دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 بهمن 1399 - 12:46
طباطبایی مطرح کرد؛

ورود به فناوری‌های جدید؛ امری واجب برای موزه‌های دانشگاهی

رئیس ایكوم ایران گفت: باتوجه به شرایط کرونا و این امر که جهان به سمت دیجیتالی شدن و انقلاب صنعتی چهارم می‌رود، استفاده از فناوری‌های جدید برای موزه‌های دانشگاهی امری واجب است و باید خودمان را با آنها سازگار کنیم.
کد خبر : 559627
unnaششسیmed.jpg

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، میر سید احمد محیط طباطبایی، رئیس ایكوم ایران (کمیته ملی موزه‌های ایران)، در وبینار ششمین نشست تخصصی موزه‌های دانشگاهی کشور با عنوان «موزه‌های دانشگاهی در زمان كووید ۱۹»، که قبل از ظهر امروز به میزبانی موزه ملی علوم و فناوری ایران برگزار شد، اظهار کرد: در شرایطی هستیم که جهت سیاست‌گذاری و ایجاد راهبردها به این جلسات و کارگاه‌ها نیازمندیم. بحران کرونا دنیا را به دو زمانِ قبل و بعد از کرونا تقسیم کرد. این بحران باعث شد شکل جدیدی از روابط اجتماعی، مدنی، خرید، فروش، صنعت، خانواده، آموزش و غیره شکل بگیرد. انسان‌ها باید در این بحران راه‌کارهای جدیدی را برای پیش رفتن اتخاذ کنند. کرونا باعث شد به زیرساخت‌های مرتبط با هوش مصنوعی، ارتباط مجازی و فضای دیجیتال پی ببریم، چراکه به‌کارگیری این فناوری‌ها به امری واجب تبدیل شده است.


وی افزود: موزه به‌عنوان پیشرفته‌ترین نهاد فرهنگی در فضای اجتماعی و دانشگاهی شناخته می‌شود. موزه‌های علم و فناوری در کنار موزه‌های دانشگاهی می‌توانند شبکه بزرگی را به‌خصوص برای آموزش ایجاد کنند.


رئیس ایكوم ایران بیان کرد: شورای بین‌المللی موزه‌ها شعاری را برای سال 2021 درنظر گرفته  که «آینده موزه‌ها: بازیابی و بازاندیشی» است.درواقع با توجه به شرایط کرونا و این امر که جهان به سمت دیجیتال شدن و انقلاب صنعتی می‌رود، استفاده از فناوری‌های جدید برای موزه‌های دانشگاهی امری واجب است و باید خودمان را با آنها سازگار کنیم. دیجیتالی‌شدن باید ابزاری برای موزه‌ها باشد و از آن درجهت تکمیل، توسعه و انجام مأموریت‌ها استفاده کند. این به آن معنی نیست آنچه در گذشته داشت را از دست بدهد، بلکه باید مکملی در راستای آنها باشد.


طباطبایی خاطرنشان کرد: موزه‌های دانشگاهی در نظام آموزشی نقشی مکمل دارند. آنها باید به‌عنوان برنامه درسی دانشگاه‌ها باشند. برای مثال در دانشکده علوم و پزشکی، موزه ملی تاریخ علوم پزشکی، مکملی برای یادگیری است. نقش موزه‌ها در پساکرونا بیشتر مشخص خواهد شد، چراکه موزه‌های پزشکی شکل خواهند گرفت تا شرایط کنونی را برای نسل آینده نشان دهند.


انتهای پیام/۴۱۱۲/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته