دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 آذر 1394 - 16:13
مدیرکل محیط زیست استان تهران:

تنها مرجع قانونی اعلام شرایط اضطرار دبیرخانه کمیته مواقع اضطرار است/ پلمپ 3 واحد آلاینده در تهران

مدیرکل محیط زیست استان تهران از تشکیل جلسه ویژه کمیته ملی آلودگی هوا در روز آینده خبر داد و گفت: ما و وزارت بهداشت هم‌نوا هستیم که در شرایط هشدار حداقل در بحث مدارس باید اصلاحاتی در آیین‌نامه انجام شود.
کد خبر : 55899

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، محمدهادی حیدرزاده رئیس سازمان محیط زیست در نشست خبری با خبرنگاران به پدیده آلودگی هوا در روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: در دو روز گذشته وارونگی افقی و عمودی هوا و عدم خروج توده هوای سرد از تهران به صورت همزمان باعث آلودگی بیش از حد مجاز شد. متاسفانه ورود توده هوای سرد به تهران و حبس این هوا در استان باعث شد که هوا ساکن باشد و افزایش آلاینده‌ها موجب آلودگی بیش از حد هوای تهران شد به طوری که در روز گذشته افزایش رطوبت هوای تهران به 80 درصد رسید و وضعیت هوا مانند استان‌های ساحلی و شمالی شده بود.


وی افزود: برای تشکیل کمیته اضطرار حتما باید عدد شاخص به ۲۰۰ برسد یا این که ۴۸ ساعت پایداری وضعیت هشدار را به صورت مداوم داشته باشیم اما در مورد روزهای اخیر زمانی که از هواشناسی استعلام کردیم با اطمینان می‌گفتند که عصر روز دوشنبه ناپایداری را خواهیم داشت. با این وجود اقداماتی مثل تعطیلی زنگ ورزش مدرسه‌ها، تعطیلی معادن و آماده باش اورژانس و … را در دستور کار قرار دادیم. این‌ها اقداماتی است که باید در شرایط هشدار انجام شود اما در شرایط اضطرار اقداماتی مثل تعطیلی‌های گسترده و محدودیت‌های ترافیکی مثل طرح زوج و فرد اعمال می‌شود که چون وارد شرایط اضطرار نشده بودیم از لحاظ آیین نامه‌ای نمی‌توانستیم اعمال شرایط اضطرار داشته باشیم.


مدیرکل محیط زیست استان تهران ادامه داد: وارونگی عمودی در تهران مستمر صورت می‌گیرد که دلیل اصلی آن نیز شرایط جغرافیایی تهران است زیرا تهران در کاسه‌ای قرار گرفته که از سه طرف توسط کوه‌ها احاطه شده است و با افزایش ساخت‌سازها و جمعیت توان خودپالایی خود را از دست داده است.


حیدرزاده در مورد عدم پاسخگویی استانداری، وزارت آموزش و پرورش و … در مورد تعطیل نشدن مدارس و عدم تشکیل کمیته مواقع اضطرار گفت:‌ واکنش همه این نهادها درست بوده است چرا که تنها مرجع این موضوع دبیرخانه کمیته مواقع اضطرار در اداره کل محیط زیست استان تهران است.


وی یادآور شد: شاخص آلودگی هوای تهران پریروز زیر ۱۵۰ و در حد ناسالم برای افراد حساس بود اما دیروز به ۱۶۲ رسید که برای همه اقشار در وضعیت ناسالم قرار گرفته بود.


وی با تاکید بر این که اعتقاد دارم باید تغییراتی صورت بدهیم و اختیارات اداره محیط زیست استان تهران را برای ایجاد محدودیت‌ها در فعالیت مدارس و … افزایش دهیم، از تشکیل جلسه ویژه کمیته ملی آلودگی هوا در روز آینده خبر داد و گفت: ما و وزارت بهداشت هم‌نوا هستیم که در شرایط هشدار حداقل در بحث مدارس باید اصلاحاتی در آیین‌نامه انجام شود. به همین دلیل حتما فردا در جلسه ویژه کمیته ملی آلودگی هوا بر روی آیین‌نامه شرایط اضطرار کار می‌کنیم.


حیدرزاده با بیان اینکه هفته پیش شهر پکن و سه هفته پیش شهر آتن در یونان با وارونگی دما مواجه شد گفت: همه جای دنیا اعمال محدودیت‌ها در شرایط خیلی خاص است. در شهری مثل توکیو آلودگی صرفا با هشدار همراه است و خود شهروندان باید محدودیت‌هایی را از منظر سلامتی رعایت کنند اما این دال بر این نیست که دستگاه‌های حاکمیتی به خصوص سازمان حفاظت محیط زیست به تعهدات و تکالیف خودش عمل نکند. آلودگی هوا در کلانشهرها و شهرها یکی از اولویت‌های سازمان حفاظت محیط زیست است.


وی با تاکید بر اینکه در حوزه روزهای پاک، سالم و ناسالم تغییراتی را داریم که روند مثبتی است، گفت: روند کار در تعداد روزهای پاک، سالم و ناسالم از سال ۹۰ تا ۹۴ بهبود را نشان می‌دهد.


مدیرکل محیط زیست استان تهران گفت: ارتقای کیفیت سوخت یکی از دلایل بهبود کیفیت وضعیت هوا بوده است. زمانی که بنزین‌های ناسالمی مثل بنزین پتروشیمی توزیع می‌شد مثلا بنزن که باید محدود به درصد حجمی «یک» بود، ۴ درصد حجمی بنزن داشت. اما الان بنزین را مرتبا آزمایش می‌کنیم. در آخرین آزمایش تصادفی از ۱۲۳ نقطه تهران از جایگاه‌های بنزین نمونه‌برداری شده بود و در آزمایشگاه معتمدی در کشورهای اروپایی بررسی شد. نتیجه آزمایش چند هفته پیش آمد و درصد حجمی بنزن ۰/۷ بود یعنی حتی از یک هم کمتر بود. قبلا میزان بنزن در هوا اعداد سه رقمی را تجربه می‌کرد و الان ۱۵ است و ما به سمت استاندارد متمایل شده‌ایم.


وی همچنین به الزام خودروسازان برای ساخت خودرو با استاندارد یورو ۴، الزام به استاندارد یورو ۳ برای موتورسیکلت‌ها و برخورد با منابع آلاینده ثابت که پیشتر عقیم مانده بود اما الان در دستور کار قرار گرفته است اشاره کرد و گفت:‌در همین روزهای اخیر سه واحد معدنی آسفالتی آلاینده را پلمب کرده‌ایم. نیروگاه بعثت اکنون بر اساس دستور قضایی ۱۰۰ درصد گازسوز است و سوخت مازوت در آن به طور کامل متوقف شده است. نیروگاه منتظر قائم که در البرز است اما به دلیل جهت وزش باد آلودگی آن روی هوای تهران اثر می‌گذارد هم به نسبت ۶۰ به ۴۰ گازسوز شده است و طبق برنامه وزارت نیرو این نیروگاه نیز تا پایان سال ۱۳۹۵ به طور کامل گازسوز خواهد بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته