دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 بهمن 1399 - 11:59
آنا گزارش می‌دهد؛

کشورهای دنیا چگونه با سرقت پایان‌نامه مقابله می‌کنند؟/ تدابیر چینی‌ها برای جلوگیری از کپی‌کاری

وزارت آموزش چین طرحی را تدوین کرده تا بتواند با سرقت ادبی در پایان‌نامه‌های دوره کارشناسی مقابله کند.
کد خبر : 558877

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه‌های جهان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، سرقت ادبی در پایان‌نامه‌های دوره کارشناسی یکی از چالش‌هایی است که وزارت آموزش چین با آن درگیر است. برای جلوگیری از این تخلف علمی عملکرد دانشگاه‌ها بررسی می‌شود اگر دانشگاه‌‌ها عملکرد ضعیفی در این زمینه داشته باشند، بودجه قابل توجهی را از دست می‌دهند یا اینکه ظرفیت پذیرش دانشجو به حالت تعلیق درمی‌آید.


بررسی‌ها به این صورت انجام می‌شود که حداقل 2 درصد پایان‌نامه‌های دوره کارشناسی هر دانشگاه انتخاب و به دو صورت ارزیابی می‌شوند. اول اینکه پایان‌نامه در بستر نرم‌افزاری راستی‌آزمایی می‌شود و سپس کارشناسان بررسی‌های لازم را به‌صورت مستقل انجام می‌دهند. افرادی که کپی‌برداری، جعل، دست‌کاری صورت داده باشند به‌عنوان «مسئله‌دار» شناخته می‌شوند. مدرک فارغ‌التحصیلی آنها لغو می‌شود.


مجازات پایان‌نامه تقلبی


این یافته‌ها در ارزیابی، رتبه‌بندی موضوعی و اختصاص کمک‌هزینه‌های عملیاتی برای برنامه‌های کارشناسی دانشگاه‌ها مورد استناد قرار می‌گیرد. دانشگاه‌هایی که برای سه سال متوالی چنین تخلفاتی را داشته باشند یعنی اینکه نمی‌توانند کیفیت برنامه‌های خود را تضمین کنند و ثبت‌نام دانشجو در این دانشگاه‌ها متوقف می‌شود و بودجه اختصاصی به‌شدت کاهش می‌یابد.


بررسی‌ها از سال 2014 در پایان‌نامه‌های دوره‌های دکتری و کارشناسی ارشد نشان می‌دهد که نرخ سرقت ادبی به ترتیب 10 و 5 درصد بوده است.


وانگ فنگوا، معاون دانشکده تجارت و مدیریت در دانشگاه مطالعات بین‌المللی شانگهای (SISU) و معاون دفتر امور علمی یکی از مؤسسات آموزشی می‌گوید: مجازات هدف نیست، بلکه هشدار برای افزایش آگاهی مدنظر است، دانشگاه‌ها در بررسی و بهبود کیفیت پایان‌نامه‌های کارشناسی خود باید پیشگام‌تر باشند.


کیفیت پایین پایان‌نامه‌های دوره کارشناسی مدت‌هاست که متخصصان آموزش و پرورش چین را تحت فشار قرار داده است. این امر دلایل متعددی نظیر نظارت ناکافی، نسبت پایین دانشجو به استاد و بی‌توجهی به زبان آموزان دارد. یک تحقیق گزارش شده توسط رسانه‌های محلی چین نشان داد که 76 درصد از دانشجویان دوره کارشناسی چینی کیفیت پایان‌نامه‌های خود را «بد» می‌دانند، 53 درصد دانشجویان آن‌ را «بسیار بد» توصیف می‌کنند. اکثریت قریب به‌اتفاق دانشجویان - 94 درصد - اظهار داشتند که آن‌ها به دست آوردن شغل را مهم‌تر از نوشتن پایان‌نامه خود می‌دانند.


بررسی ناکافی از پایان‌نامه‌ها


برخی از دانشگاهیان از بخشنامه دولت استقبال کرده‌اند اما هشدار داده‌اند که نمونه‌گیری از هر 50 رساله برای جلوه دادن عملکرد بد دانشگاه‌ها کافی نیست.


وانگ ییمینگ، معاون دفتر امور دانشگاهی دانشگاه شیان جیاوتونگ می‌گوید: تعلیق ثبت‌نام یک اقدام مؤثر برای تحت فشار قراردادن دانشگاه‌ها به تقویت بررسی علمی است، اما برای بهبود، راهنمایی و نظارت و تشویق رفتار اخلاقی دانشجویان نیز باید کار بیشتری انجام شود.


انستیتوی تحقیقات آموزش قرن بیست و یکم چین، مدت‌هاست از لغو پایان‌نامه‌های دوره کارشناسی در چین به دلیل کیفیت پایین آن‌ها حمایت می‌کند. محققان این موسسه معتقدند که حتی پس از اجرای اقدامات جدید نیز مشکل حل نمی‌شود. آن‌ها بر این باورند که نظارت‌ها باید دقیق‌تر صورت گیرد.


وانگ سیسو یکی از اساتید دانشگاه‌های چین می‌گوید: اصلاحات در ارزیابی نیز بخش مهمی از راه‌حل است. وی ادامه می‌دهد: دانشگاه ما از همه دانشجویان مقطع کارشناسی خواسته است که برای پایان‌نامه‌های خود از دفاع شفاهی استفاده کنند تا اطمینان حاصل شود که دانشجویان تا چه حد به محتوای پایان‌نامه خود تسلط دارند.


با این حال هر ساله آزمون سراسری چین برای پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود که شرکت‌کنندگان زیادی دارد. بر اساس آخرین آمار گزارش شده بیش از 10 میلیون نفر در آزمون سراسری چین شرکت کرده‌اند. این افراد در دوره کارشناسی رشته‌های مختلف پذیرش می‌شوند.


انتهای پیام/4040/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب