جنسیت در جهان عامل محدودکننده نیست/ حضور کمرنگ زنان در تعاونیهای صنعتی
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، حمید کلانتری در همایش زنان در مسیر توسعه اجتماعی با تاکید بر اینکه باید ببینیم چه تمهیداتی باید در حوزه مشارکت اجتماعی و اقتصادی زنان ایجاد کنیم، افزود: زنان در مباحث تحصیلی و آکادمیک از مردان پیشی گرفتهاند و حتی در بحث فارغ التحصیلی، زنان به نسبت مردان سهم بیشتری به خود اختصاص دادهاند.
وی افزود: باید برای استفاده بهینه از پتانسیل و ظرفیت زنان در حوزه مشارکتهای اجتماعی به ضرورت ساختار تشکیلاتی توجه کنیم، زیرا تعاونیها یکی از بهترین ظرفیتهایی است که میتوان از مشارکت اقتصادی زنان بهره برد. یکی از مسائل حوزه تعاون در وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی از دید جهانی این است که از جنسیت به عنوان یک عامل محدود کننده یاد نمیشود و زنان باید بتوانند همسطح مردان در کشور فعالیت کنند.
معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: بر اساس قانون تعاونیها در اصل 44 اگر 70 درصد اعضای یک تعاونی را زنان تشکیل دهند به عنوان تعاونی زنان محسوب میشود. هماکنون در کشور 11 میلیون زن در شرکتهای تعاونی فعالیت میکنند که حدود 25 درصد اعضا شرکتهای تعاونی را تشکیل میدهند و براساس تعداد جمعیت زنان 2 و نیم میلیون نفر از زنان کشور، فعال هستند.
کلانتری افزود: 18 هزار شرکت تعاونی زنان با عضویت 131 هزار نفر و اشتغال بیش از 119 هزار نفر در کشور در حال فعالیت هستند، همچنین 8.3 درصد زنان از مدیر عامل شرکتهای تعاونی فعال کشور بوده و 11.1 درصد اعضای هیات مدیره شرکتهای تعاونی، سهم زنان است. همچنین 10.6 درصد بازرسان شرکتهای تعاونی فعال کشور را زنان تشکیل میدهند. برهمین اساس اگر تنوع مشارکت زنان را در نظر گیریم 6620 شرکت تعاونی در کشور فعال است که زنان در 61 درصد تعاونیهای تولیدی، 36 درصد در خدمات و 3درصد در بخش صنعت فعالیت میکنند.
وی تصریح کرد: بیشترین فعالیت زنان به منظور انجام فعالیت اقتصادی زنان در بخش تولیدکنندگان پوشاک، زراعت، صنایع دستی و کمترین فعالیت مربوط به تعاونی سهام عدالت است.
معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه زنان در 90 رشته اجتماعی فعالیت میکنند، افزود: باید در راستای ایجاد زمینه مناسب برای استقلال اجتماعی و اقتصادی از طریق تشکیل و توسعه تعاونیهای زنان، تشویق و حمایت از ایجاد و تقویت تعاملات و ارتباط عمومی بین تعاونیهای زنان و فراهم کردن فرصتهای آموزشی و ارتقای مهارتهای شغلی مورد نیاز زنان فعالیتهای خود را گسترش دهیم.
کلانتری همچنین به ضعف تعاونیهای زنان اشاره و بیان کرد: زنان در بخش تولیدات پوشاک و زراعت و تولید صنایع دستی بسیار فعال هستند اما متاسفانه در زمینه برندسازی و توسعه بازار نقش موثر و فعالی ندارند. بنابراین باید در این حوزه نقش زنان و تعاونیها را گسترش دهیم.
به گفته وی، زنان کشور باید خودباوری و خود اتکایی در حوزه تعاونیها داشته باشند و به این واقعیت توجه کنیم که زنان 50 درصد جمعیت کشور را تشکیل میدهند و باید از آنان به عنوان عناصری مولد و اثرگذار استفاده کنیم. یکی از تعاونیهای در حال توسعه، زنان سرپرست خانوار است.
انتهای پیام/
انتهای پیام/