دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 اسفند 1393 - 17:59

وزارت تحصیلات عالی افغانستان درپی افزایش بهره‌مندی از خدمات دانشگاه آزاد اسلامی

صبح امروز سرپرست وزارت تحصیلات عالی افغانستان از معاونت سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما بازدید کرد.
کد خبر : 5595

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در این بازدید محمد عثمان بابری سرپرست وزارت عالی تحصیلات افغانستان ضمن اشاره به شباهت‌های فرهنگی و زبانی با ایران از توسعه‌ همکاری‌های آموزشی و تحقیقاتی با دانشگاه آزاد اسلامی استقبال کرد.


دکتر علوی فاضل معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی که در بازدید سرپرست وزارت تحصیلات عالی افغانستان او را همراهی می‌کرد، توضیحاتی در خصوص این مرکز داد و گفت: مرکز آزمون و یا به عبارتی معاونت سنجش و پذیرش، مرکزی است که به طور متمرکز آزمون ها را در تمام مقاطع کاردانی تا دکترای تخصصی و حرفه ای را ساماندهی می‌کند، همچنین قطب برگزاری آزمون جامع پزشکی است.


علوی فاضل همچنین با اشاره به برخی از رشته های بدون آزمون گفت: بررسی اطلاعات بخشی از رشته های بدون آزمون در دوره های کاردانی یا کارشناسی نیز در این مرکز انجام می شود و قرنطینه طرح سوال و تصحیح سوالات نیز در این مرکز وجود دارد.


وی همچنین به برگزاری آزمون زبان در دوره های مختلف آیلتس و تافل اشاره کرد و گفت: مرکز آزمون برگزار کننده آیلتس، تافل ای بی تی هم هست که مدرک آن مورد تأیید وزارت علوم است.


معاون سنجش و پذیرش افزود: در این مرکز 140 کارمند و هزار نفر عضو هیئت علمی با ما همکاری دارند و همچنین ما برگزارکننده آزمون های ورودی دستگاه های دولتی از جمله کانون وکلا، سازمان نظام مهندسی، سازمان پزشکی وغیره نیز هستیم.


وی در خصوص نحوه پذیرش در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بخشی از پذیرش ما در شهرستان ها در مقطع ورود به دانشگاه بر اساس سوابق تحصیلی است ولی رشته های پر تقاضا مانند پزشکی، دندانپزشکی، دامپزشکی و... کنکور مشترک با سازمان سنجش برگزار می شود که مسئول اجرای آن سازمان سنجش است و بعد از برگزاری آزمون نمره ها را به ما اعلام می کنند و در دکترا و ارشد آزمون جداگانه ای توسط دانشگاه آزاد برگزار می شود.


وی به جذب 12 هزار نفر در مقطع دکترای تخصصی اشاره کرد و افزود: امسال 400 هزار نفر متقاضی دکترای تخصصی بودند که حدود 24 هزار نفر آنان پذیرش شدند که از این تعداد 12 هزار نفر جذب دانشگاه آزاد شدند.


علوی فاضل با بیان اینکه همکاری خوبی با وزارت علوم شکل گرفته است گفت: با همکاری خوبی که با وزارت علوم داشتیم توانستیم در دوره های پی اچ دی و ام اس در تمام کشور جذب دانشجو داشته باشیم تا هر کس در محل زندگی خود بتواند ادامه تحصیل دهد.


معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص دکترای پژوهش محور گفت: همچنین ما در دکترای پژوهش محور نیز جذب داریم که در این دوره افرادی که معدل آنان بالای 17 است می توانند ثبت نام کنند و باید سوابق علمی خود را در مصاحبه بیاورند.


تعریف دانشگاه آزاد اسلامی را بسیار شنیده‌ام


محمد عثمان بابری سرپرست وزارت عالی تحصیلات افغانستان در بازدید از سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تعریف دانشگاه آزاد را بسیار شنیده ایم و توسعه همکاری ها در ابعاد آکادمیک، تدریس، مدیریت و آزمون بسیار








سرپرست وزارت تحصیلات عالی افغانستان ادامه داد: از چند سال پیش مردم افغانستان به ادامه تحصیل پرداختند. ما همچنین قراردادی با وزارت علوم بسته ایم که می توانیم در راستای آن و یا به صورت مستقل با دانشگاه آزاد اسلامی همکاری کنیم که همسان بودن ارزش ها، فرهنگ و زبان می تواند باعث موفقیت بیشتری شود.

پر اهمیت است و امیدواریم این بازدید سبب افزایش راه های همکاری تحصیلی دانشجویان افغانستان در دانشگاه آزاد اسلامی شود.


دکتر انگجی معاون بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه بیان کرد: در ارتباط با همکاری با کشور افغانستان دو فاکتور مهم فرهنگ و هم زبانی بسیار کمک خواهد کرد. ما با خیلی از کشورها در ارتباط هستیم که این باعث دلگرمی است و هیچ تمایزی بین خودمان و افغانستان نمی گذاریم.


معاون بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی یک دانشگاه وسیع است که بیش از 40درصد از آموزش عالی کشور در آن متمرکز است و در تمام استان ها واحدی از این دانشگاه وجود دارد.


انگجی با اشاره به وسعت واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی حدود 400 واحد دارد که به طور مثال در واحد تهران مرکز 55 هزار دانشجو و در واحد علوم تحقیقات بیش از 40 هزار نفر تحصیل می کنند.


وی خاطر نشان کرد: کار دیگری که می توان انجام داد این است که کشور افغانستان می تواند قراردادی را با واحد آکسفورد امضا کند و ما آمادگی همکاری در تمام حوزه های دانشگاهی را داریم.


همکاری با دانشگاه آزاد اسلامی فرصت خوبی برای افغانستان است


سرپرست وزارت تحصیلات عالی افغانستان ادامه داد: از چند سال پیش مردم افغانستان به ادامه تحصیل پرداختند. ما همچنین قراردادی با وزارت علوم بسته ایم که می توانیم در راستای آن و یا به صورت مستقل با دانشگاه آزاد اسلامی همکاری کنیم که همسان بودن ارزش ها، فرهنگ و زبان می تواند باعث موفقیت بیشتری شود.


وی افزود: ما معتقدیم که این فرصت خوبی برای کشور افغانستان در جهت همکاری با دانشگاه های ایران به خصوص دانشگاه آزاد اسلامی است.



بابری با اشاره به مسائل آموزش عالی در افغانستان گفت: سه نکته مهم وجود دارد؛ به یکسری رشته ها توجه کمتری شده است( از جمله علوم اجتماعی، هنرهای تجسمی) و نکته دوم مسئله کیفیت و تخصص است و نکته سوم همکاری های کلینیکی است که فکر می کنم دانشگاه آزاد اسلامی می تواند در این موارد مفید باشد.


وی تأکید کرد: همچنین می توانیم در خصوص برگزاری دوره های کوتاه مدت، بازآموزی و انجام پروژه ها و تحقیقات همکاری داشته باشیم.


در ادامه علوی فاضل معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: ما می توانیم آزمون های آیلتس و تافل را که مجوز برگزاری آنها را داریم در افغانستان نیز برگزار کنیم و همچنین امسال بیش از 20 برابر دانشجوی افغانی را توانستیم ثبت نام کنیم.


وی اظهار داشت: در رشته های پزشکی که رقابت زیاد است دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند تمهیدات ویژه‌ای برای دانشجویان افغان در نظر بگیرد.


در پایان انگجی معاون بین الملل پیشنهاد کرد تا کمیته ای با حضور نمایندگان هر دو طرف جهت تنظیم مفاد تفاهم نامه تشکیل شود.


سرپرست تحصیلات عالی افغانستان به همراه همراهان خود و معاون بین الملل و معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی از اداره آمار و بانک اطلاعات، قرنطینه، اداره کل آزمون سازی و همچنین مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما بازدید کردند.


همکاری با افغانستان در زمینه آموزش و تحقیقات پیشرفته


قرآن نویس رئیس مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما گفت: 22 سال پیش این مرکز راه اندازی شد که از اهداف آن تولید انرژی پاک هسته ای است.


وی افزود: پلاسما حالت چهارم ماده است که بیش از 99 درصد جهان هستی را شامل می شود و کاربرد زیادی در صنعت و پزشکی دارد.


قرآن نویس به برخی اقدامات انجام شده در این مرکز اشاره کرد و گفت: از جمله فعالیت های این مرکز می توان به بهبود سرطان پوست، زخم بستر، انعقاد خون، زخم دیابت، تبدیل انرژی از زباله و... اشاره کرد.


رئیس مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما خاطر نشان کرد: ما میتوانیم همچنین در افغانستان در آموزش و تحقیقات پیشرفته کلاس هایی را راه اندازی و با این کشور همکاری داشته باشیم.


انتهای پیام/

برچسب ها: انگجی علوی فاضل
ارسال نظر
هلدینگ شایسته