دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 آذر 1394 - 19:40
در کنفرانس خبری پس از تصویب قطعنامه شورای حکام

آمانو: ایران و آژانس با جدیت در حال اجرای برجام هستند

دبیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از صدور قطعنامه شورای حکام این نهاد بین‌المللی مبنی بر مختومه شدن پرونده ابعاد احتمالی نظامی ایران در کنفرانس خبری شرکت کرد.
کد خبر : 55958

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، یوکیا آمانو در این کنفرانس خبری گفت: «تلاش‌های آژانس این بوده است که بتوانیم مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران از سال 2011 تا کنون را به اندازه کافی روشن کنیم. ما توانستیم نشانه‌هایی را مشخص کنیم و به نتایجی برسیم.»


وی افزود که ارزیابی‌های آژانس به دو سئوال پاسخ می‌دهد: «آیا ایران در ساخت سلاح‌های هسته‌ای ورود کرده و آیا این اقدامات ادامه دارد.»


دبیر کل آژانس تاکید کرد: «اقدامات ایران تا پایان سال 2003 هیچ گاه از مطالعات علمی فراتر نرفته و تنها در این سطح بوده است. آژانس هیچ نشانه و اطلاعاتی ندارد که برنامه هسته‌ای ایران در فعالیت نظامی باشد.»


به گفته وی «پایان ارزیابی‌ها یک گام مهم است اما گام‌های دیگر باقی می‌ماند. ایران و آژانس همکاری‌ها را ادامه می‌دهند و ایران پروتکل الحاقی را اجرا می‌کند و آژانس امکان بیشتری دارد که فعالیت‌ها را ادامه دهد تا شاید بی‌اعتمادی از بین برود. آژانس می‌خواهد به صورت حرفه‌ای فعالیت‌ها را ادامه دهد.»


آمانو در پاسخ به این سئوال که حوزه‌های خاکستری در پرونده هسته ای ایران درباره آزمایش‌های موشکی وجود دارد، گفت: «ما اطلاعاتی در این باره نداریم. در ارتباط با پارچین تصاویر ماهواره‌ای داریم که نشان می‌دهد توضیحات ایران با نتایج تحقیقات ما هم‌خوانی ندارد. ما نمی‌توانیم جزئیات را در همه حوزه‌ها بازسازی کنیم.»


آمانو در پاسخ به این سئوال که آیا ارزیابی موجود کافی است بیان کرد: «در سال 2011 من 12 حوزه مورد نگرانی را تعیین کردم و شورای حکام با صدور قطعنامه‌ای توانایی ما را در مورد ایران بیشتر کرد. ارزیابی‌ای که در 2 دسامبر ارائه کردیم نتیجه تلاش‌های ما بود. امروز شورای حکام قطعنامه دیگری تصویب کرد که بیان می‌کند، این موضوع باید مختومه شود.»


وی در پاسخ به این سئوال که چه زمانی اقدامات ایران در راستای اجرای برجام را تایید می‌کند گفت: «من الان نمی‌توانم بگویم چه زمانی تایید ما انجام می‌شود. هم ایران و هم آژانس با جدیت این امر را دنبال می‌کنند.»


وی ادامه داد: «ما 9.2 میلیون یورو برای اجرای برجام سرمایه احتیاج خواهیم داشت و بخشی از این مبلغ برای بودجه سازمان و بخش دیگری که قرار است در ماه آگوست تحویل شود برای اجرای برجام و مقادیری که در آن لحاظ شده به کار گرفته خواهد شد.»


وی در پاسخ به سئوالی درباره عدم اعتماد بین ایران و غرب و اینکه این عدم اعتماد از سوی غرب بوده است اظهار داشت : «آژانس یک نهاد فنی است و مسئله اعتماد یک موضوع مهمی است و این مهم از طریق همکاری طرفین ایجاد خواهد شد همکاری در ایجاد اعتماد بسیار مهم است و ما به همکاری ادامه می‌دهیم تا سوء تفاهمات از بین برود.»


آمانو اظهار داشت: «در آژانس تهدیدی برای کشورها وجود ندارد و اگر موضوعاتی کشف شود که باعث نگرانی است برای مثال باید از طرف ایران گزارش شود. من در گزارش‌هایم در سال 2009 و 2011 ارزیابی دقیق خود را درباره برنامه هسته‌ای ایران اعلام کردم و از ایران خواستیم شفاف‌سازی خود را بیشتر کند و در 2013 به توافقی رسیدیم که تمام موضوعات شفاف سازی شد و آنچه اتفاق افتاد نتیجه عدم همکاری بود که در آن زمان وجود داشت.»


وی درباره پیشرفت در پرونده هسته‌ای ایران و اینکه باید از اینجا به بعد چگونه پیش رفت اظهار داشت: «پاسخ به این سئوال بسیار دشوار است. شماری از سانتریفیوژها برچیده شده اند و مابقی باید برچیده شوند. ما در حال پیشروی هستیم، ما می خواهیم مشکلات برداشته شوند.»


وی در پاسخ به این پرسش که راستی‌آزمایی چند روز طول می‌کشد گفت: «مهم برای ما این است که میزان غنی سازی را بفهمیم که این موضوع در طول سه هفته انجام می شود.»



انتهای پیام/

برچسب ها: آمانو
ارسال نظر
هلدینگ شایسته