» در کجای ورزش قرار دارد؟!


قطعاً باید از همه بازیکنان که برای این رشته ورزشی زحمت کشیده‌اند، حمایت و قدردانی صورت بگیرد و حتی تشکیلات قانونی ایجاد شود که آن‌ها بتوانند از حقوق خود در موارد مختلف دفاع کنند، و بدون شک هر زمان بی‌اخلاقی یا فسادی هم صورت گیرد، قطعاً ورزشکاران از برخورد قاطع با این مسائل حمایت خواهند کرد چرا که هیچ‌کس با بی‌اخلاقی موافق نخواهد بود.


اما در رأیی که از سوی کمیته انضباطی فدراسیون هندبال صادر شد، علاوه بر اینکه برخی از بازیکنان هر دو تیم محروم شدند اعلام شد پیش از این قرار بر این بوده که سه تیم از هر گروه صعود کنند ولی با عنایت به شرایط و اوضاع و احوال ترسیمی و با تأمل به نظر صریح اعضای کارگروه فنی (خبرگان فنی) و نیز اعضای کمیته انضباطی در راستای احقاق حق و جلوگیری از تضییع حق باشگاه زغال سنگ طبس، از هر گروه چهار تیم به مرحله نهایی صعود می‌کنند، موضوعی که با واکنش‌های زیادی همراه بود چرا که در شأن یک فدراسیون ورزشی نیست که به خاطر فشارهای مختلف وارده، تصمیمات و آیین‌نامه‌های خود را نقض کند، قطعاً این‌گونه کارها انگیزه را از بین خواهد برد و فدراسیون باید پاسخگوی عدم اجرا و تغییر آیین‌نامه خود باشد.


بدون شک صلاح هندبال کشور، شفافیت و اجرای قانون است و تا زمانی که افراد بخواهند مصلحت را جایگزین آن نمایند، این رشته همچنان در سراشیبی سقوط خواهد بود. در سال‌های اخیر بارها نتایج و سوءمدیریت‌ها را در رشته هندبال دیده‌ایم، به طوری که در هشت سال گذشته عنوانی برای این رشته کسب نشد و حتی هر روز این رشته در جامعه در حال کمرنگ شدن است به این خاطر که روز به روز تعداد اعضای این خانواده در حال کوچک شدن است.


امید است برای اینکه هندبال ایران پیش از این ضربه نخورد و درگیر سوءمدیریت‌ها نشود از تمامی ظرفیت‌های موجود کشور بدون نگاه خط‌کشی در راستای پیشبرد اهداف استفاده کنند. اگر در خصوص دیدار دو تیم سپاهان و فراز بام خائیز دهدشت و شائبه‌های که مطرح شده بود از نظرات کارشناسان حقوقی این رشته استفاده می‌شد، قطعاً چنین رأی پرابهامی از سوی کمیته انضباطی صادر نمی‌شد. باید در انتها به این نکته اشاره کنم تا زمانی که بزرگان این رشته در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها دخالت نداشته باشند و نظرات سازنده خود را بدون سیاسی‌کاری بیان نکنند، این رشته همچنان دچار مشکلات عدیده خواهد بود.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب